گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1403/02/23 11:17
شناسه : 408099

مدیرکل نوسازی مدارس قم از شرایط نامطلوب استان قم در حوزه تامین فضای آموزشی ‏خبرداد و گفت: قم نسبت به میانگین کشور حدود یک متر مربع به ازای هر دانش آموز با ‏کمبود فضای آموزشی مواجه است.‏

به گزارش خبرنگار شاخه سبز، احمدرضا اجتهادی مدیرکل نوسازی مدارس قم در گفتگو با ‏خبرنگاران با بیان اینکه استان قم در شرایط مناسبی در حوزه تامین فضای آموزشی قرار ‏ندارد، گفت: ۳۰۵ هزار دانش آموز در قم در حال تحصیل هستند که برای این تعداد نزدیک ‏‏۷۰۰ فضای آموزشی وجود دارد و قریب به ۶هزار و ۸۰۰ کلاس درس در حال فعالیت و ‏بهره برداری هستند‎.‎
وی تراکم و سرانه آموزشی را دو شاخص مهم در فضای آموزشی خواند و افزود: حدود ۴.۲‏‎ ‎مترمربع سهم هر دانش آموز قمی از فضای آموزشی است که میانگین کشوری ۵.۲ متر مربع ‏به ازای هر دانش آموز است و حدود یک متر مربع کمبود فضای آموزشی نسبت به  میانگین ‏کشور داریم اما عدد استاندارد ۸ متر مربع است که اگر  ۳۰۵ هزار متر مربع فضای آموزشی ‏احداث کنیم به میانگین کشور دست می‌یابیم‎.‎
اجتهادی با اشاره به جایگاه قم در سرانه فضای آموزشی کشور خاطرنشان کرد: قم بیست و ‏هفتمین استان از لحاظ سرانه فضای آموزشی است و به لحاظ تراکم هم سومین استان کشور ‏محسوب می‌شود‎.‎
وی همچنین عنوان کرد: بیش از ۴۰ نفر در هر کلاس‌ ما در حال تحصیل هستند که امروز ‏نیازمند ۱۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه هستیم‎.‎
مدیرکل نوسازی مدارس قم همچنین اظهار داشت: در طول ۱۵ سال اخیر سالانه به صورت ‏میانگین قریب به ده هزار دانش آموز به دانش آموزان ما اضافه می‌شوند که در صورت ‏اضافه شدن این تعداد،  با مشکلات بیشتری روبه رو می‌شویم‎.‎
وی با اذعان به اینکه به صورت ثابت سالانه باید ۳۰۰ کلاس درس در قم ایجاد شود، گفت: ‏اگر این اتفاق رخ ندهد در عمق جدول سرانه فرو می‌رویم‎.‎
اجتهادی فرسودگی مدارس را از دیگر مشکلات خود خواند و بیان کرد: ۲۱ درصد مدارس ما ‏پارامتر لازم برای اعلام استحکام را ندارند و نیازمند بازسازی هستند
و قریب به ۲۵ درصد مدارس ما نیازمند مقاوم سازی و تعمیرات اساسی می‌باشند که مجموع ‏این مشکلات استان قم را در وضعیت خوبی قرار نداده است‎.‎
وی یکی از مهمترین مشکلات در زمینه ایجاد فضای آموزشی را در تامین زمین دانست و ‏تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ استان قم موفق به ایجاد ۵۵ کلاس درس شد که این عدد در سال ‏‏۱۴۰۰  به ۶۳ کلاس درس و در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ کلاس درس رسید و در سال ۱۴۰۲ با ‏استفاده از اعتبارات ملی و استانی و ظرفیت خیرین ۲۱۰ کلاس درس تحویل مجموعه آموزش ‏و پرورش استان شد‎.‎
مدیرکل نوسازی مدارس قم همچنین اعلام داشت‎:‎‏ ۳۵۰‏‎ ‎کلاس درس اکنون در حال احداث ‏هستند‎.‎
وی خودکفایی مدارس را مهمترین مسئله بعد از ساخت مدرسه دانست و گفت: خودکفایی ‏مدرسه باید در کشور نهادینه شود و احداث فضاهای محدود مدیریت شده تجاری در مدارس ‏یکی از راهکارهای دستیابی به این هدف است که بخشی به عنوان فضای تجاری در مدارس ‏تعریف شود‎.‎
وی افزود: امروز نزدیک به ۲۰ فضای تجاری در مدارس قم ایجاد شده و  یکی از راه‌های ‏خودکفایی مدارس با اینکار به سرانجام می‌رسد و منبع درآمدی برای مدارس ایجاد می‌شود‎.‎
اجتهادی راهکار دوم در زمینه خودکفایی را در استفاده از سامانه‌های تولید برق از انرژی ‏خورشیدی خواند و بیان داشت: در تمامی مدارس خیری قم ۲۰۰ کیلو وات تولید برق ‏خورشیدی داشتیم که ماهانه حدود ۹میلیون تومان برای مدارس درآمدزایی دارد‎.‎
وی همچنین اذعان کرد: اکنون مدارس به نحوی طراحی می‌شوند که بتوانند ظرفیت اسکان ‏داشته باشند؛ چراکه اینکار یکی از راهکارهای دیگر خودکفایی و دستیابی به درآمد برای ‏مدارس است‎.‎
مدیرکل نوسازی مدارس قم در پایان همچنین از برگزاری بیست و ششمین جشنواره خیرین ‏مدرسه ساز خبر داد و گفت: روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه جاری جشنواره خیرین مدرسه ‏ساز از ساعت ۸:۳۰ صبح با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار قم و آیت الله اعرافی ‏در اردوگاه ۱۵ خرداد بلوار غدیر برگزار می‌شود‎.‎

پاسخی بگذارید