گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/08/10 10:28
شناسه : 411995
فاطمه مداح نظری - از روزی که رضاخان به ترکیه رفت و بی حجابی ‏را به ارمغان آورد مردم تقابلی پیوسته با این ره آورد منحوس داشته ‏اند. در گذر زمان هرچند به واسطه فعالیت های مخرب دستگاه فرهنگی ‏رژیم پهلوی بی حجابی تا حدی در جامعه ایران گسترش یافت ولی ‏نتوانست به ریشه اعتقادی مردم آسیبی بزند تا اینکه انقلاب اسلامی به ‏ثمر نشست و حجاب جایگاه خود را در جامعه بازیافت.‏
مردم سنگین ترین فشارها را برای بی حجابی و فساد در طول زمان ‏تحمل کرده اند. در یک صد ساله اخیر در بازه های زمانی مختلف به ‏دلایل گوناگون تلاش های بسیاری شد که رشت دست از اعتقاد بردارد ‏و بی ایمانی در پیش بگیرد. در مقاطعی این تفکر شیطانی موفقیت ‏هایی هم به دست آورد ولی اصل، پاک و جلا خورده باقی ماند که ‏مهمترین سند  شهیدانی است که به ضرس قاطع و بر اساس تحقیق و ‏سند یکی از مهم ترین توصیه های آنها در وصیت نامه هایشان حفظ ‏حجاب بوده است.‏
حال برای چندمین بار در میانه یک تهاجم سنگین به اصل حجاب و ‏تظاهرات علنی آن در جامعه هستیم. امت حزب الله رشت با اتکا به ‏خداوند و عمل مقتدر و مدبرانه جهاد خود را در مسیر اعتلای ارزش‌ها ‏ادامه می دهد و ابایی از تاوان دادن ندارد که صحن گلزارهای شهدا ‏سند تاوان اعتقاد به اسلام است.‏
دکتر حسن بنیانیان؛ مدیر گروه پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای ‏عالی انقلاب فرهنگی اختلال در سیاستگذاری‌ها را در ایران و همه ‏کشورها معمول دانست و افزود: البته مشکل ما بیشتر است و در ‏شناخت درست مساله، راه حل مطلوب و اجرای راه حل ضعف داریم و ‏در حجاب و عفاف هم که مساله ای مهم و پیچیده است، همه اینها ‏هست.‏
وی فلسفه اصلی حجاب در اسلام را محدود کردن روابط جنسی به ‏درون خانواده دانست و گفت: قبل از انقلاب افزایش تحریکات جنسی ‏بوده و بعد از انقلاب تلاش سازماندهی شده دشمن هم اضافه شده و هم ‏زمان کاهش فرصت ازدواج رخ داده است. در غرب بخشی از نیازهای ‏جنسی خارج از خانواده پاسخ می‌یابد. در نتیجه مردان مسوولیت‌پذیر و ‏داوطلب ازدواج کم می‌شوند و زنانی هم تمایل دارند خود را نشان دهند. ‏این دور باعث شده خانواده در بسیاری از کشورهای اروپایی وضع ‏خوبی نداشته باشد و این عارضه می‌تواند در جامعه ما هم رخ دهد. از ‏این رو حکومت باید تمهیداتی بیاندیشد تا مردم از اختیار خود برای ‏رفتار درست استفاده کنند و علاوه بر این وضع قانون و تمهیدات ‏بیرونی هم لازم است.‏
‏ اساسا هیچ دولتی نمی‌تواند در فرهنگ مداخله نکند. عوامل خارج از ‏جامعه نظیر تهاجم فرهنگی و جهانی شدن نیز در تخریب باورها و هم ‏بر حکمرانی و هم نهادسازی فرهنگی موثر است و باید در نقشه ‏مهندسی فرهنگی برای این‌ها پادزهر درست کرد
بنیانیان با رد این توصیه که «دولت نباید در فرهنگ دخالت کند» گفت: ‏اساسا هیچ دولتی نمی‌تواند مداخله در فرهنگ نکند. در کشور ما هم ‏دولت بزرگ است و هم اهداف فرهنگی آن زیاد است و نمی‌توان جلوی ‏دخالت دولت را گرفت. عوامل خارج از جامعه نظیر تهاجم فرهنگی و ‏جهانی شدن نیز در تخریب باورها هم بر حکمرانی و هم نهادسازی ‏فرهنگی موثر است و باید در نقشه مهندسی فرهنگی برای اینها پادزهر ‏درست کرد. راه حل این است که هر بخش جامعه، اعم از دولتی و ‏مدنی، نقش خود را در ارتقاء فرهنگ اعضای خود اعم از کارمند و ‏کارگر انجام دهد، در کشورهای غربی هم کارخانه‌ها مسوولیت ‏اجتماعی دارند.‏
وقتی محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست ‏خبری خود اعلام کرد که نظام تصمیم به توقف حجاب اجباری گرفته ‏است هجمه‌هایی به او وارد شد و بسیاری درخواست پیگیری مجدد ‏موضوع حجاب از حاکمیت را درخواست کردند. تا آنکه نهایتا روح‌الله ‏مومن نسب دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران خبر ‏داد که اتاق وضعیت عفاف و حجاب تشکیل می‌شود و ۸۰ هزار آمر به ‏معروف در این زمینه فعال خواهند شد.‏
ابوالفضل اقبالی یکی از مدافعان قانون حجاب گفت: در اینکه حجاب به ‏نوعی از واجبات، ارکان و عناصر اصلی فرهنگ ایرانی-اسلامی است، ‏هیچ تردیدی وجود ندارد. در این اصل که پوشش اجتماعی بانوان و ‏آقایان، باید ضوابط، هنجارها و الزاماتی داشته باشد هم کاملا توافق ‏وجود دارد. درباره اینکه باید با برخی از مصادیق ناهنجاری در لباس، ‏پوشش و رفتار اجتماعی و زیست عفیفانه علاوه بر کار فرهنگی، ‏تبیینی، ترویجی و مواجهه التزامی و حقوقی صورت بگیرد، هم توافق ‏وجود دارد.‏
اما درباره اینکه چگونه و با چه سازوکاری این الزام اجتماعی و ‏پوشش باید انجام شود، بین دولت و بقیه ارکان‌ها مثل قوه، مجلس و ‏جاهای دیگر، اختلافاتی وجود دارد. دولت ایده‌های خود را در قالب یک ‏طرح یا اصلاحیه آماده‌سازی می‌کند و در این زمینه گفت‌وگوهای ‏کارشناسی در جریان است. اما به صورت خاص درباره برهنگی و این ‏وضعیت بدن‌نما شخص آقای دکتر پزشکیان به طور قاطع موافق یک ‏مواجهه مدبرانه و هوشمندانه است.‏
لذا در این سطح کاملا توافق وجود دارد و حرف آقای باهنر کاملا نظر ‏شخصی خودشان است.‏
مبحث حجاب و عفاف در ایران به یکی از چالش‌های جدی میان ‏گروه‌های اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است. این مسئله، در میان ‏فاصله عمیق نسلی و ارتباطی که بین نسل‌ها در ایران وجود دارد، حتی ‏به یک جدال فراگیر نیز مبدل شده است. از سوی دیگر، به نظر ‏می‌رسد برخی از افراد در رده‌های سیاسی کشور از موضوع حجاب به ‏عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی یا کسب امتیازات خاص ‏بهره می‌برند.‏
برخی معتقدند که در این میان، بررسی این مسئله اجتماعی و فرهنگی ‏نیازمند رویکردی جامع و عمیق است که علاوه بر در نظر گرفتن ‏ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی، به کاهش تنش‌ها و ایجاد زمینه‌ای ‏برای گفتگوی موثر میان نسل‌ها نیز توجه داشته باشد. پرداختن به ‏موضوع حجاب و عفاف با هدف بهره‌برداری سیاسی، نه تنها به حل ‏مشکلات موجود کمکی نمی‌کند، بلکه می‌تواند به افزایش شکاف ‏اجتماعی و فرهنگی نیز دامن بزند. در چنین شرایطی، اتخاذ رویکردی ‏مدبرانه و بر پایه تعامل، می‌تواند به جایگاه بهتری برای حل این چالش ‏منجر شود.‏

پاسخی بگذارید