گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/08/12 11:59
شناسه : 412012
زهره نعلبندی
وقتی تلفن همراه به همراه همیشگی ما بدل شد، کتاب آرام‌آرام از ‏زندگی‌ ما فاصله گرفت. در روزگاری نه‌ چندان دور، کتاب نه فقط منبع ‏دانش، که پناهگاه ذهن و روح انسان بود؛ دریچه‌ای برای اندیشیدن، ‏رویا دیدن و گستردن مرزهای تخیل. ‏
اما امروز، جهان در چنبره‌ی تصویر و پیام‌های فوری گرفتار شده ‏است. شبکه‌های اجتماعی با سیل بی‌پایان محتوا، ذهن انسان معاصر را ‏به‌ جای تعمق، به مرور سطحی و واکنش‌های لحظه‌ای عادت داده‌اند. ‏بحران مطالعه، بزرگ‌ترین آسیب فرهنگی زمانه ماست که بحرانی ‏خاموش اما فراگیر است.‏
جوانان بیش از هر نسل دیگری به اطلاعات دسترسی دارند، اما این ‏فراوانی الزاما به درک عمیق تر نمی‌انجامد. فضای مجازی امکان ‏دسترسی آسان، اما نه الزاما فهم دقیق را فراهم کرده است. ما در ‏عصر اطلاعات بی‌پایان، اما معناهای گمشده زندگی می‌کنیم. کتاب، که ‏زمانی میدان گفت‌وگو با اندیشه بود، به کالایی تزیینی در قفسه‌ها یا ‏سوژه‌ای نوستالژیک در پست‌های مجازی بدل شده است.‏
فرهنگ مطالعه همواره نیازمند زمان، تمرکز و خلوت است؛ سه ویژگی ‏که در زیست دیجیتال امروز نایاب‌ترین منابع شده‌اند. شبکه‌های ‏اجتماعی با سازوکار پاداش‌های سریع (لایک، ویو، واکنش‌های ‏لحظه‌ای) مغز را به مصرف کوتاه‌مدت محتوا عادت داده‌اند. در چنین ‏شرایطی، نشستن و ورق زدن کتابی سیصد صفحه‌ای برای بسیاری، ‏نوعی تجمل قدیمی به نظر می‌رسد. نتیجه، نسلی است که حجم عظیمی ‏از داده را به ذهن می‌سپارد اما میان آن‌ها پیوند مفهومی برقرار ‏نمی‌کند.‏
اما هنوز دیر نشده است. تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که ‏می‌توان با سیاست‌های هوشمندانه فرهنگی، خواندن را دوباره به عادت ‏اجتماعی بدل کرد. گسترش فضاهای مطالعه در مدارس، تشویق ‏خانواده‌ها به کتاب‌خوانی جمعی، و حضور فعال رسانه‌ها در معرفی آثار ‏ارزشمند می‌تواند جریان آگاهی را زنده نگه دارد. مهم‌تر از همه، باید ‏کتاب را نه به‌عنوان ابزار آموزشی، بلکه به‌عنوان تجربه‌ای انسانی و ‏لذت‌بخش بازتعریف کرد.‏
کتاب خواندن فواید بسیاری دارد چراکه هوش را افزایش می‌دهد، قدرت ‏را بالا می‌برد، از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند و باعث آرام شدن ‏افراد می‌شود.‏
هفتاد و پنج درصد از والدین آرزو می‌کنند که فرزندانشان بیشتر برای ‏سرگرمی مطالعه کنند، و کسانی که می‌خواهند فرزندان خود را تشویق ‏به کتاب خواندن کنند، می‌توانند با بلند خواندن در خانه شروع کنند. در ‏حالی که بیشتر والدین پس از اینکه فرزندانشان به تنهایی این کار را ‏یاد گرفتند، خواندن با صدای بلند را متوقف می‌کنند، گزارشی از ‏اسکولاستیک نشان می‌دهد که خواندن با صدای بلند برای بچه‌ها در ‏طول سال‌های دبستان ممکن است به آنها انگیزه دهد که مرتباً کتاب ‏بخوانند. با صدای بلند خواندن  راه خوبی برای برانگیختن علاقه به ‏این سرگرمی است.‏
اگر جامعه‌ای بخواهد تفکر انتقادی، گفت‌وگو و خلاقیت را در نسل خود ‏حفظ کند، گریزی از احیای فرهنگ مطالعه ندارد. هیچ شبکه‌ای، ‏هرچقدر هوشمند، نمی‌تواند جای صدای ورق خوردن کتاب و ‏گفت‌وگوی آرام انسان با اندیشه را پر کند. شاید زمان آن رسیده باشد ‏که صفحه‌ نمایش را برای لحظه‌ای خاموش کنیم و به سراغ همان ‏پناهگاه فراموش‌ شده برویم؛ جایی که ذهن دوباره می‌اندیشد و روح، ‏نفسی تازه می‌کشد.‏

پاسخی بگذارید