تاریخ : 1399/10/17 13:26
شناسه : 398668


حسنامهرنوروزي- تعطيلي به يکباره تمامي تاسيسات گردشگري در روزهاي کرونايي رکود عجيبي را براي فعالان اين صنعت بوجود آورده است متاسفانه شرايط به گونه اي است که هيچ کس نمي داند بلاخره کرونا کي و چه زماني از مبتلا کرد مردم دست بر مي دارد اي عجبوه ميليون ها نفر در دنيا مبتلا کرده است آخرين فضاحت باري که بر جا گذاشت کشتن 27سالمند در خانه سالمندان يکي از کشورهايي اروپايي بود که در بابانوئل که خودش به کرونا مبتلا بود در سرکشي از آنجا به اين پدر بزرگ و مادر بزرگ هاي دور از خانه هديه داد  در اول سال ميلادي آنان را به کام مرگ فرستاد. کرونا همچنان در کمين جان مردم نشسته است. در اين زمان که يک تهديد محسوب مي شود کارگروه تخصصي گردشگري مجمع نمايندگان براي تبديل به فرصت در طول ماه گرد  هم جمع مي شوند و مسائل و مشکلات موجود را بررسي مي کنند. در يکي از اين جلسات که در موسسه آموزش گردشگري قم برگزارشد چند موضوع مختلف بررسي شد که ضرورت معرفي ظرفيت هاي گردشگري قم  ، لزوم ايجاد بازار چه هاي صنايع دستي ، رفع موانع براي حضور توريست خارجي به صورت گفتمان محورمورد بررسي قرار گرفت.درسيزدهمين جلسه کارگروه حميد اورعي مسئول کارگروه گردشگري گفت : يکي از مسائل مهمي که در شهر مذهبي قم با آن مواجه هستيم که عده اي معتقد هستند گردشگران خارجي به جاي آنکه سودي براي قم داشت باشند به علت عدم رعايت پوشش اسلامي براي قم آسيب زننده هستند. 


احمد کبيري از هنرمندان و پيشکسوتان صنايع دستي قم گفت: قم خواستگاه انقلاب است و از ناب ترين شهرهاي ايران اسلامي که مي تواند اسلام ناب محمدي را در همه ابعاد به گردشگر معرفي کند بنابراين حضور گردشگران خارجي در اين شهر هم در صدور انقلاب اسلامي بسيار موثر است من معتقدم اگر ما انتظار داريم گردشگر ما به اداب  و رسوم شهر ما احترام بگذارد اين وظيفه من ميزبان است که در ابتدا خودشون به اداب شهر خود پايبند باشد. وي در ادامه به مورد عيني که باآن مواجه شده بود بيان کرد: در يکي از بازديدهايي که از نمايشگاه من صورت گرفت يکي از توريست ها برايش سوال شده بود حضرت عباس کيست و چرا ما به اين شخص اين قدر احترام قائل هستيم که خودش فتح بابي است براي آشنايي توريست با عقايد و ارزش هاي ما.



الهام نداف نيا از راهنمايان گردشگري قم و استاد دانشگاه گفت: من معتقدم گردشگري که قم را به عنوان مقصد انتخاب مي کند هيچ مشکلي با جو مذهبي قم ندارد و برعکس خيلي خوب هم استقبال مي کند ولي به موردي که خود از نزديک با آن مواجه شده بود اشاره و افزود:  در يکي از برنامه هاي تور که راهنما بودم گردشگري خارجي به پوشش ساده راضي نبود و مي خواست که پوششي همانند من که شامل مغنه و چادر عبايي بود بپوشد . وي بيان کرد: بجد معتقدم گردشگر خارجي که به قم مي آيد به شدت به اداب و رسوم شهر ما علاقه دارد چرا که خودش با علم به شرايط اين شهر خواستار شرکت در اين تور ايران گردي قم شده است پس  بي شک  همه موارد را چشم بسته مي پذيرد و هيچ مسئله اي با پوشش خاص شهر ما ندارد. چرا که احترام به قوانين هرکشوري در صنعت گردشگري يک اصل است.



سيد محمد جواد شاه احمدي که سه سال پيوسته قم تورهاي اروپايي را به قم دعوت کرده وتجربه خوبي دراين زمينه دارد گفت: ما در سه سال که در هتل بين اللملي ميزبان فم تورها بوديم دانستيم که گردشگري اروپايي به فرهنگ ايراني اسلامي علاقه دارد به قوانينش هم حترام مي گذارد نمونه آن در زمان ميزباني قم تور وقتي يکي از مسئولان حرم با ميهمانان با زبان لاتين صحبت کرد آنها به شدت به فرهنگ ما علاقه نشان دادند حتي يکي از ميهمانان اصرار داشت لباسيکه براي حضور در حرم مطهر پوشيده بودند با خود به عنوان يادگاري ببرند حتي هزينه چند برابر آن چادر ا پرداخت مي کرد.



معصومه يزدي از ديگر فعالان گردشگري قم که در کنار همسرش شاه احمدي ميزبان گردشگران قم است بيان کرد: من معتقد هستم اينکه گردشگري به قوانين شهرما احترم بگذارد يا نه به نوع برخورد ما بستگي دارد اگر کسي که گردشگر را توجيح  ميکند بتواند به خوبي به کارش مسلط باشد ترديدي ندارم که گردشگر به خوبي از قوانين ما استقبال مي کند . قطع به يقين از نظر پوشش براي ما هيچ تهديدي محسوب نمي شود.



 در ادامه شاه احمدي افزود:ما داريم در شهرهاي مقدس قم و مشهد صحبت مي کنيم ميهمانان شهر مقدس قم که از جاي تا جاي دنيا به شهرمان سفر ميکردند علاوه بر زيارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه( س) و مسجد مقدس جمکران به خدمات مختلف نياز داشته و دارند از جمله خدمات ميهمان نوازي، خدمات درماني، خدمات دوست داشته شدن همشهريان که آنان را به چشم دلار نبينند و دولا پهنا به آنها  هزينه خدمات ندهند خدمات ترانسفر معقول بگيرند.

ما ميهماندار زائرين حرمين شريف هستيم که اعتقاد داريم صاحب اصلي اين سفرها شاهد و ناظر عملکرد و رفتارهاي ما هستند ،همه مراکز سرويس دهي ميبايست به اين اصل وفادار باشند که ما خادم حضرت هستيم ، آنگاه ديگر به فکر اينکه در پيک سفر اين ميهمانان با اين عبارت که الان حاجي بازار ماست و بايد نهايت بهره را ببريم نخواهيم بود.



وي افزود:ما بايد بپذيريم تشويق سرمايه گذاران فقط ساخت هتل ، رستوران ، مراکز تفريحي نبوده و افرادي که ميخواهند بعنوان سرمايه گذار وارد شوند بايد عاشق خدمت و بعنوان خادم افتخاري بوده و پرسنل اين مراکز هم از سوي متولي حرمين با دادن احکام خادم افتخاري به ايشان تفهيم شود شما در هر سمتي در حال خدمت به زائرين هستيد خادم افتخاري فقط در چارچوب حرمين و پر دست گرفتن کنار ضريح مطهر نيست و تک تک افراد در مراکز و تاسيسات گردشگري به نوعي خادم هستند.



 در ادامه سيد جواد جلالي نژاد رئيس کارگروه تخصصي گردشگري مجمع نمايندگان قم گفت: در همين راستا مي شود با بخش فرهنگي حرم تفاهمنامه ايي تنظيم شود که در قالب يک طرح فرهنگي  به تاسيسات گردشگري حکم خادمي اعطا شود که هم اين موضوع باعث انگيزه فعالان گردشگري شود.



درادامه از ديگر مباحث مطرح شده در اين گرد همايي موضوع تاسيس بازار چه هاي صنايع دستي توسط شهرداري بود که احمد کبيري گفت يکي از مثل هاي قديمي اين است که اگر منتظر شام همسايه باشيم گرسنه خواهيم ماند در واقع خودمان بايد به خودمان کمک کنيم و منتظر کسي نباشيم اکثر توليد کنندگان صنايع دستي بضاعت انچناني ندارند و نمي توانند براي خود در جاهاي پر تردد شهر محل عرضه اي دست و پا کنند بهتر است بنشيم به اين فکر کنيم خود ما چگونه مي توانيم در تاسيسات گردشگري توليدات صنايع دستي را به فروش برسانيم.


در جلسه کار گروه گردشگري تاکيد شد:

توسعه گردشگري قم نيازمند تغيير نگاههاست


در جلسه کارگروه گردشگري مجمع نمايندگان قم تاکيد شد براي توسعه و رونق گردشگري قم در همه ابعاد نيازمند تغيير نگاههاست


حميد اورعي مشاور و مسئول کارگروههاي تخصصي مجمع نمايندگان استان قم گفت: در اين شرايط که کرونا گردشگري را به تعطيلي کشانده است اساتيد و نخبگان حوزه گردشگري براي تدوين سند گردشگري قم اقدام کنند تا در دوران پساکرونا بتوانند حوزه گردشگري را به رونق بازگردانند.



وي افزود: يکي از اقداماتي که کارگروه گردشگري قم بايد انجام دهد همراه کردن مديريت شهري است تا بجاي موازي کاري با گردشگري زمينه را براي فعاليت بخشهاي گردشگري فراهم کند.



مشاور مجمع نمايندگان بر لزوم آيندهپژوهي در گردشگري قم تاکيد و عنوان کرد: اين روزها براي فعالان گردشگري قم به شدت سخت است اما اين فرصت فراهم شده است که براي آينده گردشگري اين شهر برنامههاي کوتاه مدت و بلندمدت را تدوين کنند.


اورعي با تاکيد بر لزوم ايجاد بازارچه صنايع دستي توسط شهرداري درقم گفت: يکي ضرورتهاي فعالان صنايع دستي قم   ايجاد بازارچه است که بر اساس قانون وظيفه شهرداري است.


وي تصريح کرد: طبق مطالعات صورت گرفته ايجاد بازارچه در دل شهر امکان پذير نيست اما بوستان جوان و عوارضي قم تهران براي ايجاد بازارچه صنايع دستي بسيار مساعد است.


اورعي با اشاره به ظرفيتهاي گسترده گردشگري قم گفت: در بخش جاذبههاي توريستي قم يکي از استانهاي منحصر بفرد محسوب ميشود اما اين ظرفيتها به خوبي معرفي نشده است.


وي گردشگري مذهبي را يکي از مزيتهاي گردشگري قم دانست و افزود: قم بواسطه حرم کريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه(س)، و مسجد جمکران و همچنين امامزادههاي متعدد بسيار مورد توجه است و همين مزيتها باعث شده است که اين شهر در همه فصول از سال با انبوه زائران و گردشگران مواجه باشد.


وي تعطيلي گردشگري را موقت و گذرا دانست و افزود: انتظاري که از کارگروه گردشگري داريم اين است که براي دوران پساکرونا برنامه جامع و منسجمي را تدوين کند.


اميد است با تلاش کارگروه تخصصي گردشگري قم در اين ايام کرونايي که تمامي تاسيسات گردشگري قم زيان ده شده اند تنگناها و چالش

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               اي گردشگري قم را برطرف کرده و تهديد کرونا را به يک فرصت مغتنم تبديل کنند.



انتهای پیام /

پاسخی بگذارید