در گفت وگو با روزنامه شاخه سبز مطرح شد؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/02/1 12:24
شناسه : 407828
روزنامه شاخه سبز-هیفاء پردل- اگر دقت کنیم برای نخستین بار ‏رهبری که رسما یک سال را نام هایی در پیام های نوروزی نامگذاری ‏می کنند به سال 78 باز می گردد و بعد از آن این امر به صورت یک ‏سنت ماندگار تکرار و طی چند سال اخیر از واژه اقتصاد بهره گرفتند ‏که حکایت از این امر دارد که رهبری دغدغه مهم ایشان مسائل ‏افتصادی است.‏
‏ حوزه اقتصاد؛ تولید و هم چنین کار و اشتغال تاکید مهم رهبری است ‏چرا که 50 درصد از شعارهای سال از سوی ایشان بر واژه اقتصاد ‏دلالت دارد اقتصادی که درصدی از آن با توجه به تحریم دشمن و برخی ‏هم با توجه به مسائل و قوانین که می توان واژه خود تحریمی را باید ‏برای آن به کار برد با چالش ها و مشکلاتی روبرو است و نتایج آن در ‏سفره مردم نمایان است.‏
امسال نیز مقام رهبری سال 1403 را با نام جهش تولید با مشارکت ‏مردم نامگذاری شده است شاید بهره گیری از دنیای کارآفرینی؛ حمایت ‏از دانش بنیان ها و هم چنین کسب و کارهای خرد نمونه بارز حضورو ‏مشارکت مردم در بخش های مختلف اقتصادی باشد مردمی که در طول ‏بیش از 40 سال از عمر انقلاب همواره با مشارکت خود و حضور ‏آگاهانه باعث ثبات وبقای  نظام و این انقلاب شدند.‏
چند استاد دانشگاه در ارتباط با نحوه تحقق این شعار و چگونگی ‏مشارکت مردم در بخش های اقتصادی و تولید دیدگاههای مختلفی را ‏بیان کرده اند.‏
مردم رکن اساسی بخش های تولیدی ‏
استاد دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در ارتباط با الزامات حضور ‏مردم و نقش آنها در رونق تولید را با یک مثال از نقش مهم آنها در ‏مدیریت بحران کرونا توصیف و بیان کرد: وقتی مردم در حوزه تولید ‏ماسک ورود پیدا کردند نه تنها واردات ماسک متوقف شد بلکه به ‏سمت صادرات رفتیم . اگر همین مدل تولید ماسک در زمان کرونا را ‏تبیین و بست دهیم طبیعتاً مدل مطلوب به دست خواهد آمددانشگاهیان و ‏شرکت‌های دانش بنیان باید در این بخش مهم و فنی ایفای نقش کنند و ‏سعی شود فناوری را به روز آوری و به وضع مطلوب برسانند. ‏نخبگان و دانشگاهیان از مردمی هستند که تخصص مورد نیاز را ‏دارند.‏
محمدرضا دهقانی اشکذری افزود: تجهیزات و فناوری را دومین فاکتور ‏مهم در تولید است انشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان باید در این ‏بخش مهم و فنی ایفای نقش کنند و سعی شود فناوری را به روز آوری ‏و به وضع مطلوب برسانند. نخبگان و دانشگاهیان از مردمی هستند که ‏تخصص مورد نیاز را دارنددر کشور ما ۲.۰۳ مصرف کننده است و ‏این نسبت باید اصلاح شده و افراد را به سمت تولیدکنندگی هدایت کرد. ‏تحقق آن عینیت یافتن فرهنگ ایرانی اسلامی است. قرار نیست در ‏فرهنگ ایرانی اسلامی مدل کشورهای غربی و تنها توسعه اقتصادی، ‏فنی و تکنولوژی را الگو قرار داده و نقش خانواده و زن نادیده گرفته ‏شود.‏
به گفته وی؛ یک بانوی مسلمان با حفظ بنیاد خانواده با کسب و کارهای ‏خانگی حتی در منزل نقش خود را در تولید و مشارکت ایفا خواهد کرد. ‏با تلاش و کوشش در ارائه مدل های متناسب با کشور خودمان می ‏توان همه اقشار و جنسیت ها را در زنجیره کار دخیل کرد.‏
دهقانی اشکذری عنوان کرد: رای جلوگیری از زیان انباشتگی ‏محصولات بایستی راهکاری برای بازار محصولات پیدا کنیم تا زیان ‏انباشتگی نداشته باشیم. دنبال کردن جدی شعارهای سال قبل مبنی بر ‏الگوی مصرف ایرانی به وسیله مردم و باور عمومی مبنی بر اینکه ‏ارتقا روح و کیفیت کالای ایرانی زمانی است که با استقبال مردم همراه ‏باشد، پیداست حضور مردم و اعتماد به جنس و کالای ایرانی افزایش ‏اشتغال، کم‌شدن بیکاری، جهش تولید و رونق اقتصادی را در بر خواهد ‏داشت.‏
کاهش تصدگری دولت در اقتصاد و رفع موانع حضور مردم
یک استاد دانشگاه تهران در ارتباط با الزامات و پیش نیازهای تحقق ‏شعار سال 1403 گفت: اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا مبتنی بر ‏الگوی لیبرالیسم طراحی شده و اصالت را به سرمایه‌داری داده‌اند و در ‏برخی کشورها نیز الگوی سوسیالیستی یا همان اقتصاد دولتی و ‏مدیریت کامل اقتصاد در اختیار دولت حاکم گردیده است ولی آنچه در ‏مکتب اقتصادی انقلاب اسلامی قابل ملاحظه است فارغ از این دو الگو ‏و توجه به اقتصاد مردمی است یعنی نه انحصارگرایی توسط دولت و نه ‏انحصارگرایی سرمایه‌داری و آن‌چنان که در اصل چهل و چهارم قانون ‏اساسی جمهوری اسلامی آمده نظام اقتصاد کشور بر سه پایه دولتی، ‏خصوصی و تعاونی تشکیل شده است.‏
سید مهدی قریشی عنوان کرد: حضور مردم در اقتصاد هم به‌عنوان ‏بخش خصوصی و هم به‌عنوان بخش تعاونی است که در مورد ‏تعاونی‌ها شرایطی دیده شده تا عموم مردم با هر مقدار سرمایه بتوانند ‏در اقتصاد کشور حضور داشته باشند. هر چند این الگو تاکنون ‏به‌درستی و کامل پیاده نشده و با وجود ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ ‏قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب و تصویب قانون برای اجرای ‏آن، همچنان بخش زیادی از اقتصاد ما دولتی است.‏
وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود، افزایش نقدینگی ‏است که موجب تورم گردیده و این نقدینگی می‌تواند با مشارکت مردم ‏در انجام فعالیت‌های تولیدی در جهت افزایش سرمایه ثابت و تأمین ‏سرمایه در گردش هدایت شود و اعتبارات بانکی نیز در این راستا به ‏بخش واقعی تولید کشور اختصاص پیدا نماید. بدین صورت سرمایه‌های ‏مردم که در بخش‌های غیرمولد و دلالی مورد استفاده قرار گرفته به ‏سمت تولید هدایت می‌شود و همچنین بخش قابل توجهی از دلارهای ‏کشور که به‌عنوان سرمایه ملی در اختیار مردم است در این شرایط ‏تحریمی می‌تواند در جهت رفع مشکلات تولید و تأمین تجهیزات و مواد ‏اولیه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. ‏
قریشی در ادامه بیان کرد: حال با این رویکرد اساسی در اقتصاد که ‏توسط عالی‌ترین مقام کشور تبیین شده انتظار می‌رود شرایط حضور ‏مردم در اقتصاد به‌درستی فراهم آمده و دولت اولاً با کاهش تصدی‌گری ‏خود در اقتصاد و ثانیاً با تسهیل حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی ‏نقش اساسی خود را ایفا نماید تا به یاری خداوند متعال از این جنگ ‏اقتصادی تحمیل شده به ملت ایران همچون گذشته با پیروزی خارج ‏شویم.‏
غفلت دولت ها از ظرفیت بنگاههای خرد ‏
یک استاد دانشگاه که خود در حوزه کارآفرینی فعالیت دارد در ارتباط ‏با شعار سال گفت: در طول این عمر ۴۵ ساله جمهوری اسلامی  ایران ‏هر زمان مردم پای کار  آمدند و برای مردم در کنار دولت جا باز کردیم ‏و برای مردم نقش تعریف کردیم توانستیم  مسائل رو حل کنیم و تحریم ‏و تهدید رو به فرصت تبدیل کنیم. برخی از مدیران و مسئولان اقتصاد ‏ایران در طول این سال‌ها، معمولاً تصور می‌کنند که راه ایجاد اشتغال ‏برای جوانان، تخصیص درآمد‌های نفتی و اجرای پروژه‌های صنعتی و ‏عمرانی در گوشه و کنار کشور است.‏
علی کرمی پور افزود: توجه به واحد‌های صنعتی کوچک اساس مهم ‏مشارکت مردم در بخش های اقتصادی است در همه‌ی کشور‌ها حتی ‏آلمان و آمریکا و ژاپن، بار اصلی اشتغال را بنگاه‌های کوچک و ‏متوسط به عهده دارند. بزرگ‌ترین و موفق‌ترین بنگاه‌های تولیدی جهان ‏هم در یک گاراژ (مانند اپل یا هوندا)، یک دفتر کار کوچک ‏‏(مایکروسافت)، یک آزمایشگاه (جنرال الکترونیک و سونی) و حتی ‏یک اتاق از خوابگاه دانشجویی (گوگل) تاسیس شده‌اند.‏
به گفته وی؛ نگاه‌های خرد، دایره وسیعی از مشاغل اشتغال‌زا - از ‏سبزی خردکنی و پیک موتوری تا برنامه‌نویسی رایانه و فروش ‏اینترنتی- را در برمی‌گیرند، اما متأسفانه در کشورما به شدت از آن‌ها ‏غفلت شده است. ویژگی اصلی بنگاه‌های خرد این است که ورود به ‏آن‌ها نه سرمایه هنگفتی نیاز دارد و نه نیازمند روابط خاص اداری ‏است، در عین حال با داشتن شمّ کارآفرینی می‌توان در آن‌ها به سرعت ‏رشد کرد..‏

پاسخی بگذارید