گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/08/17 10:04
شناسه : 412036
فاطمه مداح نظری _ از دیدگاه آموزه‌های اسلامی، انسان نسبت ‏به‌سرنوشت فردی و اجتماعی خویش مسؤول است و نمی‌تواند در ‏رابطه با حوادث، جریانات و واقعیت‌های پیرامون خویش بی‌تفاوت ‏باشد. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که تأثیری عمده بر سرنوشت ‏بشریت دارد؛ رهبری و مدیریت سیاسی جامعه است که برخورد ‏مسؤولانه تمامی افراد جامعه را در قبال خود طلب می‌نماید و در این ‏رابطه جنسیت مطرح نیست. و از این زاویه است که ‏فاطمه  (س)  دختر پیامبر گرامی اسلام  (ص)  سزاوارترین افراد برای ‏مشارکت سیاسی و حضور در صحنه سیاست می‌باشد و علی‌رغم ‏اشتغالات اجتماعی متعدد و خستگی‌های ناشی از کار روزانه و رسیدگی ‏به امور خانه و سرپرستی چند کودک خردسال، خود را از سیاست دور ‏نمی‌دارد و همچون سیاست مداری قهرمان در صحنه اجتماع حاضر ‏می‌شود و در دفاع از حق و عدالت جان مبارک خویش را نثار ‏می‌نماید. او زندگی سیاسی و آشنائی با الفبای آن را از همان دوران ‏خردسالی آغاز کرد و با فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی پدر بزرگوار ‏خویش و مشکلات و مصائب بی‌شمار از نزدیک مأنوس بود. ‏
‏ فاطمه زهرا  (س)  از نگاه رهبر انقلاب
اگر شخصیت فاطمه زهرا  (س)  برای ذهنهای ساده و چشمهای ‏نزدیک بین ما آشکار می‌شد ما هم تصدیق می‌کردیم که فاطمه ‏زهرا  (س)  سرور همه زنان عالم است. بانویی که در سنین کم و در ‏عمر کوتاه به مقامات معنوی و علمی و معرفتی و به مرتبه‌ای برسد که ‏برابر مرتبه انبیا و اولیاست. فاطمه زهرا فجر درخشانی است که از ‏گریبان او خورشید امامت و ولایت و نبوت درخشیده است. آسمان بلند ‏و رفیعی است که در آغوش آن ستاره‌های‌فروزان ولایت قرار گرفته ‏است. همه ائمه  (ع)  برای مادر بزرگوار خود تکریم و تجلیل قائل ‏بودند که برای کمتر کسی این همه احترام و تجلیل را از آن بزرگواران ‏می‌شود دید. زنان مسلمان در زندگی شخصی، اجتماعی و خانوادگی ‏خود باید زهرا  (س)  را از جهت خردمندی، فرزانگی و عقل و ‏معرفت، الگو و سرمشق خود قرار دهند و از بُعد عبادت، مجاهدت، ‏حضور در صحنه، تصمیم‌گیری‌های عظیم اجتماعی، خانه داری، ‏همسرداری و تربیت فرزندان صالح از زهرای اطهر  (س)  پیروی ‏کنند. اسلام فاطمه  (س)  را، آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتی را، ‏به‌عنوان نمونه و اسوه زنان معرفی می‌کند. آن زندگی ظاهری او، جهاد ‏او، مبارزه او، دانش او، سخنوری او، فداکاری او، شوهرداری او، ‏مادری او، همسری او، مهاجرت او و حضور او در همه میدانهای ‏سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی همه‌جانبه او که مردهای بزرگ ‏را در مقابل او به خضوع وادار می‌کرد. اصولاً درک نادرست از ‏شخصیت زن، که میراث نامبارک فرهنگ‌های غیر اسلامی دخیل در ‏اندیشه مسلمانان است، باعث شده است که آن حضرت تنها از زاویه ‏دختری برای پیامبر  (ص)  و مادری برای ائمه  (ع)  مطرح شود و ‏آن شایستگی‌ها و گزینش الهی که در شکل‌گیری زندگی و شخصیت آن ‏حضرت نقش برجسته داشته و زندگی و صفات فاطمه زهرا  (س)  را ‏به‌عنوان اسوه‌ای برای همه زنان و همه انسان‌ها، به‌ویژه زنان، مطرح ‏می‌سازد، مجهول بماند.‏
رفتار حضرت زهرا علیها السلام نشان می دهد که انسان بایستی مَشْی ‏سیاسی داشته باشد. مشی سیاسی هم با مشی عبادی هیچ منافات ندارد. ‏به این دلیل است که حضرت امام(ره) در تحریرالوسیله می فرماید: این ‏هایی که می گویند دین بدونِ سیاست، نه دین را می شناسند و نه ‏سیاست را. چون دین حدود دارد، تجارت دارد، قضاوت دارد، امامت ‏دارد، برائت دارد، نفی سلطۀ کافر دارد، همۀ اینها می شود سیاست. لذا ‏مشی سیاسی حضرت زهرا علیها السلام را این دو، سه ماه پیش گرفته ‏است ببینید! تلاش و راه های مختلف، احتجاج، سخنرانی، گریه، ‏توبیخ، وصیت سیاسی، بی اعتنایی، راه ندادن به خانه و همه، حکایت ‏از هوش سرشار و معرفت سیاسی ایشان دارد. با شیوه های مختلف به ‏مسلمانان و به شیعیان تفهیم کرد که من مدافع امیرالمؤمنین و مدافع ‏ولایت و اسلام هستم، شما نیز این گونه باشید.‏
حضرت فاطمه زهرا(س) «اولین شهیده راه ولایت» و شخصیت ‏برجسته ای است که در بین زنان همانند مهتاب آفرینش، روشنایی ‏عالمتابی از خود نشان داد و در کتاب وجود او «تمام حقیقت انسان» و ‏‏«تمام حقیقت زن» و در یک کلام «تمام نسخه انسانیت» به خوبی ‏مشاهده می شود؛ به گونه ای که «افتخار خاندان وحی» است و الگوی ‏شایسته ای که امام راحل در بیان شیوای خود درباره او فرمود: ‏‏«حضرت فاطمه زهرا(س) زنی بود که اگر مرد بود نبی بود؛ زنی که ‏اگر مرد بود به جای رسول الله بود.»‏
خطبه تاریخی‌ بانوی اسلام فاطمه زهراء(س) نمونه روشنی از روش و ‏مشی مجاهداتی و مبارزاتی آن حضرت می باشد و بیانگر این واقعیت ‏است که او سخنوری بلیغ و خطیبی نستوه، همتای همسرش امیر ‏مؤمنان علی‌(ع) بود.‏
موشکافی های فاطمه‌(س) در این خطبه در زمینه فلسفه و اسرار ‏احکام، و تحلیل تاریخ سیاسی اسلام، و مقایسه دوران جاهلیت عرب با ‏زندگی آنها بعد از ظهور اسلام، درس های بزرگی به رهروان راه حق ‏می‌دهد و آن‌ها را در مبارزاتشان تعلیم و آموزش می‌بخشد. و مهم تر ‏از همه اینکه فاطمه‌(س) با این خطبه موضع خاندان پیامبر(ص) را در ‏برابر رژیم حاکم روشن ساخت و مبرا بودن ساحت مقدس اسلام از ‏مظالمی که به نام اسلام انجام می‌گرفت، آشکار نمود، و اگر تنها فایده ‏این خطابه بزرگ و پر محتوی همین بود، کافی بود.‏

پاسخی بگذارید