شاخه سبز گزارش می دهد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/12/25 12:44
شناسه : 410812
به گزارش روزنامه شاخه سبز-هیفاء پردل-اگر مشکل واگن که در دست وزارت ‏کشور و گرفتار بروکراسی‌های اداری میان این وزارتخانه، سازمان برنامه و ‏بانک مرکزی شده است رفع شود، مردم قم می‌توانند به زودی از مترو استفاده ‏کنند.‏
به گزارش خبرنگار روزنامه شاخه سبز،  پروژه متروی قم از ابرپروژه هایی ‏است که با گذشت بیش از 13 سال هنوز که هنوزه نیمه تمام مانده است و قمی ‏ها با توجه به معضلات ترافیکی شهر چشم انتظار بهره برداری از ان هستند ‏چرا که قم مانند شهر مشهد و دیگر کلانشهرهای کشور این ظرفیت را دارد که ‏از قطار شهری استفاده کند.‏
‏ انتهای دهه ۸۰ و به دنبال آغاز همزمان دو خط قطار شهری در قم، داستان ‏طولانی مترو و منوریل آغاز شد. دو پروژه‌ای که حواشی مربوط به آن‌ها تا ‏امروز نیز در جریان بوده است و اختلاف نظرها بر سر مسائل فنی، اقتصادی و ‏مدیریتی آن‌ها گویا تمامی ندارد سال ۹۷ درخواست دوم تجدید نظر برای نرخ ‏پیمان به شورای فنی کشور ارسال شد آنطور که شهردار قم می‌گوید این تعدیل ‏دوم نیز مطابق با درخواست شهرداری قم مصوب نشد.‏
‏ شهرداری می‌خواست این تعدیل قرارداد بر مبنای فهرست بها اتفاق بیفتد تا ‏دیگر نوسانات نرخ ارز برای اجرای پروژه اختصاص پیدا نکند، در نهایت سال ‏‏۱۴۰۱ شورای عالی فنی درخصوص موضوعات قم قانع و مصوبه‌ای صادر شد ‏که مورد تأیید همه ارکان پروژه بود.‏
در نشست های تخصصی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز ‏نخستین سئوال های فعالان رسانه ای آینده قطار شهری است که در این نشست ‏یک سری وعده هایی برای این ابر پروژه داده شد اما این ابر پروژه اکنون در ‏چه وضعیتی قرار دارد؟
خط یک قطار شهری در چه وضعیتی است؟
خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر با ۱۴ دستگاه است؛ که در مجموع ‏‏13 واحد خروجی اضطراری و ایستگاههای پمپاژ در آن قرار گرفته است ؛ ‏ساختمان اداری و کنترل مرکزی خط، تونل به طول ۱۴.۸ کیلومتر و سطح ‏مقطع ۶۹ مترمربع، ظرفیت حمل ۲۳ هزار و ۲۵۰ مسافر در ساعت هر، دارای ‏‏۲۶ رام و ۵ واگن ۲۰ متری برای هر قطار، حداکثر سرعت طراحی ۹۰ ‏کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت بهره‌برداری ۸۰ کیلومتر بر ساعت، دارای ‏مسیر روباز در میدان مطهری است.‏
اما پروژه‌های در دست اجرا در خط ۱ متروی قم شامل ایستگاه شهید مطهری، ‏مسیر فاز اول، ایستگاه کشاورز، دپو پارکینگ، تأمین تجهیزات فاز اول، ‏طراحی مجدد فاز ۲، احداث تونل سنتی، احداث ایستگاه نکویی، تأمین و نصب ‏سیستم سیگنالینگ و تأمین ماشین پ‌آلات ریلی است.‏
برای خط یک مترو تا امروز ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که ‏این ارقام با تملک به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.‏
مشخصات و میزان پیشرفت خط ۲‏
خط دوم متروی قم سال ۹۶ به طول ۱۵.۵ کیلومتر با ۱۲ ایستگاه در شورای ‏عالی هماهنگی ترافیک کشور مصوب شد و شهرداری قم در نظر داشت پس از ‏دریافت مصوبه کمیسیون ماده ۲۳ در سال ۹۷ نسبت به آغاز عملیات اجرایی ‏پروژه اقدام کند، به همین دلیل انجام مطالعات تفصیلی پروژه برای برگزاری ‏مناقصه به مشاور طراح ابلاغ شد.‏
در حال حاضر پیشرفت مطالعات طراحی بیش از ۶۰ درصد است، اما سازمان ‏برنامه و بودجه کشور در سال ۹۷ به دلیل وجود دو پروژه نیمه‌کاره (منوریل ‏و خط ۱ مترو قم) با اجرای پروژه از محل منابع دولتی مخالفت کرد.‏
با توجه به تغییرات صورت گرفته در محدوده دپوی خط ۲ مترو در شهرک ‏پردیسان (آغاز عملیات اجرایی طرح ملی مسکن ۵۶۰ هکتاری) و مطالعات ‏مصوب در شورای عالی ترافیک کشور در خرداد سال ۱۴۰۲، مقرر شد تا ‏شبکه حمل‌ونقل ریلی قم مطابق با ضابطه ۷۷۷ مجدد مورد مطالعه قرار گیرد.‏
پس از دریافت مشاور ذیصلاح در این زمینه توسط معاونت حمل‌ونقل و ‏ترافیک شهرداری قم در اواخر سال ۱۴۰۲، مطالعات صورت گرفت، در هیئت ‏مدیره سازمان حمل‌ونقل ریلی مصوب و به منظور طی فرایند و تصویب در ‏شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور در آبان ۱۴۰۳ به شورای ترافیک استان ‏ارسال شد.‏
قصه واگن های قطار شهری ‏
شهردار قم که این روزها روزهای سختی را به دلیل فشارهای برخی اعضای ‏شورای شهر برای ادامه فعالیت خود سپری می کند در ارتباط با آخرین جزییات ‏قطار شهری بیان می کند: تأمین برق برای این پروژه و تأمین تجهیزات و ‏ماشین‌آلات اساسی از جمله موارد بسیاری مهمی است که طی سال‌های اخیر ‏انجام شده است اگر در شهر قم واگن تأمین شده بود می‌توانستیم طی دو سال ‏گذشته این پروژه را در اختیار شهروندان و زائران قرار دهیم.‏
اما شاید برای بسیاری از شهروندان قمی این سئوال باشد که مگر در کشور ما ‏خط تولید واگن نداریم ؟ اگر هم با طرف روسی قرار داد بسته ایم پس واگن ها ‏چه شده است ؟ ‏
شهردار قم با اشاره به طی کردن مسیرهای مختلف استقراض واگن، قرارداد ‏چینی و خرید از روسیه ادامه می‌دهد: در حال حاضر در حال مذاکرات جدیدی ‏برای تأمین واگن هستیم و تلاش می‌کنیم این کار در حداقل فاصله زمانی انجام ‏شود.‏
مشهد یکی از شهرهایی است که از خطوط قطار شهری بهره می‌برد، با مطرح ‏شدن مشکل تأمین واگن متروهای قم به دلیل اینکه تنها کلان‌شهری که نوع ‏واگن آن از نظر حرکت و تأمین برق به قم شباهت دارد، مشهد است، این شهر ‏به عنوان یک موضوع جایگزین و موقت برای حل مشکل واگن مطرح شد
حال این مثل قدیمی ما ایرانی ها اینجا کاربرد دارد «همیشه از ماست که ‏برماست» وقتی مشهدی ها که خود از شهرهای مذهبی کشور هستند چرا ‏حاضر نیستند واگن هایی را در اختیار شهر قم قرار دهند؟
با یکی دو نشست با حجت الاسلام قاسم روانبخش نماینده مردم قم در مجلس ‏شورای اسلامی از اختصاص بیش از 2 همت برای قطار شهری قم وعده داده ‏می شود اما با گذشت چندین ماه از آغاز دولت چهاردهم تاکنون این وعده ‏محقق نشده است از سویی وقتی شورای شهر و مدیریت شهری سر عدم احراز ‏صلاحیت شهردار کنونی و ماندن و یا نماندن کشمکش وجود داشته باشد ‏مشخص است پیگیری قطار شهری به حواشی می رود.‏
‏۲.۳ همت اعتبار در راه تکمیل پروژه متروی قم برای سال آینده
حجت الاسلام قاسم روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ‏نشست خود با فعالان رسانه ای استان گفت: با توجه به اینکه بسیاری از ‏شهرها و استان‌ها نیز منتظر دریافت اوراق مشارکت بودند، حدود ۲.۳ همت ‏برای سال آینده به قم اختصاص پیدا کرده است، با این حال در تلاش هستیم تا ‏این مبلغ افزایش پیدا کند و ز مجموع ۵/۲ همتی که برای سال ۱۴۰۳ ‏اختصاص پیدا کرده بود و با پیگیری‌های انجام شده، این مبلغ به حساب ‏شهرداری قم واریز شد که تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان از آن هزینه شده است.‏
به گفته این نماینده؛ تاکنون حدود ۶۰۰ متر از تونل تکمیل شده و حدود ۷۰۰ ‏متر دیگر برای رسیدن به مسجد جمکران باقی مانده است برای سال ۱۴۰۴، ‏بودجه‌ای حدود ۲۰ همت برای سازمان قطار شهری در کل کشور پیش‌بینی شده ‏است .‏
حال باید دید قمی ها بالاخره چه زمانی قرار است صدای سوت قطار شهری را ‏بشنوند آن ها امیدی به منوریل  ندارند چون جنازه ای است که فعلا هیچ دولتی ‏این جسارت را نداشته که برای این پروژه که آینه دقی در وسط شهر رها شده ‏تکلیفی روشن کنند فرودگاه هم که فرقی ندارد تا سال جدید هم باید قمی ها ‏منتظر شوند که آیا سوت قطار شهری به صد درخواهد آمد یا خیر ؟ قمی ها ‏باید صبر کنند تا مسئولان از غوره حلوایی برای متروی قم بسازند....‏

پاسخی بگذارید