گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1398/07/8 11:02
شناسه : 209454

وزیر صنعت با اشاره به اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در این وزارتخانه گفت: در روزهای ابتدایی ابلاغ این قانون با 17 نفر از همکارانم که 8 نفر از آنان معاون وزیر بودند تسویه کردیم.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 8 مهرماه 98) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سؤال ملی حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان مبنی بر حضور بازنشستگان در شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو علی‌رغم صراحت قانون و تذکرات نهادهای نظارتی گفت: یکی از وزارتخانه‌هایی که تمام و کمال قانون منع به کارگیری بازنشستگان را اجرایی کرد، وزارت صنعت بوده است. 

وی افزود: از روز اولی که قانون منع به کارگیری بازنشستگان به این وزارتخانه ابلاغ شد، 8 معاون شامل این قانون بود و با آنها تسویه کردیم و فقط 3 معاون باقی ماندند، ضمن اینکه کار تسویه با آنان را قبل از پایان مهلت قانونی اجرایی کردیم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در مجموع با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در وزارت صنعت، با 17 نفر از افراد مختلف در رده‌های مدیریتی، معاونت، رئیس سازمان و مشاور تسویه کردیم. 

رحمانی گفت: هفته قبل هم به دلیل ابهام موجود که یک نفر بازنشسته باقی مانده بود، دستور تسویه با او را صادر کردند. 

وی تصریح کرد: در برخی از شرکت‌هایی که وزارت صمت سهامدار آن است مانند فولاد مبارکه که این وزارتخانه فقط 17 درصد سهام آن را دراختیار دارد استعلام کردیم و براساس آن استعلام هم اجرایی کردیم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌سؤال آقای موسوی لارگانی تاکنون دو بار در کمیسیون اصل نود و کمیسیون صنایع و معادن مطرح شده و به آن پاسخ داده‌اند. 

وی تصریح کرد:‌با استعلامات صورت گرفته از دیوان محاسبات، اداره قوانین مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان بازرسی، همگی آنها اعلام کردند که مدیرعامل مورد نظر آقای موسوی لارگانی شامل این قانون نمی‌شود. 

رحمانی تصریح کرد: برخی افراد می‌گویند شرکت ملی مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان هم شامل اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شود، در حالی که با استعلامات صورت گرفته مشخص شد که شامل شاخص‌های این قانون نمی‌شود، اما با این حال برخی افراد می‌گویند چون مدیرعامل این شرکت‌ها تحت‌تأثیر دولت است، باید قانون اجرایی شود، در حالی که دیوان محاسبات نظر دیگری را دارد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با آنکه نظر مجلس و نظام آن است که از نظرات بازنشستگان طور دیگری استفاده شود، ولی به شرکت‌های تابعه گفته‌اند که این کار را نکنند. 

رحمانی گفت: در مجموع با 62 نفر از بازنشستگان زیرمجموعه ایدرو و ایمیدرو هم تسویه کردیم. 

وی تصریح کرد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان صراحت دارد افرادی که 65 سال سن و 35 سال خدمت دارند شامل اجرای این قانون می‌شوند، اما با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که مدیرعاملی که آقای موسوی لارگانی مدنظرشان است، یک و نیم سال تا به مرحله رسیدن به بازنشستگی فاصله دارند. 

رحمانی افزود:‌در وزارت صمت، معاونت‌های این وزارتخانه و سازمان‌های زیرمجموعه‌اش، کسی که بازنشسته و مشمول اجرای قانون باشد وجود ندارد و نمی‌توانیم براساس حدس و گمان و اقدامات رسانه‌ای تصمیم‌گیری کنیم

وی گفت: وقتی من 8 معاون بازنشسته را یکجا تسویه کردم، نشان‌دهنده تأکیدم بر اجرای قانون بوده است، هر چند این کار برای من سخت بود، اما در مجموع این اراده در وزارت صمت و دولت برای اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان وجود دارد.

پاسخی بگذارید