روحانی در دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1398/07/14 18:23
شناسه : 209508
حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادهای علمی جهانی سال ۲۰۱۹ میلادی با اشاره به ضرورت تلاش برای استفاده هر چه بهتر از فرصت‌های زندگی، گفت: بخشی از نخبگی مربوط به هوش و حافظه ذهنی افراد بوده، اما بخش عمده‌ای که این نخبگی را ماندگار و درخشان می‌کند، به تلاش و کوشش فردی وابسته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: با توجه به معیارهای دینی و اسلامی حتی قبل از تولد نیز حالات روحی و روانی و شرایط زندگی اولیاء در چگونگی رشد و شکوفایی استعداد فرزندان تأثیرگذار و مهم است.

روحانی با بیان اینکه معتقدم کشف استعدادهای درخشان باید در دوران پیش از مدرسه یعنی از پیش‌دبستانی و یا حتی دوره‌هایی قبل از آن آغاز شود، خاطر نشان کرد: شکوفایی استعداد در انسان‌ها، همواره یکسان نیست و باید فرایندمحور دیده و مدیریت شود، یعنی ممکن است فردی استعدادش در دوران دبستان شکوفا بوده و در دوره‌های بعد مانند دبیرستان دچار افت شود؛ از این‌رو باید در راستای حفظ و ماندگاری استعدادها در نخبگان برنامه‌ریزی و تلاش داشته باشیم.

رئیس جمهور چگونگی محیط زندگی و تحصیل را در رشد استعدادها و تداوم شکوفایی آنها تأثیرگذار دانست و گفت: باید از نخبگان و استعدادهای درخشان کشور تا پایان دوره تحصیل‌شان مراقبت کنیم تا خدای ناکرده غبار ناامیدی بر درخشان بودن آنها نیفتد.

روحانی با بیان اینکه اساس این رقابت‌ها در علم و دانش بوده و از این‌رو تقدیر از برتری‌ها مهم است، اظهارداشت: رقابت سالم، عادلانه و برمبنای مبانی درست در همه زمینه‌ها موجب تحرک و پیشرفت خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه باید در مشاغل گوناگون و حساس کشور به دنبال جذب افراد نخبه باشیم، گفت: اگر نخبگان را در زمینه‌های گوناگون جذب کنیم، هزینه‌های اداره کشور پایین آمده و شرایط بهتری در راستای توسعه و پیشرفت ایجاد خواهد شد که امروز خوشبختانه در سیستم جذب از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور نسبت به جذب نخبگان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه استعداد و هوش ذاتی انسان‌ها در زمینه‌های مختلف می‌تواند حرکت رو به توسعه و پیشرفت کشور را تسریع کند، افزود: امروز در دولت شاهد نظرات گوناگون از سوی برخی وزرا در حوزه‌های مختلف هستیم که نشان از آگاهی و جامعیت آنها نسبت به مسایل در بخش‌های گوناگون است.

روحانی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس نیز فرماندهان نخبه‌ای بودند که علیرغم آنکه در مسایل جنگی تحصیل نکرده بودند، اما عملیات‌ها را به طور خارق‌العاده برنامه‌ریزی می‌کردند و نشان دادند که یک نخبه می‌تواند موجب پیروزی در یک عملیات شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تلاش دولت بهره گیری درست و مناسب از نخبگان در بخش‌های مختلف است، افزود: یکی از اقدامات دولت در این راستا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که زمینه بسیار مناسبی برای آینده نخبگان بوجود خواهد آورد.

روحانی با اشاره به اینکه امروز کشور در همه بخش‌ها و رشته‌ها نیاز به نخبگان و پرورش استعدادها دارد، تصریح کرد: اگر فردی در علوم انسانی دارای استعداد بوده و حقوقدان لایق و وکیلی مجرب شود می‌تواند در یک دادگاه بین‌المللی به نفع کشور اقدام کند. همچنین یک هنرمند با استعداد هم می‌تواند با هنر خود افکار گوناگون را جذب و پرورش دهد؛ مهم این است که چگونه و در چه مسیری از استعدادها استفاده کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نسبت به استفاده از نخبگان در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی تأکید داریم، گفت: از نخبگان باید در حوزه مشاوره در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی استفاده شود و طی زمان این افراد می‌توانند حتی بالاترین مقام اجرایی را به دست آورند.

روحانی با اشاره به ضرورت آموزش مهارت به دانش‌آموزان، گفت: امروز مهارت‌ها، ‌علوم، دانش و فناوری‌ها به طور مداوم در حال تغییر است و به روز بودن در این عرصه بسیار حائز اهمیت بوده و باید دروس مربوطه در دبیرستان و دانشگاه بر این اساس به روز شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه علم، دانش و فناوری، تنها محدود به یک دوره نیست، افزود: درس خواندن و مهارت‌آموزی باید با آخرین تحولات جهانی دنبال شود.

روحانی با توصیه به مدال‌آوران المپیادهای جهانی بر تلاش در زمینه ادامه مسیری که در پیش گرفته‌اند خطاب به آنها گفت: همه دستگاه‌های دولت وظیفه دارند حامی و پشتیبان شما بوده و محیط رشد و شکوفایی را برای شما فراهم کنند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز در اقتصاد و فرهنگ دانش‌بنیان شاهد تحولات بسیار خوبی هستیم و دانش‌آموزان با استعداد و قهرمانان المپیادهای علمی می‌توانند آینده‌سازان خوبی برای کشور باشند

پیش از سخنان رئیس جمهور ، آقای محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گزارشی از چگونگی حضور دانش‌آموزان با استعداد و نخبگان کشور در المپیادهای علمی و بین‌المللی و برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت و پشتیبانی از آنان ارایه کرد.

حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدال‌آوران المپیادهای علمی سفیران فرهنگی و علمی کشور هستند، گفت: این قهرمانان شاخص معتبر و نماد برجسته‌ای از این هستند که کشور ما ظرفیت‌های علمی بسیار خوبی را دارا است.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: هر چه بتوانیم شناخت دقیق‌تر و کامل‌تری از استعدادهای درخشان و نخبگان داشته و آنها را خوب کشف کرده و در راستای تداوم‌شان تلاش کنیم، دستیابی به اهداف توسعه علمی در کشور میسرتر خواهد بود.

حاجی میرزایی اظهار داشت: نخبگان و مدال‌آوران المپیادهای علمی، قهرمانانی هستند که به تقویت هویت و افتخار ملی کمک شایانی می‌کنند و این در حالی است که امروز جامعه برای افزایش امید و اعتماد اجتماعی نیاز به تقویت سربلندی در جهان دارد و هر چه رکوردهای در رقابت‌های جهانی ارتقاء یابد این نیاز بهتر برآورده خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه توسعه میدان کشف استعدادها و تلاش بیشتر در راستای تقویت آنان است، افزود: از سال ۹۳ طرحی به عنوان طرح شهاب در آموزش و پرورش آغاز شده که هدف آن شناسایی استعدادهای برتر از پایه ابتدایی است.

حاجی میرزایی ادامه داد: بر این اساس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ این طرح در ۸۸ هزار مدرسه و در پایه‌های چهارم و نهم توسعه و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز را در برگرفت و تلاش ما توسعه این طرح در مناطق روستایی و محروم کشور برای شناسایی استعدادهای درخشان در این مناطق است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: معتقدیم مدرسه‌ای که در آن کشف و استعدادهای فطری صورت گرفته و پاسخگویی به این استعدادها در آن انجام شود، مدرسه تراز ۱۴۰۴ است.

همچنین یکی از مدال‌آوران به نمایندگی از سایرین به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در زمینه لزوم حمایت از نخبگان و فراهم کردن زمینه‌ها و ملزومات لازم برای آنان در راستای خدمت به توسعه و پیشرفت کشور پرداخت.

پاسخی بگذارید