گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1398/07/9 16:25
شناسه : 209470

حدود ۶۰۳ روز و قریب به یکسال‌وهشت ماه از آخرین نشست خبری حسن روحانی با خبرنگاران و اصحاب رسانه و همچنین ۴۱۳ روز از آخرین گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم می‌گذرد.

این روزها جای خالی برگزار نشدن نشست خبری از سوی حسن روحانی رئیس جمهور بسیار محسوس است. این موضوع را با این پرسش بدیهی و به حق طرح می‌کنیم که چرا رئیس جمهور بیش از یک سال با رسانه‌های داخلی و خارجی نشستی نداشته است و اساساً جلوی دوربین رسانه ملی با مردم به صورت مستقیم سخن نمی گوید؟
 
به موجب اصل ۱۲۲ قانون اساسی رئیس‏ جمهور در حدود اختیارات‏ و وظایفی‏ که‏ به‏ موجب‏ قانون‏ اساسی‏ و یا قوانین‏ عادی‏ به‏ عهده‏ دارد در برابر ملت‏ و رهبر و مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ مسئول‏ است و به تعبیری اگر پاسخگو بودن را از مصادیق مسئولیت پذیری بدانیم می‌توان گفت یکی از وظایف رئیس جمهور پاسخگو بودن در برابر ملت، رهبر و مجلس شورای اسلامی است.
 
با توجه به اینکه انتصاب رئیس جمهور در کشور ایران حاصل انتخاب مردم از طریق رای گیری است، ارائه گزارش عملکرد و حتی قرار گرفتن در مقام پاسخگویی به مردمی که انتخابات را رقم زده اند از الزامات و اسباب موفقیت دولت به معنای عام خواهد بود.
 
ایستگاه دولت یازدهم؛ پرونده «نشست خبری» رئیس جمهور
 
از تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۹۲ و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی سکاندار اداره دولت شد و نام او به عنوان رئیس جمهور منتخب دولت‌ یازدهم به ثبت رسید. از اولین اقدامات رئیس جمهور منتخب این بود که در تاریخ ۲۷ خردادماه سال ۹۲ اولین نشست خبری خود را با اصحاب رسانه که به نوعی نمایندگان افکار عمومی محسوب می‌شوند برگزار کند.
 
در فاصله کمتر از یک ماه یعنی در تاریخ ۱۵ مرداد ماه سال ۹۲ دومین نشست خبری رئیس جمهور برگزار شد. این در حالی است که کمتر از چهار ماه بعد، پرونده برگزاری نشست خبری در سال ۹۲ از سوی حسن روحانی بسته شد و آخرین نشست خبری سال ۹۲ رئیس جمهور در تاریخ ۳ آذر ماه ۹۲ برگزار شد.
 
در پرونده نشست خبری سال ۹۳رئیس جمهور دو بازه زمانی ۲۴ خرداد و ۸ شهریور ماه به ثبت رسیده است و تقریبا سال ۹۴ هم، چهار نشست خبری در تاریخ‌های ۲۳ خرداد، ۷ شهریور، ۲۷ دی و ۱۶ اسفند ماه این سال برگزار شد.
 
سال ۹۵ نیز تنها یک نشست خبری در تاریخ ۲۸ دی ماه برگزار شد و ۲۱ فرودین ۹۶ هم به عنوان آخرین نشست خبری دولت یازدهم در پرونده خبری روحانی به ثبت رسید. 
 
بر همین اساس می توان گفت که پرونده «نشست خبری» رئیس جمهور در دولت یازدهم به ۱۱ نشست خبری رسید.
 
ایستگاه دولت یازدهم؛ پرونده «گفتگوی مستقیم» رئیس جمهور با مردم
 
البته پرونده مربوط به نشست خبری روحانی در دولت یازدهم به این ۱۱ نشست خبری محدود نشد و رئیس جمهور علاوه بر این‌ها در مجموع از سال ۹۲ تا ۹۶، ۱۱ گفتگوی تلویزیونی نیز با مردم داشته است.
 
اولین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس دولت یازدهم در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۹۲ و آخرین گفتگوی تلویزیونی‌اش ۱۲ دی ماه ۹۵ انجام شد که متاسفانه نتایج تاثیر گذاری نداشت و به حرف‌های خاصی از حیث دفاع از عملکرد و کارنامه دولت ختم نشد.
 
ایستگاه دولت دوازدهم؛ روند نزولی اهتمام رئیس جمهور به پاسخگویی
 
روند نزولی اهتمام برای برگزاری نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها و گفتگوی مستقیم با مردم در دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت دوازدهم کاملا مشهود است؛ به نحوی که با وجود گذشت بیش از دو سال از عمر دولت دوازدهم، رئیس جمهور کمتر خود را در مقام پاسخگویی به نماینده رسانه‌ها و به تبع آن آحاد ملت قرار داده است.
 
وی در تاریخ‌های یکم خرداد ماه و ۱۷ بهمن ماه ۹۶ و ۲۳ خرداد ماه سال ۹۷ تنها سه نشست خبری با اهالی رسانه داشته است. روحانی همچنین در ۷ شهریور، ۷ آذر، ۲ بهمن ماه سال ۹۶ و ۱۸ اردیبهشت و ۱۵ مرداد ماه سال ۹۷ از طریق گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم صحبت کرده است.
 
این در حالی است که در مقایسه با دوره یازدهم ریاست جمهوری که در مجموع ۲۲ نشست خبری و گفت‌وگوی تلویزیونی از سوی حسن روحانی برگزار شد، ضعف مشهودی در این راستا احساس می‌شود و حالا با گذشت نیمی از عمر دولت دوازدهم در مجموع تنها ۷ نشست خبری و گفت‌وگوی تلویزیونی از سوی وی رقم خورده، آن هم در شرایطی که این دولت مدت زمان زیادی را نیز بدون سخنگو گذرانده است.
 
در یک بازه زمانی یعنی حدود ۱۰ ماه دولت دوازدهم با فقدان سخنگو به فعالیت‌های خود ادامه می‌داد که این امر نیز به نوبه خود ابواب پرسشگری از دولت در حالت کلی و سوال در مورد عملکرد رئیس جمهور را به معنای خاص محدود کرد تا اینکه سرانجام علی ربیعی به عنوان سخنگوی دولت دوازدهم و به جای نوبخت معرفی شد.
 
جای خالی نشست‌های خبری رئیس جمهور و حتی کمرنگ شدن گفت‌وگوهای تلویزیونی روحانی به قدری در میان اصحاب رسانه محسوس بود که در تاریخ ۵ تیرماه ۹۸ از علی ربیعی به عنوان سخنگوی دولت در رابطه با زمان برگزاری نشست مطبوعاتی روحانی سوال شد و وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این‌همه اتفاق در کشور، روحانی نشست مطبوعاتی برگزار نمی‌کند، گفت: آقای دکتر روحانی این موضوع و زمان‌بندی آن را در اختیار بنده گذاشتند و درآینده نزدیک رئیس‌جمهور مصاحبه رادیو تلویزیونی خواهند داشت.
 
حدود ۴۷۳ روز و قریب به یکسال‌ونیم از آخرین نشست خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی با خبرنگاران و اصحاب رسانه و همچنین ۴۱۱ روز از آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی وی با مردم می‌گذرد و هنوز خبری از برگزاری نشست خبری و یا گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم نیست.
 
چرایی حضور پررنگ رئیس جمهور در سال ۹۴؟
 
با این تفاسیر، به نوعی می‌توان سال ۹۴ را در پرونده کاری روحانی از حیث ارتباط با رسانه‌ها به عنوان سالی پرکار در برگزاری نشست خبری و گفتگوی مستقیم با مردم دانست. اگر بخواهیم به دنبال یافتن ارتباط میان اختلاف چشمگیر برگزاری‌ نشست ‌های خبری رئیس جمهور در سال ۹۴ با سایر سال‌های دوران ریاست جمهوری روحانی باشیم، در نظر گرفتن نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی خالی از نظر و توجه نیست. انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۹۴ در دو مرحله برگزار شد که اولین مرحله آن تاریخ ۷ اسفند ماه ۹۶ بود.
 
حسن روحانی تا تاریخ ۷ اسفندماه ۹۴ حدود ۶ نشست خبری با اهالی رسانه و گفت‌وگوی تلویزیونی داشته است که می‌توان از این پرکاری و توجه روحانی در حضور رسانه ای خود چنین برداشت کرد که وی تلاش می کند که سبد رای خود را به حساب مجلس بریزد و از فضای رسانه ای بهره ببرد.
 
از طرف دیگر با در نظر گرفتن تمایل دولت به انعقاد معاهده طرح جامع اقدام مشترک( برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در ژنو که مذاکرات رسمی آن در نوامبر ۲۱۰۳ شروع شده بود و در نهایت پس از حدود ۲۰ ماه مذاکره در ۲۳ تیرماه ۹۴ در وین اتریش میان ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ منعقد شد، می‌تواند یکی دیگر از دلایل پر بار بودن دولت یازدهم علی الخصوص در سال ۹۴ از حیث برگزاری نشست خبری باشد.
 
دولت در این مقطع از عمر خود تلاش می‌کند رضایت مردم را در پذیرفتن برجام جلب کند و حتی مانوری برای القای احساس پیروزی در کارنامه دولت اجرا کند که البته این واقعیت با توجه به وجود فضای رقابتی پیش رو در سال ۹۶ برای انتخابات ریاست جمهوری خیلی دور از نظر نبود، زیرا دولت برای موفقیت دوباره در انتخابات و برای کسب کرسی ریاست جمهوری دوره دوازدهم همچنان نیاز داشت ارتباط با مردم را در کانون توجه خود قرار دهد.
 
منبع: مهر

پاسخی بگذارید