چهار نگاه به هوش مصنوعی ؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/08/12 11:27
شناسه : 412015
زهره مهرنوروزی-در عصر هوش مصنوعی، خانه دیگر تنها محل ‏سکونت نیست؛ بلکه به فضایی هوشمند بدل شده که داده‌ها، ‏الگوریتم‌ها و تصمیم‌گیری‌های دیجیتال در آن جریان دارند. این تحول، ‏خانواده را در برابر فرصت‌ها و تهدیدهایی نو قرار داده است. این ‏نگرانی وجود دارد ما چهره خانواده ایرانی را در آینه الگو ریتم ها ‏چگونه خواهیم دید و فرصت ها و چالش ها چیست؟ در ادامه بخش ‏کارشناسی موضوع هوش مصنوعی و خانواده ها از زبان دو کارشناس ‏علوم دیجیتال منعکس می کنیم تا بدانیم فرصت ها چیست و تهدیدها تا ‏چه اندازه جدی است.‏
به گزارش شاخه سبز به نقل از خبرگزاری مهرمهدی واحدی، استادیار ‏تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، در نشست آینده فرزندان ‏در عصر هوش مصنوعی و آمادگی خانواده‌ها با هدف بررسی ‏تخصصی فرصت و تهدیدهای هوش مصنوعی در زندگی خانواده‌ها بر ‏لزوم شکل‌گیری یک فهم صحیح و سیاست‌گذاری منسجم در این زمینه ‏تأکید کرد.‏
مهدی واحدی با هشدار درباره یک «ادراک عمومی مخاطره‌آمیز» در ‏جامعه افزود: هرگونه بحث تربیتی پیرامون هوش مصنوعی، امروز ‏آزمون و خطای صرف نیست. برنامه‌های آموزشی که کودکان و ‏نوجوانان استفاده می‌کنند، سیستم‌های نظارتی در شبکه‌های اجتماعی و ‏انواع ابزارهای فناوری، گفت‌وگوهای روزمره ما؛ رد پای هوش ‏مصنوعی در همه این‌ها نیست، بلکه یک لایه نامرئی اما بسیار حاضر ‏و هنجارشده است.‏
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی حوزه‌های نفوذ هوش مصنوعی را ‏بسیار گسترده خواند و تصریح کرد: هوش مصنوعی در آموزش ‏هست، در تفریحات هست، در ارتباطات هست و حتی در شکل‌گیری ‏هویت کودکان و نوجوانان ما امروز کاملاً ردش دیده می‌شود. در واقع ‏محدود کردن آن صرفاً به چت‌ها می‌تواند ما را غافل کند از بخش اعظم ‏و البته نامرئی تأثیر هوش مصنوعی بر موضوع تربیت و زندگی ‏کودکان ما.‏
واحدی پرسش کلیدی را اینگونه مطرح کرد: آیا فناوری هوش ‏مصنوعی می‌تواند یک ابزار برای توانمندسازی نسل آینده ما تبدیل شود ‏یا اینکه خطر پنهانی برای حوزه‌های مختلفی مثل حریم خصوصی، ‏خلاقیت، استقلال کودکان و گفت‌وگو است؟ این پرسش می‌تواند ‏راهگشای برخی از مباحث باشد.‏
وی با بیان اینکه «ما در آستانه یک گذار تاریخی در حوزه فناوری ‏هستیم»، به فرصت‌های بی‌نظیر این فناوری اشاره کرد: هوش ‏مصنوعی امروز می‌تواند شکاف‌های آموزشی را به شدت کاهش دهد، ‏می‌تواند آموزش را شخصی‌سازی کند و متناسب با شرایط هرکدام از ‏فرزندان و دانش‌آموزان ما باشد و در واقع می‌تواند کودکان ما را برای ‏دنیای جدید آماده کند.‏
این کارشناس تکنولوژی آموزشی در عین حال به نگرانی‌های جدی نیز ‏اشاره کرد و هشدار داد: اگر برای این نگرانی‌ها برنامه وجود نداشته ‏باشد، با مخاطراتی مواجه خواهیم شد. نگرانی‌هایی مثل جایگزینی ‏ارتباطات انسانی که الان در میان بچه‌های ما به جهت مواجهه و ‏کاربست بی‌مهابای هوش مصنوعی شاهد آنیم. کلان‌داده‌های کودکان ما ‏که بدون نظارت و از طریق اسباب‌بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف ‏جمع‌آوری می‌شوند، می‌توانند مخاطراتی برای خانواده‌ها و جامعه ایجاد ‏کنند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود نیز مسئله مهم و ‏نگران‌کننده‌ای هستند.‏
واحدی با بیان اینکه ما در میانه یک «دوگانه تاریخی» قرار داریم، به ‏وضعیت سیاست‌گذاری در جهان اشاره کرد: امروز دنیا نسبت به اصل ‏قانون‌گذاری و قاعده‌مند کردن هوش مصنوعی به جدیت فکر می‌کند. ‏کشورهای پیشرو در حوزه سواد و تربیت رسانه‌ای در حال اقدام ‏هستند.‏
ی در ادامه به تحلیل وضعیت ایران پرداخت و با بیان اینکه «ما زودتر ‏از فناوری‌های قبلی مثل ویدئو، اینترنت و ماهواره، این فناوری را ‏بدون مقاومت پذیرفتیم»، این ادعا را که این پذیرش به دلیل «تغییر ‏پارادایم‌های ذهنی سیاست‌گذاران» است، رد کرد و گفت: اگر چنین ‏بود، ما در این چهار پنج سال اخیر باید شاهد اتفاقات مهمی می‌بودیم ‏که هنوز با آن مواجه نشده‌ایم. این سوال مطرح است که سازمان‌های ‏متولی به کجا رسیدند و الان چه نقشی در سیاست‌گذاری و قاعده‌گذاری ‏هوش مصنوعی در کشور دارند؟ مسئله هوش مصنوعی در نظام تعلیم ‏و تربیت ما کجاست؟
این استاد دانشگاه با اشاره به ارتباطش با نهادهای سیاست‌گذار افزود: ‏تا جایی که من اطلاع دارم، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. در حالی ‏که اگر فهم درست و دقیقی از جایگاه هوش مصنوعی در دنیای کنونی ‏وجود داشت، ما الان باید دغدغه‌ها را در قالب فعالیت‌های ناظر بر ‏قاعده‌گذاری، تنظیم‌گری و حتی کنش و واکنش در سطح مدرسه ‏می‌دیدیم که تا آنجا فاصله داریم.‏
واحدی با ارائه تحلیل خود از دلیل این سکون و بی‌عملی گفت: شاید ‏تعبیر اینکه حاکمیت به نوعی پذیرفته و مقاومت نمی‌کند، اساساً به این ‏دلیل باشد که جنس هوش مصنوعی، جنس متفاوتی است و گستره آن ‏به قدری وسیع است که اساساً مقاومت و ایستادگی و مباحثی از این ‏دست، عقلانی نیست. به خاطر همین، در فضای بی‌تصمیمی به سر ‏می‌بریم. در فضای ممانعت و مواجهه منفی نیستیم، اما در عین حال در ‏یک فضای آمادگی کامل برای برنامه‌ریزی دقیق هم قرار نداریم.‏
ایران در قبال هوش مصنوعی در فضای بی‌تصمیمی به سر می‌برد
واحدی در ادامه با اشاره به نفوذ همه‌جانبه هوش مصنوعی در زندگی ‏افزود: هوش مصنوعی تنها به چت‌ها محدود نیست، بلکه لایه‌ای ‏نامرئی اما بسیار حاضر در آموزش، تفریح، ارتباطات و حتی ‏شکل‌گیری هویت کودکان ماست. محدود کردن درک ما به چت‌ها، ما را ‏از بخش اعظم تأثیرات آن غافل می‌کند.‏
وی پرسش کلیدی را اینگونه مطرح کرد: آیا این فناوری می‌تواند ‏ابزاری برای توانمندسازی نسل آینده باشد یا خطری پنهان برای حریم ‏خصوصی، خلاقیت و استقلال کودکان؟
این استاد دانشگاه با بیان اینکه «در آستانه یک گذار تاریخی هستیم»، ‏به دوگانگی موجود اشاره کرد: از یک سو، هوش مصنوعی می‌تواند ‏شکاف آموزشی را کاهش دهد، آموزش را شخصی‌سازی کند و کودکان ‏را برای دنیای جدید آماده کند. از سوی دیگر، نگرانی‌های جدیی مثل ‏جایگزینی ارتباطات انسانی، سو استفاده از کلان‌داده‌های کودکان و ‏الگوریتم‌های غیرشفاف وجود دارد.‏
واحدی با انتقاد از سکون نهادهای متولی گفت: اگر فهم درستی از ‏جایگاه هوش مصنوعی وجود داشت، باید تاکنون شاهد فعالیت‌های ناظر ‏بر قاعده‌گذاری و حتی کنش در سطح مدرسه می‌بودیم، اما متأسفانه ‏هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.‏
وی در تحلیل این وضعیت افزود: به نظر می‌رسد جنس هوش ‏مصنوعی و گستره وسیع آن به حدی است که مباحث مقاومت و ‏ایستادگی در برابر آن، عقلانی به نظر نمی‌رسد. همین موضوع منجر ‏به فضای بی‌تصمیمی فعلی شده است. ما نه در فضای ممانعت و ‏مواجهه منفی و نه در فضای آمادگی کامل برای برنامه‌ریزی دقیق ‏هستیم.‏
کارکردهای هوش مصنوعی برای روابط خانوادگی
به گزارش شاخه سبز به نقل از خبرگزاری ایکنا سمیرا خطیب عضو ‏هیئت علمی دانشگاه سوره  در چهارمین نشست علمی ششمین همایش ‏سواد فضای مجازی گفت: تحلیل رفتار فرزندان، افزایش مهارت‌های ‏زندگی، سلامت فکری و جسمی اعضای خانواده از جمله کارکردهای ‏هوش مصنوعی در حوزه روابط خانوادگی است.‏
نسبت به هوش مصنوعی خوش‌بین باشیم اما غافل نباشیم ‏
سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره بیان کرد: باید به ‏تأثیر هوش مصنوعی بر سبک زندگی بپردازیم. هوش مصنوعی امروز ‏به یک ضرورت انکارناپذیر برای خانواده آینده تبدیل شده است. این ‏فناوری نوظهور ویژگی‌های مختلفی دارد که می‌توان به کم‌کردن، ‏فضای شخصی‌سازی شده و کارایی اشاره کرد.‏
خطیب‌زاده افزود: در آینده نه چندان دور شاهد خانواده‌ای‌هایی هستیم ‏که هوش مصنوعی در تمامی روابط آنها نقش اصلی را بازی می‌کند. ‏می‌توان به هوش مصنوعی چهار نگاه خوش‌بینانه، بدبینانه، انتقادی و ‏عملگرا داشت. من با نگاه عملگرا به هوش مصنوعی می‌نگرم زیرا ‏براساس آمارهای مستند، کشور ما در حوزه تولید علم در زمینه هوش ‏مصنوعی رتبه اول منطقه و پانزدهم دنیا را دارد اما در حوزه استفاده ‏از هوش مصنوعی و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آن، رتبه هفتاد و هفتم در ‏جهان را داریم؛ به همین دلیل تحلیل اینکه ما چطور می‌توانیم از ‏ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف از جمله ‏روابط خانوادگی استفاده کنیم، یکی از مأموریت‌های مهم ماست. ‏
وی اظهار کرد: طبق گفته حضرت علی(ع) دانش و علم قدرت است؛ ‏اگر ما نتوانیم از این دانش استفاده کنیم و پیروز شویم، کسانی که از ‏این علم استفاده می‌کنند بر ما یورش می‌برند و مغلوب می‌شویم. ‏ظرفیت‌هایی داریم که می‌توان از آن در روابط خانوادگی استفاده کرد. ‏
‏ این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کنار قابلیت‌ها و نقاط مثبت باید به ‏اثرات منفی هوش مصنوعی نیز پرداخت، بیان کرد: فناوری‌های نوین ‏از جمله هوش مصنوعی می‌تواند بر ارتباط بین اعضای خانواده تأثیر ‏بگذارد و باعث کاهش تعاملات خانوادگی شود. هوش مصنوعی ‏می‌تواند تصمیمات و ترجیحات را کانالیزه و حباب ایجاد کند که منجر به ‏تصمیم‌گیری‌های نادرست شود. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند نقض ‏حریم خصوصی را انجام دهد.‏
وی ادامه داد: از بین رفتن جنبه‌های پرورشی و تربیتی بین والدین و ‏فرزندان یکی دیگر از مشکلات هوش مصنوعی است زیرا نمی‌گذارد تا ‏تعاملات مستقیم شکل بگیرد بنابراین لازم است تا سواد فضای مجازی ‏خود را ارتقا دهیم و مطالبی که در فضای مجازی ارائه می‌شود را ‏کورکورانه نپذیریم. باید براساس فرهنگ کشور و ارزش‌های خانوادگی ‏تصمیمات آگاهانه گرفت و تفکر کاملاً مستقل در مواجهه با هوش ‏مصنوعی داشته باشیم.‏
‏ خطیب‌زاده تصریح کرد: قطعاً استفاده از هوش مصنوعی در زندگی ‏امروز اجتناب‌ناپذیر است اما باید توجه داشت که هر فناوری حامل یک ‏سری از فرهنگ‌ها، باورها و اعتقاداتی است که سازندگان آن ابزارها ‏داشته‌اند؛ اگر صرفاً به هوش مصنوعی نگاه ابزاری داشته باشیم ‏جامعه ما را دچار مشکل می‌کند. باید از هوش مصنوعی در جامعه ‏استفاده آگاهانه داشته باشیم و به فرهنگ ایرانی اسلامی توجه کنیم. ‏همان اندازه که بنیان‌های فرهنگی، اهداف و مبانی دینی برای ما مهم ‏است باید از این فناوری‌های جدید در زندگی خود استفاده کنیم. نگاه ما ‏باید نسبت به این موضوعات خوش‌بینانه باشد اما نباید دچار غفلت ‏شویم که اگر غافل شویم منجر به غافلگیری می‌شود. استفاده آگاهانه و ‏هدفمند می‌تواند تهدیدهای این فضای جدید را به حداقل برساند.‏
و حقیقت این است، خانواده در آینه الگوریتم‌ها، هم می‌تواند تصویر ‏روشن‌تری از خود ببیند، و هم ممکن است در بازتاب‌های تحریف‌شده ‏گم شود. آنچه تعیین‌کننده است، آگاهی، گفت‌وگو و حفظ کرامت انسانی ‏در مواجهه با فناوری است که باید توسط کارشناسان بررسی شده و به ‏تصمیم گیری درستی بینجامد.‏

پاسخی بگذارید