تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 138383




علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست ستاد هماهنگی خدمات سفر که پس از پایان تعطیلات نوروزی پیش از ظهر امروز شنبه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد به ارائه آمار سفر پرداخت و گفت: ۱۳۲ میلیون بازدید از بناهای تاریخی، گردشگری و محوطه‌ها انجام شده است هر گردشگر حداقل از هفت مرکز تاریخی موزه و یا سایت دیدن کرده است.

وی گفت: نسبت به سال گذشته با همکاری دستگاه‌های مختلف با کاهش ۵۰ درصدی شکایات مواجه بوده‌ایم. همچنین کمپ‌های عشایری و روستایی در قالب استراحتگاه ایجاد شده بود تا کمترین تصادفات را داشته باشیم.

مونسان گفت: پرتال جامع گردشگری ایران که زمان زیادی از راه اندازی آن نمی‌گذرد شش میلیون بازدیدکننده داشته است.

مونسان ادامه داد: در بین مراکز استان‌ها و شهرهای گردشگری، مازندران رتبه اول را در ثبت آمار اقامت‌ها داشته است. استان‌های بعدی گیلان، بوشهر، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان و فارس بوده اند در بین استان‌های کمتر شناخته شده نیز چهار محال و بختیاری با ۲۰۶ درصد رشد اقامت مواجه بود.

وی گفت: ۷۱۶ نوروزگاه در استان‌های کشور برپا شده بود که برنامه‌های مفرحی داشتند ۸۲ درصد افزایش در ایجاد نوروزگاه‌ها نسبت به سال گذشته داشتیم ۶۲۴ بازارچه صنایع دستی در خدمت گردشگران بود.

رئیس سازمان میراث ادامه داد: خروج گردشگران از کشور در این ایام بیشتر از مسیر زمینی انجام شد که این میزان نسبت به خروج گردشگران که از طریق خطوط هوایی انجام می‌شد حائز اهمیت است. ۲۷.۵ درصد رشد در خروج زمینی مسافران را شاهد بودیم، ۷.۲ درصد نیز در مسیرهای هوایی رشد وجود داشت.

افزایش قیمت در چارترهای هوایی

وی افزود: نظارت‌های خوبی مبنی بر عدم افزایش قیمت وجود داشت ما امسال کمترین مشکل را در این حوزه داشتیم ستادهای تنظیم بازار به خوبی عمل کردند فقط در بخش چارترهای هوایی با افزایش قیمت مواجه بودیم اما هتل‌های ما نه تنها افزایش قیمت نداشتند بلکه تخفیف نیز داده اند.

در این برنامه مدیران کل میراث فرهنگی برخی از استان‌های کشور نیز به صورت آنلاین گزارشی از وضعیت سفر در استان خود را اعلام کردند، به عنوان مثال امیرزاده مدیرکل میراث فرهنگی بوشهر اعلام کرد ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفراقامت شب در استان ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد داشت. ۲۵ درصد از آمار ورودی‌ها به استان و اقامت‌ها از استان‌های اصفهان و البرز بوده است.

وی گفت: کمیته گردشگری دریایی را به برنامه‌های خود اضافه کردیم که ۴۵۰ نفر از گشت‌های دریایی استفاده کردند.

امیرزاده با وجود آنکه اعلام کرد این کمیته برای اولین بار ایجاد شده است اما از رشد ۱۵ درصدی استقبال مسافران از گشت‌های دریایی خبر داد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در ایام نوروز شاهد همراهی خوب شهرداری‌ها در پاکیزه نگه داشتن شهرها بودیم.

پویا محمودیان سرپرست معاونت صنایع دستی نیز بیان کرد: در حوزه فروش صنایع دستی در ایام نوروز با ۴۱ درصد رشد مواجه بودیم. پس از اعلام حمایت از کالای ایرانی به ۳۱ استان کشور نامه ای زده شد و خواسته شد لیست تمامی‌اقلام صنایع دستی کاربردی که قابلیت استفاده در ارگان‌ها را دارد اعلام شود این لیست شامل تمامی‌لوازم صنایع دستی است که می‌تواند در قالب ظرف و ظروف در ادارات استفاده شود.

حمایت از صنایع دستی به عنوان برند کالای ایرانی

وی گفت: برنامه‌های ویژه حمایت از صنایع دستی به عنوان برند کالاهای ایرانی را در دستور کار  داریم که توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام می‌شود.

محمدیان رئیس سازمان هلال احمر ایران نیز گفت: طرح امداد و نجات نوروزی و ایمنی و سلامت از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین اجرا شد و ما ۱۳۷۸ پایگاه داشتیم ۵۳۷۵ عملیات در ایام نوروز انجام شد که ۴۱ درصد آن مربوط به حوادث ترافیکی و ۴۷ درصد دیگر مراجعات حضوری به پایگاه‌ها بود، ۹ درصد نیز افزایش ماموریت‌های امداد و نجات را داشتیم که مازندران بیشترین آمار را داشت.

وی گفت: ۷۵ هزار و ۱۹۲ نفر از خدمات امداد و نجات استفاده کرده اند. ۱۸ هزار و ۶۲۶ نفر از ۵۷۰ پایگاه اسکان اضطراری در محورهای مواصلاتی بهره مند شدند.

خالدی نماینده اورژانس کشور در این برنامه گفت: کمترین ماموریت‌های ما در استان‌های چهار محال و بختیاری و ایلام بوده است. در بیشترین محورهایی که ماموریت داشتیم به محورهای کرج، چالوس، قزوین، زنجان منتهی می‌شد. از این تعداد ماموریت‌ها ۲۱ درصد مربوط به ماموریت‌های ترافیکی بود.

پاسخی بگذارید