اسماعیلی خبر داد؛
تاریخ : 1402/10/9 12:38
شناسه : 405169

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت به‌زودی در این‌وزارتخانه تغییرات مهمی در حوزه فناوری‌های نوین، فضای مجازی و همه موضوعات مرتبط با دانش‌های نوین هستند مشاهده خواهد شد.

آئین پایانی ششمین دوره بین‌المللی جایزه بازی‌های جدی شامگاه جمعه ۸ آبان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

اسماعیلی با اشاره به دوره تحول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در وزارتخانه بنای خودمان را در دوره تحول در سه حوزه مهم هدفگذاری کرده‌ایم و کاملاً نگاه مان با فناوری‌های نوین و اتفاقات جدید در حوزه فرهنگی و هنری در هم آمیخته شده است؛ در به کارگیری و استفاده از شیوه‌های نو فناوری‌های جدید برای ایجاد یک حکمرانی گسترده و وسیع در حوزه فرهنگ و هنر اقداماتی را در حال انجام هستیم؛ به هرحال امروز بایستی بپذیریم که فضای فرهنگ و هنر در همه بخش‌ها متأثر از دانش و فناوری‌های نوین تغییر کرده است.

وی ادامه داد: ذائقه فرهنگی جامعه دچار یک چالش‌های جدید شده است و همه اینها به ما به عنوان مسئولان و تصمیم گیران فرهنگی کشور چنین نکته‌ای را گوشزد می‌کند که مسیر پیش رو را با توجه به همه این اتفاقات پیش بینی و قم بزنیم؛ امروز برای تحقق این هدف متناسب با آن به دنبال ایجاد تغییرات ساختاری هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به‌زودی در وزارتخانه تغییرات مهمی در حوزه فناوری‌های نوین، فضای مجازی و همه چیزهایی که مربوط به دانش‌های نوین هستند مشاهده می‌کنید. تلاشم این است که در کوتاه‌ترین مدت این کار مطالعه شده را در وزارتخانه اجرایی و توان مضاعفی را برای پیگیری حوزه‌های فرهنگی برای مدیران و کارگزاران فرهنگی فراهم کنیم.

وی افزود: از جمله این حوزه‌های مهم و تأثیرگذاری بخش بازی‌های رایانه‌ای است که از تأسیس آن بیش از ۱۶ سال می‌گذرد و در آن مقطع شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را گذراند. همچنین ما در جلسات اخیر از آقای حاجی هاشمی دعوت کردیم تا در صحن شورای عالی انقلاب حاضر شوند و گزارشی از تحولات جدید ارائه کنند که البته او پیشنهاداتی را هم آماده کرده بود و آن را در جلسه ارائه کرد. من هم به عنوان وزیر حامی این کارها هستیم تا این اقدامات محقق شود.

اسماعیلی گفت: در آخرین پیمایش ملی انجام شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آماری به دست مان رسید مبنی بر اینکه بیش از ۳۴ میلیون بازیکن داریم که از این تعداد ۴ میلیون بازیکن حرفه‌ای هستند، یعنی کسانی که بیش از ۲۱ ساعت در هفته بازی می‌کنند؛ در وادی امر شاید با نگاه گذشته به این موضوع به عنوان یک تهدید نگاه می‌شد و این گونه تلقی می‌کردیم که فرزندان و جامعه جوان ما چرا باید این میزان وقت شأن را مصروف بازی کنند، اما نگاه عالمانه تر نشان می‌دهد که این امر یک فرصت است و ما در وزارتخانه و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باید به این علاقه عمومی به عنوان یک فرصت برای ارتقای حوزه حل مسائل و ارتقای فضای فرهنگی مان نگاه کنیم؛ یعنی این می‌تواند فرصتی برای بهبود بسیاری از مسائلی باشد که امروز شاید برای ما تبدیل به یک معضل شده است.

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌های صنعت گیم بازی‌های جدی است و در این شش دوره بازی‌های جدی نزدیک به ۴۰۰ بازی جدی ساخته شده است و در دوره ششم بازی‌های جدی ۶۵ بازی به دبیرخانه آمده است؛ در اوایل دوره مسئولیتم که همزمان با پنجمین دوره بازی‌های جدی بود در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، در آن برنامه حضور داشتم و همه نکات امروزم را در همان مقطع بیان کردم و حتی به همکاران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفتم که همین مسیر را با قوت ادامه دهند. ما در تحقق این موضوع نیازمند همراهی جدی حوزه دانشگاهی هستیم و نباید بنیاد ملی بازی‌ها تنها در یک بخش کار کند بلکه حوزه دانشگاه هم باید وارد میدان شود و این دو به هم پیوند بخورند تا در مسیری مؤثر فعالیت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در وزارتخانه آماده حمایت جدی از همه طرح‌های کاربردی دانشگاه‌های کشور در این بخش هستیم و به زودی فراخوان توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتشر می‌شود. ما در حوزه علوم انسانی این کار را کردیم و در خصوص حمایت از پایان نامه‌های دکترا که مرتبط با حل مسائل ما در حوزه حکمرانی فرهنگی است، فراخوان عمومی دادیم. حتی برای هر پایان نامه که شرایط ما را داشته باشد، ۵۰ میلیون حمایت گذاشته‌ایم. همچنین برای اساتید راهنما و گروه حمایت کننده به همان میزان حق الزحمه دانشگاه‌ها قرار است ما همان مقدار حق الزحمه را به آنها پردخت کنیم. مشابه این موضوع را در بخش فنی قرار است انجام دهیم البته معتقدیم که باید با افزایش نرخ صورت بگیرد.

اسماعیلی گفت: ما از دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه نصیر و دیگر دانشگاه‌هایی که رشته‌های مرتبط دارند، در قالب طرح‌های کاربردی از پایان نامه‌های شأن در حوزه بازی‌های جدی حمایت خواهیم کرد و حتی این موضوع می‌تواند در ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هم مؤثر باشد.

وی ضمن گلایه از برگزاری ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی در روز جمعه و روز تعطیلی دانشگاه امیرکبیر گفت: ای کاش این برنامه در زمان و فضای عادی فعالیت‌های آموزشی دانشگاه برگزار می‌شد تا جامعه هدف هم در جلسه حضور داشته باشند. امیدواریم که در سال‌های بعد چنین موضوعی را شاهد باشیم. در هیأت امنای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نماینده‌ای از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور دارند که البته از آقای زلفی گل وزیر علوم درخواست می‌کنم نماینده خودشان را در هیأت امنا یکی از رؤسای دانشگاه صنعتی انتخاب کنند تا این پیوند میان صنعت و دانشگاه برقرار باشد.

پاسخی بگذارید