تاریخ : 1400/04/22 12:19
شناسه : 398980

زهره مهرنوروزی -بی تردید زمانی که گوهرشاد آغا دختر غیاث الدین ترخان مسجد گوهرشاد مشهد را بنا می کرد گمان نمی کرد روزی شاهد تلخ ترین حادثه معاصر باشد. دستور آمده بود که مردان باید لباس متحدالشکل برتن کنند و زنان ایران هم باید پوش چادر و روسری را کنار بگذارند. مردم مشهد علیه این قانون که دستور رضا شاه بود در مسجد گوهرشاد مشهد تجمع کردند.

ماجرا از کجا شروع شد؟
رضا‌خان- كه با طرح كودتاي سوم اسفند 1299 و با حمايت و هدايت انگليسي‌ها بر سر كار آمد- درصدد اجراي تز اسلام‌زدائي و جايگزيني ارزش‌هاي ليبراليستي در جامعه بود. از مهم‌ترين جلوه‌هاي اين طرح، پديده‌‌ي كشف حجاب بود. براي آماده ساختن زمينه‌ي كشف حجاب، مجلس، در ششم دي‌‌ماه 1307 قانون متحدالشكل نمودن البسه را تصويب كرد كه بر اساس آن، پوشيدن كت و شلوار و كراوات و كلاه فرنگي، براي مردان الزامي شد.
تلاش‌هاي رضا‌خان، باعث شد تا عده‌اي از زنان غرب‌زده، به‌ويژه زنان درباري و دولتمردان، به صورت بي‌حجاب يا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومي ظاهر شوند و مردم نيز تحت تأثير اختناق و ظلم رضاخاني، حساسيت لازم را از خود نشان ندادند.
به بهانه تمدن
رضاشاه در 11 آذر 1314 به محمود جم که در پی استعفای فروغی از سمت نخست وزیری جایگزین وی شده بود گفت: «این چادر چاقچورها را چطور می شود از بین برد؟ نزدیک دو سال است که این موضوع، سخت مرا به خود مشغول داشته است؛ خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زن های آنها را دیدم، دیگر از هرچه زن چادری است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است...».
وزیر گفت: اگر شخص اعلی حضرت همایونی پیش قدم شوند، مردم همه تأسی خواهند کرد؛ که از قدیم گفته اند: «الناس علی دین ملوکهم»، شاه پس از شنیدن سخنان او چند لحظه تأمل کرد و در حالی که به نظر می رسید قبلاً در این زمینه هماهنگی شده است، پاسخ داد: بسیار خُب! دیگران که اقدام نمی کنند، منِ پیرمرد حاضرم جلو بیفتم و سرمشق شوم!
گوهرشاد در خون
رضاشاه در آغاز اجرای برنامه های ضداسلامی خود، دستور داد درشکه چی های مشهد و رفتگران تهران کلاه شاپو (کلاه تمام لبه فرنگی) بر سر گذارند. اجرای این برنامه از ابتدا خرداد 1314، علاوه بر شایعات مربوط به کشف حجاب، در مشهد تلاطمی ایجاد کرد. سرانجام آیت الله قمی پس از مشورت با تعدادی از رجال و روحانیان، برای جلوگیری از کشف حجاب و استفاده از کلاه شاپو، در 9 تیر 1314 به تهران سفر کرد.
محاصره محل اقامت ایشان در شهر ری از سوی حکومت، یکی از عوامل اصلی خشم و خروش مردم مشهد گردید و به کشتار بیرحمانه در مسجد گوهرشاد در 21 تیرماه انجامید. آیت الله قمی مدتی پس از این کشتار، به عتبات عالیات تبعید شد و مأموران شهربانی درصدد دستگیری دوستداران ایشان از جمله شیخ محمدتقی بهلول برآمدند. شیخ محمدتقی بهلول برای پیگیری اوضاع و جویا شدن از احوال شیخ قمی به مشهد رفته بود که مأموران شهربانی، در پی مداخله زائران و خدام برای فراری دادن وی، او را در صحن کهنه زندانی کردند. ولی مردم در صحن جمع شدند و با حمله به مأموران، ایشان را آزاد کردند.
بهلول به مسجد گوهرشاد رفت و در آنجا به مبارزه خود ادامه داد. با اینکه شهربانی چندین بار وارد عمل شد و حکم متفرق شدن مردم را داد، نتیجه ای نگرفت تا اینکه به درخواست استاندار، فرمانده لکشر، مأموریت را به هنگ پیاده داد و آنها روز 21تیرماه 1314اطراف مسجد و حرم را محاصره کردند و تعداد زیادی از زوار را به قتل رساندند.
جایگاه حجاب در جامعه امروز
آنروز زنان ومردان آزاده ایران تن به برنامه بیگانگان نداند این قانون هم با روی کارآمدن محمد رضا پسر رضا خان لغو شد اما روند کشف حجاب در یک بستر آرامی دنبال شد. تا جایی که زنان برای کشف حجاب دواطلب شدند. وبر همین منوال هم روند اسلام زدایی نیز به خوبی در جریان بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی حجاب بانوان به عنوان یک فریضه دینی به جایگاه اولیه خود بازگشت بنابراین طرح های ضد اسلامی دشمنان دین مبین اسلام رو به شکست می رفت که نگاه دشمن مصمم تر از قبل وارد میدان عمل شد و از راه فرهنگی حمله علیه حجاب اسلامی زن ایرانی را مورد تاخت و تاز قرار است به طوری که رهبری نام تاکتیک دشمن علیه نظام اسلامی ایران را شبیخون فرهنگی نامگذاری کرد. مبارزه بی پایان دشمن علیه زن پوشش زن ایرانی همچنان ادامه دارد.
درطول سالیان  گذشته یکی از دغددغه های مسئولان فرهنگی  حفظ ارزش پوشش زن ایرانی بوده است، اما در عمل آنقدر ازاین فریضه الهی بد دفاع کردند  که این دعوت و دفاع خود به یک حربه علیه حجاب زن ایرانی تبدیل شده است. نسل جدید که تحت تاثیر حمله های غرب قرار دارند به خوبی به ارزش و جایگاه حجاب توجه ندارند و چندان خودرا ملزم به پوشش اسلامی نمی دانند. این در حالی است که طبق آیه 59سوره احزاب «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا » و همچنین در آیه 31 سوره نور« وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِ‌هِنَّ وَ يحْفَظْنَ فُرُ‌وجَهُنَّ وَ لَايبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْيضْرِبْنَ بِخُمُرِ‌هِنَّ عَلَیٰ جُيوبِهِنَّ وَ لَايبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ... وَ لَايضْرِ‌بْنَ بِأَرْ‌جُلِهِنَّ لِيعْلَمَ مَا يخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ» در هرو این آیات خداوند لزوم پوشش را بر زنان واجب می داند در سوره نور لزوم پوشش را به طور واضه به رسولش شرح می دهد. حالا چه شده دختر مسلمان ما اتفاقا اهل واجبات و محرمات هست اما به حجاب که می رسد سطحی نگاه می کند تا جایی را حجاب را مانع پیشرفت می داند و بد حجابی را تمدن.

راهکار خنثی کردن نقشه دشمنان

 درچنین شرایطی لازم است برای خنثنی کردن حربه دشمنان در مبارزه با حجاب و عفاف زن ایرانی برنامه بنیادی و مدونی در نظر گرفته شود برای یافتن عمق پیشروی دشمن کافی است به شیوه تفکرزنان و دختران دهه 80و 90نگاهی بیندازیم. اما تا وقتی اهل بیت را داریم که نباید در این دست مسائل مستاصل شویم مجلس ابا عبدالله درپیش است وبهترین فرصت برای تبین جایگاه اسلام و سبک زندگی اسلامی است و این فرصت همیشه و هرساله فراهم بوده ولی استفاده نشده است. به فرموده بینان گذار انقلاب اسلامی کربلا و عاشوراست که اسلام  را زنده نگه داشته است. پس اگر مقصد و مقصود را بدانیم بازگرداندان حجاب در بین زنان و دختران این مرز و بوم مشکل نیست فقط باید با مدد گرفتن از اهل بیت برنامه بلند مدت و کوتاه مدتی  دراین زمینه طراحی شود خواهیم دید که تمام نقشه دشمنان در این زمینه پوچ و بی اثر خواهد بود.
 




پاسخی بگذارید