روزنامه شاخه سبز گزارش می هد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/02/16 12:33
شناسه : 408013
روزنامه شاخه سبز- هیفاء پردل- با توجه به این که در کلانشهری ‏مانند قم که جمعیت شهری آن بیش از جمعیت روستایی است و از ‏سویی با توجه به قرار گرفتن در رده شهرهای مذهبی و زیارتی کشور ‏علاوه بر جمعیت آن در طول سال میزبان زائرانی از سراسر استان و ‏حتی کشورهای اسلامی است لذا مجاوران و زائران چالش هایی با گره ‏های ترافیکی دارند.‏
گره های ترافیکی در طول سال به ویژه در مناسبت های ملی؛ مذهبی ‏در هسته مرکزی شهر بیشتر نمود پیدا می کند و بار ترافیک در معابر ‏شهر قم همیشه سوهان روح شهروندان قمی است هسته مرکزی و ‏اطراف حرم و دیگر معابر شهر قم به دلیل رشد خودروهای شخصی ‏مهم ترین مشکلت شهری برای کلانشهر قم به شمار می رود.‏
طی سال های اخیر با توجه به این که معابر قم بعضا تنگ و تردد در ‏آن مشکل است مدیریت شهری معابری را بازگشایی کرده اما هنوز که ‏هنوزه ترافیک مشکل اول شهروندان و قمی ها است؛ يكي از مسائل ‏مهم شهروندان در شهر جابجايي و سفرهاي درون شهري آنها ‏مي‌باشد؛ در حمل و نقل و جابجايي با وجود تراكم ترافيك به خصوص ‏در كلانشهرهایی مانند قم زمان بسيار زيادي به هدر مي‌رود.طبق ‏آمارها 45 درصد زمان مفید بسیاری از مشاغل در ترافیک شهری هدر ‏می رود .‏
در هر کلانشهری از کشور؛ شهرداريها مسئوليت مديريت شهري و ‏ارائه چارچوب و استاندارد براي مصارف مختلف شهري را عهده دار ‏هستند که مهم ترین آن کنترل ترافیک و ساماندهی آن می باشد حال با ‏توجه به این که مدیریت شهری قم طی سال های اخیر اقدامات مطلوبی ‏را برای قدم ببه سمت هوشمند سازی شهر قم برداشته به نظر بهره ‏گیری از «سامانه های هوشمند کنترل و ساماندهی ترافیک» اساسی ‏ترین اقدام  خواهد بود.‏
مراکز مکانیزه کنترل ترافیک با هدف استفاده بهینه از معابر شهری، ‏افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلودگی¬های ناشی از ترافیک ‏و دستیابی شهروندان به اطلاعات ترافیک جهت اتنخاب مسیر مناسب ‏ایجاد می‌شوند ‏
گره های ترافیکی که سوهانی بر اعصاب قمی ها است.‏
با مصاحبه های میدانی از هرکدام از قمی ها رهایی از بار ترافیک یکی ‏از خواسته های شهروندان قمی است محمدرضا بابایی می گوید: ‏ترافیک معضل شهری برای مجاوران و زائران در قم تبدیل شده است ‏هرچند طی سال های اخیر شهرداری توانسته است که طی بازگشایی ‏هایی بار ترافیک را در برخی معابر کاهش دهد اما هم چنان ترافیک ‏معضل شهر قم به شمار می رود.‏
وی در ادامه می افزاید: در هیچ مناسبتی نیست که کل معابر هسته ‏مرکزی شهر قم کاملا قفل نشود البته اشتباه هم نشود خود شهروندان ‏هم در این ترافیک دخیل هستند بهره گیری از خودروهای شخصی و ‏عدم اسنفاده از حمل و نقل عمومی هم می تواند این معضل را دو ‏چندان کند.‏
نیاز به ساماندهی ترافیک در قم داریم.‏
یک شهروند قمی معتقد است؛ با توجه به این که مشکل متروی قم و ‏تعیین تکلیف آن به زودی ممکن نیست حل وفصل شود و هم چنین نبود ‏اتوبوس های بی آر تی در شهر قم ترافیک هم چنان می تواند مشکلی ‏برای زائران و شهروندان باشد لازم است مدیریت شهری قم از طریق ‏سامانه های هوشمند و یکپارچه ای معضل ترافیک را حل و آن را ‏مدیریت کند.‏
طرح مطالعات کنترل ترافیک قم
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بیان می ‏کند:  مطالعات کنترل ترافیک از سال ۹۷ در حال انجام است و به دلیل ‏اختلافات مصوب نمی شد با پیگیری مداوم شورا این مشکل حل و نتایج ‏این مطالعات تصویب شد سند راهبردهای اصلی در عرصه حمل و نقل ‏ترافیک شهر قم را تعیین و به هماهنگی وافزایش اثرگذاری اقدامات ‏وفعالیت ها در این زمینه کمک می کند
‏ ‏
سید محمد حسین دهناد با اشاره به این که اجرای طرح هوشمند سازی ‏کنترل و ساماندهی ترافیک می تواند راه حل مطلوبی برای حل ترافیک ‏قم باشد و علاوه بر آن بهره گیری از حمل و نقل نوین که برنامه بلند ‏مدتی به شمار می رود بیان کرد: اما در کوتاه مدت بسیاری از معطلی ‏ها وگره های ترافیکی را می توان با بازطراحی وصرف هزنیه های ‏اندک اصلاح کرد.‏

هوشمندسازی تقاطعات

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به تجهیز برحی ‏تقاطعات قم به سامانه هوشمند عنوان کرد:  در شهرک پردیسان در ‏مجموع ۷ تقاطع چراغ دار وجود دارد که سه تقاطع توسط سنسورهای ‏پردازش تصویر و چهار تقاطع دیگر توسط سنسورهای القایی با قابلیت ‏اتصال به سامانه مرکزی هوشمند گردیده است بدین طریق می‌توان ‏تمامی تقاطع های سطح منطقه ۸ شهر قم را هوشمند دانست.‏
رضا خانه زاد یزدی با اشاره به نصب سامانه های ثبت تخلف عبور از ‏چراغ قرمز گفت: تعداد ۴ تقاطع در شهرک پردیسان مجهز به سامانه ‏های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز گردیده است که عملیات اجرایی ‏آن ها در سال ۱۴۰۲ تکمیل و در حال تست های نهایی به منظور اخذ ‏کد اجرائیات پلیس می باشد؛ این سامانه ها علاوه بر قابلیت تشخیص ‏تخلف عبور از چراغ قرمز، توقف خودرو ها بر روی خط ایست را نیز ‏تشخیص داده که علاوه بر کاهش تصادفات، به نظم ترافیکی و اصلاح ‏رفتار رانندگان کمک شایانی را خواهد نمود.‏
پردیسان پایلوت سامانه هوشمند کنترل ترافیک در قم
خانه زاد یزدی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم می گوید: ‏طرح هوشمند سازی ترافیکی شهر قم در حال اجرا است و برای فاز ‏نخست ، پردیسان به عنوان پایلوت هوشمند سازی ترافیکی قم انتخاب ‏شده است؛ و برای این امر سامانه های کنترل سرعت و در دو مسیر ‏شهرک پردیسان و ۶ سامانه ثبت سرعت در بلوار آیت الله بروجردی ‏که از سال ۹۶ نصب شده و ۵ سامانه کنترل سرعت نیز در بلوار غدیر ‏نصب و قرار است یک سامانه هوشمند دیگری نیز در این بلوار اضافه ‏شود.‏
به گفته این مسئول؛ ۱۲ سامانه کنترل سرعت در معابر اصلی شهرک ‏پردیسان در اواخر سال ۱۴۰۲ نصب شده است که ۱۱ سامانه آن ‏مورد تایید پلیس راهور قرار گرفته و کد اجرائیات پلیس نیز برای آن ‏اخذ شده است.‏

خانه زاد یزدی در ادامه افزود: بلوار های امام صادق(ع)، امامت، امام ‏علی(ع) هم چنین بلوار شهروند محل نصب سامانه های یاد شده ‏می‌باشند که همگی از معابر پر خطر شهر قم با آمار تصادفات بالا ‏می‌باشند و امید است با نصب این سامانه ها آمار تصادفات و تعداد ‏کشته شدگان و مجروحین حوادث راهنمایی و رانندگی در محدوده ‏شهرک پردیسان به صورت قابل توجهی کاهش یابد علاوه بر آن یک ‏سامانه باقی مانده نیز به زودی مجددا جانمایی و اجرا خواهد شد.‏

پاسخی بگذارید