مدیرکل نوسازی مدارس قم از شرایط نامطلوب استان قم در حوزه تامین فضای آموزشی خبرداد و گفت: قم نسبت به میانگین کشور حدود یک متر مربع به ازای هر دانش آموز با کمبود فضای آموزشی مواجه است.
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، احمدرضا اجتهادی مدیرکل نوسازی مدارس قم در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه استان قم در شرایط مناسبی در حوزه تامین فضای آموزشی قرار ندارد، گفت: ۳۰۵ هزار دانش آموز در قم در حال تحصیل هستند که برای این تعداد نزدیک ۷۰۰ فضای آموزشی وجود دارد و قریب به ۶هزار و ۸۰۰ کلاس درس در حال فعالیت و بهره برداری هستند.
وی تراکم و سرانه آموزشی را دو شاخص مهم در فضای آموزشی خواند و افزود: حدود ۴.۲ مترمربع سهم هر دانش آموز قمی از فضای آموزشی است که میانگین کشوری ۵.۲ متر مربع به ازای هر دانش آموز است و حدود یک متر مربع کمبود فضای آموزشی نسبت به میانگین کشور داریم اما عدد استاندارد ۸ متر مربع است که اگر ۳۰۵ هزار متر مربع فضای آموزشی احداث کنیم به میانگین کشور دست مییابیم.
اجتهادی با اشاره به جایگاه قم در سرانه فضای آموزشی کشور خاطرنشان کرد: قم بیست و هفتمین استان از لحاظ سرانه فضای آموزشی است و به لحاظ تراکم هم سومین استان کشور محسوب میشود.
وی همچنین عنوان کرد: بیش از ۴۰ نفر در هر کلاس ما در حال تحصیل هستند که امروز نیازمند ۱۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه هستیم.
مدیرکل نوسازی مدارس قم همچنین اظهار داشت: در طول ۱۵ سال اخیر سالانه به صورت میانگین قریب به ده هزار دانش آموز به دانش آموزان ما اضافه میشوند که در صورت اضافه شدن این تعداد، با مشکلات بیشتری روبه رو میشویم.
وی با اذعان به اینکه به صورت ثابت سالانه باید ۳۰۰ کلاس درس در قم ایجاد شود، گفت: اگر این اتفاق رخ ندهد در عمق جدول سرانه فرو میرویم.
اجتهادی فرسودگی مدارس را از دیگر مشکلات خود خواند و بیان کرد: ۲۱ درصد مدارس ما پارامتر لازم برای اعلام استحکام را ندارند و نیازمند بازسازی هستند
و قریب به ۲۵ درصد مدارس ما نیازمند مقاوم سازی و تعمیرات اساسی میباشند که مجموع این مشکلات استان قم را در وضعیت خوبی قرار نداده است.
وی یکی از مهمترین مشکلات در زمینه ایجاد فضای آموزشی را در تامین زمین دانست و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ استان قم موفق به ایجاد ۵۵ کلاس درس شد که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۶۳ کلاس درس و در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ کلاس درس رسید و در سال ۱۴۰۲ با استفاده از اعتبارات ملی و استانی و ظرفیت خیرین ۲۱۰ کلاس درس تحویل مجموعه آموزش و پرورش استان شد.
مدیرکل نوسازی مدارس قم همچنین اعلام داشت: ۳۵۰ کلاس درس اکنون در حال احداث هستند.
وی خودکفایی مدارس را مهمترین مسئله بعد از ساخت مدرسه دانست و گفت: خودکفایی مدرسه باید در کشور نهادینه شود و احداث فضاهای محدود مدیریت شده تجاری در مدارس یکی از راهکارهای دستیابی به این هدف است که بخشی به عنوان فضای تجاری در مدارس تعریف شود.
وی افزود: امروز نزدیک به ۲۰ فضای تجاری در مدارس قم ایجاد شده و یکی از راههای خودکفایی مدارس با اینکار به سرانجام میرسد و منبع درآمدی برای مدارس ایجاد میشود.
اجتهادی راهکار دوم در زمینه خودکفایی را در استفاده از سامانههای تولید برق از انرژی خورشیدی خواند و بیان داشت: در تمامی مدارس خیری قم ۲۰۰ کیلو وات تولید برق خورشیدی داشتیم که ماهانه حدود ۹میلیون تومان برای مدارس درآمدزایی دارد.
وی همچنین اذعان کرد: اکنون مدارس به نحوی طراحی میشوند که بتوانند ظرفیت اسکان داشته باشند؛ چراکه اینکار یکی از راهکارهای دیگر خودکفایی و دستیابی به درآمد برای مدارس است.
مدیرکل نوسازی مدارس قم در پایان همچنین از برگزاری بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز خبر داد و گفت: روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه جاری جشنواره خیرین مدرسه ساز از ساعت ۸:۳۰ صبح با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار قم و آیت الله اعرافی در اردوگاه ۱۵ خرداد بلوار غدیر برگزار میشود.