بعد از مدتها سکوت در تخریب بافت تاریخی شیراز
تاریخ : 1398/10/5 17:20
شناسه : 209786

خانه تاریخی و ثبت ملی شده رقیه رسولی که در بافت تاریخی شیراز واقع شده، مانع طرح توسعه حرم شاهچراغ بود. در چند سال اخیر ۸۰ درصد از این خانه تخریب شده است.

 خانه رقیه رسولی در محدوده شرقی حرم شاهچراغ و مسجد جامع عتیق قرار دارد که به نام مالک قبلی آن به ثبت رسیده است، اکنون نیز مالکیت آن به تولیت حرم شاهچراغ منتقل شده است. در راستای تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی شیراز این بنا نیز توسط افراد ناشناس تخریب و دچار آتش سوزی شده است. در موارد این چنینی، درِ خانه‌های تاریخی باز گذاشته می‌شود. معتادان به داخل این خانه‌ها رفته و آتش سوزی‌های ناگهانی رخ می‌دهد که معمولاً عوامل آن ناشناس هستند. اکنون یکی دو سالی است که برای خانه‌های ثبتی این اتفاق مشابه رخ می‌دهد.

اکنون حدود ۸۰ درصد این خانه تخریب شده، سال گذشته میزان تخریب این بنا ۲۵ درصد بود، در سال ۹۶ آتش سوزی بزرگی در این بنا رخ داد که بیشتر تزئینات آن مانند تزئینات گچی، سقف چوبی و اُرسی ها از بین رفت. اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز از سال گذشته تا کنون به تولیت حرم شاهچراغ بابت این خانه نامه زده است و اعلام کرده حاضر است هزینه‌های مرمت آن را بپردازد و یا به عنوان مالک موظف به مرمت و حفاظت از آن است و در این راستا میراث فرهنگی آمادگی همکاری دارد.

اما چرا این بنا تخریب شد؟ این خانه مانند خانه‌های تاریخی صدر جهرمی و شهرام بهرامی که در وسط پارکینگ قرار گرفته اند، در مسیر طرح توسعه حرم شاهچراغ قرار دارد و در واقع مانعی برای این طرح به حساب می آمده است. حالا اگر این بنای ثبتی به صورت کامل تخریب شود، راه برای تخریب بقیه خانه‌های تاریخی بافت شیراز که شاید ثبت ملی هم نباشند بیشتر باز خواهد شد، به همین دلیل فعالان میراث فرهنگی در شهر شیراز به دنبال حفظ این بنا هستند. حتی با ۲۰ درصد باقی مانده. چرا که این خانه خرداد سال ۸۲ با شماره ثبت ۸۷۰۶ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده و متعلق به همه مردم ایران است.

پاسخی بگذارید