تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 141843



مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر زنده‌یاد غلامحسین صدری‌افشار فرهنگ نویس فقید و برجسته، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین و با حضور بستگان و دوستان وی، برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این مراسم پس از انتقال پیکر روانشاد صدری‌افشار از بیمارستان رسول اکرم (ص) به بهشت سکینه کرج و با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادبیات در این مکان، برگزار و پیکر وی در این آرامستان به خاک سپرده شد.

این مراسم بنا به وصیت زنده‌یاد صدری‌افشار به صورت خصوصی برگزار شد و هیچ از حاضران سخنرانی نکرد. از جمله چهره‌های حاضر در مراسم تشییع و خاکسپاری زنده‌یاد صدری‌افشار، بجز مزدک و مزدا صدری‌افشار (فرزندان صدری‌افشار و همسر وی)، می‌توان به دکتر حسن عشایری، لطیف کاشیگر، داوود موسایی، حبیب‌الله قاسم‌زاده، بهروز وحدت، شیوا دولت‌آبادی، بهروز فتاحی، محمد اهری، نسرین، نسترن، شیرین و فرزاد حکمی و ... اشاره کرد.

بر اساس همین گزارش، جمعه هفته جاری ۳۱ فروردین‌ماه نیز مراسم یادبودی برای زنده‌یاد غلامحسین صدری‌افشار از سوی خانواده و جمعی از دوستان و نزدیکان آن مرحوم، از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در فرهنگسرای ابن‌سینا در تهران برگزار خواهد شد.

ههمچنین در پی درگذشت غلامحسین صدری‌افشار، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب ضمن تسلیت فقدان این فرهنگ‌نویس پیشکسوت، در پیامی نوشت: سپهر فرهنگی ایران، اندوه‌گوی از دست دادن فرهیخته‌ای از تبار اندیشمندانی شد که سال‌ها صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا بزرگی چون او در این ملک پرورش یابد و به‌بار بنشیند.

در ادامه این پیام آمده است: شادروان غلامحسین صدری‌افشار اگر چه نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری تعیین‌کننده و جهت‌بخشی در فرهنگ‌نویسی معاصر ایران داشت  اما او را در عین حال باید مترجمی دقیق و توانمند، پژوهشگری آگاه، خوش ایده و با پشتکار و ویراستاری دقیق و نکته‌سنج دانست؛ ترجمه، پژوهش، ویراستاری و قدرت و دانش تالیفی، همه متغیرهایی بود که خواسته یا ناخواسته در خدمت فرهنگ‌نویسی او بود؛ خدمتی که تا سال‌های سال در حافظه فرهنگی و تاریخی خواهد ماند. تواضع، زیست اخلاقی و مناعت طبع از مهمترین ویژگی‌های مثال‌زدنی استاد صدری‌افشار بود؛ خصیصه‌هایی کمیاب و گرانقدر که این روزها جای خالی آن‌ها به شدت در شرایط فرهنگی کشور احساس می‌شود.

در پیام تسلیت مدیرعامل خانه کتاب همچنین اشاره شده استک زمانی که در دی ماه سال ۱۳۹۵ مراسم  نکوداشت استاد غلامحسین صدری‌افشار در موسسه خانه کتاب برگزار می‌شد، گمان نداشتیم با آن همه انگیزه و نشاطی که در استاد مشاهده می‌کردیم، سپهر فرهنگی کشور چنین زود از حضور موثر و پر برکت ایشان محروم شود. با ابراز تاسف و اندوه به خاطر از دست دادن این دانشی مرد محبوب و محجوب، فقدان او را به جامعه فرهنگی کشور، فرهیختگان و دوستان و دوستداران او تسلیت می‌گویم.

پاسخی بگذارید