سرهنگ جوان‌بخت مطرح کرد؛
تاریخ : 1403/03/22 11:55
شناسه : 408346

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: افزایش سرعت ناگهانی پس از تحمل ترافیک سنگین و به محض ایجاد خلوتی و ناتوانی راننده در کنترل خودرو عامل اصلی تصادفات رانندگی در بزرگراه‌ها است.

طبق آمار به دست آمده تصادف در معبرهایی که ترافیک سنگین یا ترافیک روان دارند افزایش می‌یابد.

سرهنگ رابعه جوان‌بخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر اینکه در شهرهای بزرگی مثل تهران که معمولاً در ساعت‌های زیادی از روز رانندگان حجم زیادی از ترافیک را تجربه می‌کنند، گفت: در ترافیک‌های روزانه، ساعات ابتدایی روز یا ساعت‌های پایانی شب به محض اینکه معابر خلوت می‌شود، رانندگان به تلافی ترافیک‌های سنگین می‌خواهند سرعت بالا را تجربه می‌کنند.

وی افزود: به هر میزانی که سرعت افزایش پیدا می‌کند زمان واکنش و عکس العمل راننده هم افزایش پیدا می‌کند. اگر یک راننده که با سرعت مجاز به ازای افزایش سرعت خودش اگر مانعی بر سر راه ببیند و یا با عابری مواجه شود برای توقف مسافتی دو برابر حالت قبل نیاز دارد.

سرهنگ جوان‌بخت در ادامه گفت: دومین علت تصادفات شهر تهران بعد از عدم توجه به جلو، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه در سرعت بالا است. همچنین تصادفاتی که در ساعات خلوتی معابر به هر دلیلی اتفاق می‌افتد، عمدتاً با واژگونی‌ها، برخورد با اشیا ثابت و مبلمان شهری همراه است. یعنی سرعت راننده به حدی زیاد بوده که از کنترل او خارج شده است.

وی با اشاره به تصادفات زنجیره‌ای بر اثر سرعت بالا گفت: در برخی موارد وقتی راننده در یک ترافیک طولانی‌مدت ایستاده باشد به محض اینکه فضایی در مقابل خود ببیند به دلیل اثر روانی این معطلی طولانی، می‌خواهد توقفی که داشته را با سرعت بالا جبران کند. در این صورت خودرو با شتاب بیشتری حرکت می‌کند ولی این مسافت خلوت کوتاه است و دوباره با ترافیک مواجه می‌شوند و اقدام به ترمزهای ناگهانی و تغییر مسیرهای ناگهانی زمینه ساز تصادفات زنجیره‌ای در بزرگ‌راه‌های شهر تهران می‌شود. ما شاهد هستیم که افراد برای اینکه خود را از فشار روانی ایستادن در ترافیک نجات دهند با شتاب بیشتری حرکت می‌کنند و موجب می‌شود چندین خودرو با هم برخورد کنند که خود موجب ایجاد گره ترافیکی می‌شود. خیلی وقت‌ها یک حرکت اشتباه از راننده می‌تواند تمام بزرگراه را درگیر یک ترافیک سنگین کند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور بزرگ در پایان خاطرنشان کرد: بر خلاف اینکه ما به استفاده از کمربند ایمنی تاکید می‌کنیم اما هنوز در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که این امر از سوی بسیاری از سرنشین‌ها و راننده‌ها رعایت نمی‌شود. به همین دلیل برخی تصادف‌ها در محورهای بزرگراهی به خاطر پرتاب راننده یا سرنشین منجر به فوت می‌شوند. بنابراین فرقی نمی‌کند که در چه معبری با چه سرعتی تردد می‌کنید. کمربند ایمنی را ببندید و با سرعت مطمئنه حرکت کنید.

پاسخی بگذارید