تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 117496
تاکسی نرسیده به چراغ قرمز توقف می کند مرد نقره ای روبرو ایستاده و  پلاکاردی  که روی آن بعد از علامت هشتگ جمله از خودمان شروع کنیم ، نوشته شده است. راننده عینکش را پایین و بالا می کند  وحواسش به مرد های بازیگران است پسر جوان که صندلی کنار دست راننده نشسته می خواهد پیاده شود که راننده با خنده می گوید: جلو رو نگاه کن ، اینجا چراغ قرمزه وجای پیاده شدن مسافر نیست.

 پسر موبایلش را به راننده نشان می دهد  ظاهرا قصد دارد کنار مردان نقره ای بایستد و سلفی بگید که باز راننده نمی گذارد چون معتقد است بی احترامی به قانون و حق دیگران است.
این درواقع بخشی از نمایش های خیابانی بود که طی یک ماه گذشته درمیدان ها وچهارراه های  مختلف شهرمان برای رسیدن به همان هدف عالی شهر خوب وشهروند خوب  توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم  اجرا شد وبا استقبال شهروندان قم نیز مواجه شد.
این سازمان تصمیم را براین گرفت که بازبان هنر به جنگ معضلات حاصل از عدم رعایت قانون برود یک ماه تمام هنرمندان در نقطه های مختلف شهر حاضر شدند و مردم را به رعایت قانون و قواعد رانندگی دعوت کردند این درواقع  مرحله اول این جشنواره که از 5دی ماه اغاز شد در 5بهمن ماه به کار خود پایان داد. باتوجه به استقبال شهروندان از این جشنواره آیا همچنان تداوم خواهد یافت ؟درصورت تداوم کدام موضوعات اجتماعی دردستورکار تصمیم گیرندگان این جشنواره قرار دارد ؟  اجرای یک ماهه این جشنواره چه نتایجی برای مدیران ومسولان داشت ؟برای رسیدن به این جواب با مجید رفعیی مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم مصاحبه ای انجام شده است که می خوانید:
 مجید رفیعی  با بیان اینکه وظایفی زیادی بر عهده سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قم است  اما باتوجه به اهمیت مسائل ترافیکی شهر .اتفاقات ناگواری که در عدم توجه به قانون راهنمایی ورانندگی رخ می دهد بنا براین در اولین مرحله اجرای جشنوراه شهر خوب - شهروند خوب  به موضوعات ترافیکی پرداخته شده است .
 وی با تأکید براینکه در موضوعات دیگر نیز براساس نیازهایی که وجود داشته باشد اقدام می‌شود، گفت: تمامی این اقدامات با مشارکت نهادهای دیگر استان انجام می‌شود، یکی از این اتفاقات که در شهر قم به دغدغه مسئولان تبدیل شده و هزینه‌های زیادی بر افراد و نهادها تحمیل می‌کند، مباحث ترافیکی است که آمارهای نگران کننده‌ای در این زمینه مطرح می‌شود.
 مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم تصریح کرد:  براین اعتقاد هستیم که هر شهروند باید نسبت به شهر خود احساس مسئولیت کند تا شاهد شهری خوب باشیم، خوشبختانه اتفاقات خوبی در زمینه‌های مختلف رخ داده است، اما یک نکته منفی در قم وجود دارد و آن تخلفات رانندگی متعدد است که بازتاب منفی در زائران این شهر مقدس دارد.
 وی گفت: ما جشنواره نمایشی "شهر خوب شهروند خوب" را با محوریت مباحث ترافیکی و هوای پاک به مدت یک ماه در شهر مقدس قم برگزار کردیم، در این جشنواره نمایشی، هنرمندان با استفاده از فرصت کوتاه چراغ‌های قرمز، در قالب بحث‌های نمایشی، پیام‌های خود را به شهروندان منتقل می‌کنند، این فعالیت‌ها با شعار "از خودمان شروع کنیم" انجام شد که درواقع هدف هم همین است که هر شهروندی برای افزایش نظم ، کاهش تصادفات وداشتن شهری خوب از خودش شروع کند .
رفیعی با بیان اینکه بازخوردهای مثبتی از این جشنواره نمایشی از طرف مردم دریافت کرده‌ایم و ارتباطی میان مردم و مسئولان برقرار شده است، افزود: مردم، احترام گذاشتن به قانون را دوست دارند و شاید برخی کاستی‌ها از طرف مسئولان باشد که باید این کمبودها نیز مرتفع شود.
مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم تصریح کرد: هر شهروند باید نسبت به شهر خود احساس مسئولیت کند تا شاهد شهری خوب باشیم، خوشبختانه اتفاقات خوبی در زمینه‌های مختلف رخ داده است، اما یک نکته منفی در قم وجود دارد و آن تخلفات رانندگی متعدد است که بازتاب منفی در زائران این شهر مقدس دارد.
رفیعی با بیان اینکه بازخوردهای مثبتی از این جشنواره نمایشی از طرف مردم دریافت کرده‌ایم و ارتباطی میان مردم و مسئولان برقرار شده است، افزود: مردم، احترام گذاشتن به قانون را دوست دارند و شاید برخی کاستی‌ها از طرف مسئولان باشد که باید این کمبودها نیز مرتفع شود.
وی گفت: تلاش می‌کنیم که با ابزاری جذاب، مردم را با خود همراه کرده و بتوانیم این معضل را برطرف کنیم، این فرآیند در چندین مرحله ادامه خواهد داشت، همچنین در طرف دیگر در مدارس نیز تیم‌های قوی و جدی از هنرمندان، این آموزش‌ها را از سنین پایین آغاز کرده‌اند، ما درصدد هستیم به عنوان مجموعه مدیریت شهری وظیفه خود را در این زمینه انجام دهیم.
وی با اشاره به استقبال خوب مسولان ومردم از نخستین جشنواره اظهارکرد:درکمپین از خودمان شروع کنیم که یک شعار منطقی دارد افراد زیادی از مسولان گرفته تا مردم دراین کمپین عضو شدند ، براین باورهستیم که اگر می خواهیم یک حرکت بزرگ  خوبی صورت گیرد همه باید دست به دست هم دهیم تا آن اتفاق خوب رخ دهد مثل حالا که هدف ساخت  یک شهر خوب با همکاری شهروند خوب است .
مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم گفت:جشنواره های نمایشی با موضوعات فرهنگ شهروندی در شهر مقدس قم ادامه خواهد یافت مرحله دوم ورود جدی به مدارس است که مسولیت ان برعهده سید محمد جواد طاهری است که قرار است در 80مدرسه 180آیتم نمایشی اجرا کنند ومرحله سوم جشنواره در اسنفندماه اجرا می شود
رفیعی با تاکید برلزوم توجه به  کودکان ونوجوانان تصریح کرد : باید در مباحث شهروندی برروی نسل جوان  با جدیت کار کنیم تا شهر قم که الگو محسوب می شود وهمچنین یک شهر زائر پذیر است به یک شهر نمونه تبدیل شود واگر زائری به این شهر می آید با خاطره ای خوش از نظم ، احترام به قوانین  ونوع دوستی  حاکم در این شهر با خود به سوغات ببرد .
وی با بیان اینکه حداقل باید 50درصد مدارس قم در دو مقطع متوسطه وراهنمایی اموزش های شهروندی را فرا بگیرند افزود: برای اجرای بهتر مراحل بعدی جشنواره به  تعامل وهمکاری آموزش پرورش نیاز داریم.

رئیس جشنواره شهرخوب –شهروند خوب گفت نمی توانیم بگوییم همه چی خوب واحسنت بوده وبه خودمان نمره بیست بدهیم قطعا کاستی هایی بوده وما هم قبول داریم مهم این است که درصدد رفع این کاستی ها هستیم وهدفمان این است که  کاررا به نحوه احسن انجام بدهیم ونتایج خوبی هم بگیریم که نیازمند همکاری حمایت مسولان وهمکاری مردم هستیم واین مرحله اول بود وبطور حتم در صورت تداوم بهتر وبهتر خواهد بود .
  رفیعی با بیان اینکه در مرحله اول اجرای خیابانی به این نتیجه رسیدم که در بحث مشکلات ترافیکی به مهندسی ترافیکی شهر برمی گردد  افزود: درانجا بود که دانستیم در جانمایی بعضی از چراغ های راهنمایی دقت نشده ویا درخط کشی های عابر پیاده  هم همین طور که با اصلاح قابل برطرف است.
  وی با تشکر از زحمات هنرمندان که با تلاش خود در جهت بالا بردن فرهنگ شهروندی تلاش می کنند افزود: از هنرمندان رشته های مختلف نمایشی، تجسمی، سینمایی و انیمیشن دعوت میکنیم تا جهت ارائه طرح های خود به اداره هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم مراجعه نمایند.
 مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم با تشکر از همکاری رسانه ها گفت: خوشحال هستیم که در این یک ماه گذشته رسانه ها تعامل خوبی با این سازمان داشتند و به اطلاع ارسانی ودراجرای جشنواره با انعکاس خوب آن مارا یاری کردند.
دلقک ها  ، مردان نقره ای ، فرشته های جوان  بعداز یک ماه حضورهنرمندانه  در چهارراه ها وخیابان های  پرتردد شهرمان  در ذهن تک تک ما شهروندان  خاطره ای زیبا گذاشتند، خیلی از کودکان ونوجوانان دوباره منتظرند تا آنان را باردیگر دراین شهر ببینند.


زهره مهر نوروزی

پاسخی بگذارید