تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 139367





پرونده جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان پرونده طبیعی در کمیته ارزیابی سال ۲۰۱۹ میراث جهانی یونسکو مورد بررسی قرار می‌گیرد و به احتمال زیاد ثبت جهانی خواهد شد این پرونده دومین پرونده طبیعی ایران بعد از کویر لوت است که تا کنون در حوزه جهانی ثبت شده است.

اما پرونده میراث تاریخی که قرار بود در سال ۲۰۱۹ همراه با پرونده میراث طبیعی جنگل‌های هیرکانی مورد بررسی قرار گیرد از سوی کمیته فرهنگی میراث جهانی یونسکو با ایراد رو به رو شد این پرونده خطوط راه آهن ایران بود که یونسکو به مقیاس نقشه‌های آن و موارد دیگر ایراد گرفته بود.

در اول مارچ ۲۰۱۸ نامه‌ای از سوی کمیته فرهنگی یونسکو خطاب به سفیر ایران در یونسکو نوشته شد که در آن  یکم فوریه سال ۲۰۱۹ را آخرین فرصت برای ارسال پرونده راه آهن اعلام کرده‌اند این بدان معناست که پرونده برای سال ۲۰۱۹ ارزیابی خواهد شد تا اگر ایرادات آن برطرف و دوباره در تاریخ اول فوریه سال ۲۰۱۹ به یونسکو ارسال شود، مشکلی برای ثبت این پرونده  در سال ۲۰۲۰ در کمیته میراث جهانی وجود نخواهد داشت.

به این ترتیب ایران سهمیه ثبت پرونده تاریخی در سال ۲۰۱۹ را از دست داده و همه چیز به سال ۲۰۲۰ موکول شده است.

با این وجود محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور هنوز امیدوار است تا رایزنی‌های او و سفیر ایران در یونسکو بتواند این مشکل را حل کند. او به رسانه ها می‌گوید: یونسکو به نقشه‌ها ایراد گرفته بود ما نقشه‌ها را در قالب سی دی به آن‌ها داده بودیم اما دوباره نامه‌نگاری کرده و وقتی علت را فهمیدیم پرینت حدود ۷۰۰ نقشه را ارسال کردیم. سال‌های قبل این طور نبود ما کار را به سفیر ایران در یونسکو سپرده‌ایم تا رایزنی کرده و آنها را متقاعد کند که این پرونده برای سال ۲۰۱۹ ثبت شود.

پرونده رآه اهن درحالی سال ۲۰۱۷ به پرونده‌های ایران در فهرست موقت یونسکو اضافه شد و بلافاصله اقدامات برای ارسال پرونده آن برای بررسی در سال ۲۰۱۸ انجام شد که راه آهن جزو میراث تاریخی منحصر به فرد ایران نیست که بتوان ثبت جهانی آن را نسبت به ۵۵ پرونده دیگر در فهرست انتظار ایران در اولویت قرار داد.

طالبیان در پاسخ به اینکه ایران چندین سال نتوانست راه آهن را کامل کند و بالاخره دانمارکی‌ها ورود پیدا کردند می‌گوید: نباید این طور به پرونده خطوط راه آهن ایران نگاه کرد. چون راه آهن از دوره صنیع الدوله در دوره قاجار ساخته شده بود و در این دوره نیز کارگران و مهندسان ایرانی نیز کمک کرده بودند. باید جلسه‌ای با حضور مسئولان راه آهن برگزار کرد و دراین باره توضیح داد چون این پرونده ریزه کاری‌های زیادی دارد که در این پرونده به انها اشاره شده است و کل پرونده وجوهی را که ایرانی‌ها در آن نقش داشته‌اند مورد توجه قرار داده است. بسیاری از راه‌های دسترسی راه آهن را ایرانی‌ها پیدا کرده اند.

پاسخی بگذارید