ظریف:
تاریخ : 1398/07/14 18:26
شناسه : 209509
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز(یکشنبه، 14 مهر) در پاسخ به سؤال جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به سدسازی غیرقانونی ترکیه، گفت: این مشکلی  است که ما، عراق و سوریه با آن مواجه هستیم، عراق و سوریه به‌طور مستقیم از این وضعیت رنج می‌برند، هر سه کشور تلاش‌هایی را با کشور ترکیه داشته و ادامه داده‌ایم. 

وی افزود: در سطح بین‌المللی ما موضوع ریزگردها را با عنوان موضوعی که مشکل منطقه‌ای ایجاد کرده، مطرح کردیم و جلسه‌ای در همین رابطه در تهران برگزار شد و آقای رئیس‌جمهور به صراحت این موضوع را مطرح کرد که موجب ناراحتی نماینده ترکیه شد. 

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما در همه جلسات‌مان این موضوع را با همکاران تُرک‌مان پیگیری می‌کنیم، اما ترکیه به هیچ یک از کنوانسیون‌های آبی نپیوسته؛ در این زمینه پیگیری موضوع در سطح بین‌المللی با دشواری‌هایی روبه‌رو است. 

ظریف اضافه کرد: هم ما و هم عراق و سوریه به صورت انفرادی و مشترک در گفت‌‌وگوهایی که با تُرک‌ها داریم، این موضوع را مطرح می‌کنیم و در این زمینه تلاش‌هایی را داشته‌ایم. 

وی با اشاره به وضعیت کُردهای سوریه اظهار داشت: در ارتباط با کُردهای سوریه موضع جمهوری اسلامی کاملا مشخص است، ما اعلام کرده‌ایم که تنها راه حفظ امنیت در ترکیه ایجاد و حضور نظامی دولت مرکزی در مناطق مرزی است و بر‌اساس قرارداد "آدانا" چنین کاری ممکن است و از طریق اقدام علیه تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه نمی‌توان امنیت ایجاد کرد. 

وزیر امور خارجه ادامه داد: این سیاست جمهوری اسلامی است و ما این موضوع را در نشست‌ها، ملاقات‌ها با دوستان تُرک مطرح کرده‌ایم و هم در جلسات آستانه آقای رئیس‌جمهور به صراحت این موضوع را مطرح کرده و در نشست اخیر سران در استانبول هم این موضوع را صراحتا مطرح کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی حتما معتقد است که امنیت منطقه با رعایت دو اصل امکانپذیر است؛ اول احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و امنیت همه کشورهای منطقه و دوم رعایت حقوق همه ساکنان من جمله خواهران و برادران کُرد ما؛ ما در گفت‌وگوهای‌مان هم با سوریه و هم با ترکیه بر ا ین نکته تأکید و اصرار کردیم و اعلام آمادگی هم کردیم که همکاری کنید، برای اینکه دولت‌های سوریه و ترکیه بتوانند این مشکل را براساس مقررات بین‌المللی با حضور نیروهای سوری و با حفظ احترام ساکنان آن منطقه عملیاتی کنند.

وی تأکید کرد: تروریسم هیچ جایی در منطقه ما ندارد و هیچکس نباید اجازه دهد که تروریست‌ها از خاک کشورش برای حمله به دیگران استفاده کنند.

وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: آمریکای‌ها تلاش می‌کنند تا با حمایت از گروهی از کُردهای سوریه از آنها سوء‌استفاده کنند و از آنها به عنوان پیاده‌نظام بهره‌ بگیرند؛ البته این موضوع،‌ کوچک است، برادران و خواهران کُرد ما در سوریه حتما با این حرکت مخالفند و مسئولین اقلیم کردستان در عراق رسما با این سیاست موافقت ندارند و ما تلاش می‌کنیم با همکاری اقلیم کردستان و دولت سوریه و با همکاری همه گروه‌های کُرد در سوریه این مشکل را از طریق هماهنگی بین نیروهای نظامی سوریه و ترکیه و بدون ایجاد مزاحمت برای مردم کُرد و عرب منطقه آن را حل کنیم. 

پاسخی بگذارید