نشستی با اهل قلم؛
تاریخ : 1402/10/3 11:41
شناسه : 405091

یکی از شاعران شعر آیینی ارومیه معتقد است تا زمانی که شاعران و نویسندگان در تامین نیازهای اولیه شغل و معیشت مشکل دارند نمی توان انتظار تولید آثار فاخر را با دغدغه راحت داشت.

محمدرضا قربانی با بیان اینکه امروز در نگاه کلان نه تنها در ارومیه بلکه در کشور بسیاری از شاعران و نویسندگان در تأمین نیازهای اولیه از جمله امنیت شغلی و معیشت با مشکل مواجه هستند، افزود: تا زمانی که نه تنها نیازهای اولیه این قشر فرهنگی بلکه نیازهای اولیه مردم برطرف شود نمی‌توان انتظار داشت مردم به فکر ارتقای فرهنگ و سواد اجتماعی از جمعه کتاب و کتاب خوانی باشند.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که شاعران و نویسندگان دغدغه مادیات دارند و حمایت قابل توجهی از سوی دولت در این خصوص انجام نمی‌گیرد، اظهار کرد: وقتی مردم و قشر فرهنگی از جمله شاعران و نویسندگان دغدغه نان دارند دیگر انتظاری نیست در سبد خانوار خانواده‌ها منتظر دغدغه سواد، فرهنگ و افزایش سطح آگاهی جامعه بود.

قربانی قیمت بالای کتاب با توجه به شرایط اقتصادی در جامعه را یکی دیگر از دلایل کاهش کتاب و کتابخوانی در جامعه دانست و اظهار کرد: به دلیل بالا بودن قیمت کتاب قشر متوسط و پایین جامعه درگیر معیشت هستند و دیگر کتاب در سبد کالای خانوار جایی ندارد.

 

در حوزه معرفی کتاب خوب ضعف جدی داریم

شاعر آئینی در ارومیه فضای مجازی و عدم معرفی کتاب خوب را از دیگر ضعف‌ها در این حوزه دانست و عنوان کرد: متأسفانه سال‌های اخیر در حوزه معرفی کتاب خوب مشکل داریم و نتوانسته ایم برای مخاطب در رده‌های مختلف کتاب خوب را به درستی معرفی کنیم.

قربانی ترجمه ضعیف و اغلاط بالا در کتاب را از دیگر نقاط ضعف دانست و گفت: در سال‌های اخیر ضعف ترجمه و اغلاط زیاد در کتاب‌های ترجمه شده از مشکلاتی است که انتشارات در این زمینه توجه چندانی ندارند.

وی عدم حمایت از شاعران و نویسندگان مطرح را موجب بی رغبتی برای نسل‌های جدید در این حوزه برشمرد و گفت: بی توجهی به شاعران و نویسندگان قدیمی و مطرح کشور موجب بی انگیزگی در شاعران و نویسندگان جوان و نسل جدید می‌شود چرا که می‌بینند آنها درگیر نان شب هستند تصور می‌کنند ورود به این عرصه برای آنها بی آینده است.

 

فرهنگ اهدای کتاب باید ترویج یابد

قربانی احیای فرهنگ هدیه کتاب به خصوص کتاب خوب به نسل جوان، حمایت از شاعران و نویسندگان، توجه دولت به حوزه فرهنگ را از راه‌های افزایش انگیزه در این حوزه عنوان کرد.

وی در زمینه مشکلات شعر آئینی نیز عنوان کرد: مشکلات شعرای آئینی را از لحاظ مادی و معنوی می‌توان بررسی کرد. از لحاظ مادی شعرای خوب آئینی اگر ثبات شغلی و در حد کفاف درآمدی داشته باشند و دغدغه اصلی‌شان رفع نیازهای روزانه خودشان آن هم در سطح خیلی پایین نباشد، بیشتر می‌توانند به تلاش، مطالعه و تحقیق وقت بگذارند و آثار فاخری به وجود بیاورند. در این راستا منکر یک سری کمک‌های خوب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نبوده و نیستیم و مطمئناً به اقتضای اعتبار و توان از چیزی مضایقه نکردند ولی این کمک‌ها و مساعدت‌ها مقطعی بوده و کافی نیست.

قربانی با اشاره به آسیب‌های شعر جوان اضافه کرد: عدم شناخت بزرگان شعر کلاسیک، معاصر و مطالعه آثار آنها، راغب نبودن به مطالعه در موضوعات مختلف و تکرار مضامین اشعار گذشتگان به نوع دیگر و ضعیف‌تر از آنها، اسارت و وابستگی به فضای مجازی و نقد پذیر نبودن و اسیر احسنت گفتن‌های عوام بودن، از بیشترین آسیب‌های شعر جوان در کشور است.

پاسخی بگذارید