روزنامه شاخه سبز گزارش می دهد؛
به گزارش روزنامه شاخه سبز-هیفاء پردل- صنعت گردشگری صنعتی است که علاوه بر درآمد زایی و هم چنین تقابل بین فرهنگ ها و از سویی بالا بردن سطح ارتقای مقاصد گردشگری می تواند در اشتغالزایی و بهبود مسائل زیست محیطی کمک کند.
ایران اسلامی با توجه به وجود تنوع اقوام؛ آب و هوایی و هم چنین ظرفیت های مهم گردشگری و طبیعی و تمدن و تاریخی جزو 10 کشور مطلوب در زمینه گردشگری در جهان به شمار می رود.
گردشگری ایران با وجود همه این ظرفیت های بالایی که دارد سالیانی از زیرساخت های ضعفی روبرو است علاوه بر آن با توجه به سیاه نمایی وایران هراسی که از سوی رسانه های غربی برای کشور تدارک یافته درصدی از گردشگران ورودی به کشور را کاهش داده است در حالی که ایران جزو امن ترین و ارزان قمیت ترین مقصد گردشگری به شمار می رود.
قرار بود برای ارتقای سطح گردشگری کشوریک سند چشم انداز و افق 20 ساله ای برای کشور ترسیم شود اما به نظر این سند تا حدی اجرا نشده است با نگاهی به آمارهای جهانی دذر حوزه گردشگری کشور پی خواهیم برد که طبق سند ۲۰ ساله باید تا پایان امسال ۲۰ میلیون گردشگر ورودی از جاذبه های گردشگری کشور بازدید و یا وارد کشور شوند اما هنوز به این آمار فاصله داریم .
آمارهایی که با سند و افق های صنعت گردشگری فاصله دارد.
برای بررسی وضعیت گردشگری کشور نگاهی به آخرین آمارهای گردشگری از سازمان جهانی گردشگری می اندازیم طبق این آمار تنها از 3 کشور جهان در ابتدای سال 2024 با افزایش گردشگران روبرو بودند که متاسفانه ایران با این همه ظرفیت های بالا در این آمار گمنام است.
سازمان گردشگری جهانی هم چنین آمارهای جسته و گریخته ای از وضعیت گردشگری را بین سال های 84 تا 1403 را ارائه کرده است که طبق آن برای هر دوره، میزان جذب گردشگر خارجی و میزان درآمدزایی از محل ورود گردشگران هم مشخص شده است چنان که قرار بود در فاصله سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸، تعداد گردشگران خارجی ورودی به کشور با رشد ۳۰ درصدی به ۲.۶ میلیون نفر (۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر) در فاصله سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ با رشد ۲۰ درصدی به ۶.۵ میلیون نفر (۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر) در فاصله سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ با رشد ۱۵ درصدی به ۱۳ میلیون نفر و در فاصله سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ با رشد ۱۰ درصدی به ۲۰ میلیون نفر برسد.
در سال ۱۳۹۸ به عنوان سال پایانی دوره سوم ۱۰ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۴ به عنوان سال پایانی اجرای سند هم حدود ۲۵ میلیارد دلار تخمین زده شده که در صورت تحقق این سند، ایران در سال ۱۴۰۴ می توانست مدعی سهم ۱.۵ درصدی از گردشگری جهان باشد اما طبق آمار میراث فرهنگی و هم سازمان جهانی گردشگری با اهداف سند 20 ساله گردشگری فاصله زیادی دارد.
طبق گزارش ارائه شده به تفکیک کشورها در جذب گردشگر خارجی در سه ماهه ابتدای ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ اختصاص دارد که در این بخش هم قطر (با افزایش ۱۷۷ درصدی گردشگر ورودی) آلبانی (افزایش ۱۲۱ درصدی) عربستان سعودی (افزایش ۹۸ درصدی) تانزانیا (افزایش ۵۳ درصدی) صربستان (افزایش ۴۳ درصدی) گواتمالا (افزایش ۴۱ درصدی) و بلغارستان (افزایش ۳۸ درصدی) در بالاترین ردیف های جدول جذب توریست در سه ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ ایستاده اند. در این بخش از گزارش سازمان جهانی گردشگری هم نامی از ایران نیست.
و همان طور که فعالان صنعت گردشگری کشورمان گفته اند، طی ۵ سال اخیر، شیوع جهانی کرونا باعث کم رنگ شدن گردشگری و از سویی اغتشاشات اخیر هم بر گردشگری تاثیر منفی داشته است
قرار بود به چه نقطه ای برسیم؟
وزارت میراث فرهنگی هم آمار داده که از پاییز ۱۴۰۰ و در طول فعالیت دولت سیزدهم، مجموع درآمد گردشگری ایران ۸.۷ میلیارد دلار بوده و در این مدت در مجموع ۷.۱ میلیون گردشگر (۷ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر) وارد کشور شده اند و به طور مشخص، در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) ۴.۱ میلیون نفر (۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر) گردشگر خارجی وارد کشور شده اند و ۶.۲ میلیارد دلار در ایران هزینه کرده اند که این رقم نسبت به هزینه کرد ۲.۵ میلیارد دلاری گردشگران ورودی در سال قبل از آن ۷۳.۵ درصد رشد داشته است..
در ادامه این گزارش با استناد به گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان جهانی گردشگری گفته شده بود که در سال ۲۰۲۲ سهم ایران از کل سفر های گردشگری جهان معادل ۰.۴ درصد و از مجموع گردشگران ورودی خاورمیانه، حدود ۶ درصد بوده است..
اما در عملکرد آماری و هم چنین بررسی تعداد ورود گردشگران
آمار دقیقی ارائه نمی شود در حالی که با توجه به روابط خوب ایران با کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و سرریز شدن گردشگران منطقه به شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد آماری از ورود گردشگران به طور دقیق نداریم .
در حالی که گردشگر، یک تعریف مشخص دارد و سازمان جهانی گردشگری که گزارش هایش مورد استناد وزارت میراث فرهنگی هم هست، سال ۱۹۹۵ در یک تعریف جامع اعلام کرد: «مجموع فعالیت های فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است و اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد، شامل این تعریف نمی شود.
تاثیر سیاست بر گردشگری کشور
مسلم شجاعی؛ مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی از افت شدید تور های ورودی خبرداده و می گوید: اتفاقات سیاسی بر گردشگری ایران تاثیر مستقیم داشته و در تعطیلات بهاره سال نوی چینی (ژانویه تا فوریه) با لغو تور های ورودی از چین روبه روشدیم.
وی با اشاره به کاهش گردشگران چینی ورودی به کشور می افزاید: روی گرداندن گردشگران چینی از سفر به ایران در حالی بود که آمار ورودی چینی ها به ایران طی ۵ سال اخیر (غیر از دوره شیوع کرونا) همواره سبب سنگین تر شدن کفه ترازوی گردشگری ایران بوده و حتی تیر ماه 98 ایران روادید با چین را به طور یک طرفه لغو کرد تا مشوق جدیدی برای گردشگران چینی که چشم امید گردشگری جهان هستند، ایجاد کند.
به گفته ؛ مدیرکل وقت بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر از جامعه یک و نیم میلیاردی چین هدف جذب ما هستند؛ به سفر ۵٠٠ میلیون چینی چشم دوخته ایم و می دانیم که نظر آن ها را جلب ایران می کنیم. همه مراکز اقامتی کشور به ویژه استان های هدف باید مهیای پذیرایی باشند.
شجاعی بیان می کند: تشکل راهنمایان باید راهنمای چینی زبان تربیت کند. دفاتر خدمات مسافرتی باید برای چگونگی ورود به بازار و طراحی پکیج آموزش ببینند. اقلام تبلیغاتی متناسب باید طراحی شود. فرودگاه های کشور باید آمادگی داشته باشند. ایرلاین ها باید موضوع افزایش خطوط پروازی را در دستور کار قرار بدهند.
ایران هراسی مانع گردشگری
در حالی که آن طور که باید و شاید برای شناساندن ظرفیت های گردشگری و فرهنگی و طبیعی کشور تبلیغات مطلوبی صورت نگرفته تا در برابر سیاه نمایی های رسانه های دشمن مقابله کند و یا اینکه از رسانه های برون مرزی و منطقه هم استفاده نکردیم تا ایران واقعی را برای گردشگران معرفی کنیم رسانه های مغرض خوب وارد عمل شده اند.
مصطفی شفیعی شکیب که ریاست هیات مدیره جامعه تورگردانان را برعهده دارد، معتقد است؛ برای مقابله با آسیب های ناشی از «ایران هراسی» بر صنعت گردشگری کشور کاری باید دولت و رسانه ملی وارد کار شود چرا که با لغو و کنسل شدن تور های ورودی به ایران روبه رو شده ایم. تقریبا تمام تور های ورودی کنسل شده اند.
وی با اشاره به این که ایران امن ترین کشور برای گردشگری است اما قربانی ایران هراسی کاذب شده است بیان می کند: حس عدم امنیت کاذب سبب شده گردشگران خارجی در سفر به ایران تعلل کنند و بازار های اروپا و امریکای لاتین را از دست دادیم حتی تور های چین نیز حداقل تا دو ماه دیگر تورهای شان را کنسل کرده اند.