حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1398/07/17 13:35
شناسه : 209533

رئیس جمهور با تأکید بر شکست توطئه آمریکا در فشار حداکثری علیه ملت بزرگ ایران، اظهارداشت: امروز همه آمار، ارقام و روحیه مردم نشان می‌دهد که دوران اثرگذاری فشار حداکثری به پایان رسیده است.


به گزارش شاخه سبز حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفت: همه آمار و شرایط نشان می‌دهد، مسیری که ملت، نظام، رهبری، نیروهای مسلح و همه جناح‌ها انتخاب کرده‌اند، درست است و باید با وحدت، اتحاد و یکپارچگی این مسیر را ادامه دهیم.
رئیس جمهور افزود: ملت بزرگ ایران با مقاومت، نشاط، کار و تلاش و فداکاری حداکثری توانستند تحریم حداکثری و تروریسم اقتصادی را شکست دهند . مردم ایران در این یکسال و نیم گذشته کمر دولت آمریکا را شکستند و هیچ تردیدی وجود ندارد که امروز قدرت ایران از هر زمان دیگر بیشتر است.
روحانی با اشاره به اینکه دوست و دشمن به قدرت ، صبر و ایستادگی مردم ایران اعتراف می‌کنند، خاطر نشان کرد: دنیا در برابر این ایستادگی ملت ایران ، دچار اعجاب است؛ 83 میلیون نفر مردم ایران دست به دست هم دادند و در برابر قدرت‌ها بویژه آمریکا و صهیونیسم ایستادگی کردند و امروز بهترین امنیت، شرایط و روحیه در کشور وجود دارد.
رئیس جمهور افزود: البته مردم از لحاظ اقتصادی دچار مشکلاتی هستند که همه باید دست به دست هم داده و در راستای کاستن از مشکلات مردم تلاش کنیم.
روحانی با بیان اینکه امروز همه آمار و ارقام و علامت‌ها نشان می‌دهد که مردم حتی در مشکلات اقتصادی هم قادر به حل مسایل و کاهش مشکلات هستند، گفت: اینکه بانک مرکزی اعلام می‌کند، تولید صنایع بورسی که نیمی از صنایع کشور را تشکیل می‌دهد در شهریور ماه 1.2 درصد رشد مثبت داشته است، موضوعی بسیار مهم و به معنای آن است که فشار حداکثری در هم شکسته است.
رئیس جمهور ادامه داد: اینکه بانک مرکزی در 6 ماه نخست سال قادر بوده 19 میلیارد دلار برای واردات اجناس و کالاهای مورد نیاز کشور اختصاص داده که 8.2 میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای اساسی بوده، آماری مثبت و قابل توجه است.
روحانی اظهار داشت: امروز در شرایطی قرار داریم که انبارها در بندرگاه‌ها پر بوده و این تحرک و جنب و جوش بنادر و گمرکات کشور بزرگترین علامت شکست آمریکا در این فشار بی‌رحمانه و غلط نسبت به ملت ایران است و امروز در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم در بخش اقتصادی گام‌های مثبتی را برداریم.
رئیس جمهور با بیان اینکه امسال پول خرید تضمینی گندم را زودتر از سال‌های گذشته به کشاورزان پرداخت کردیم، تصریح کرد: اگر دولت کارآمد نیست و وضع خوبی ندارد، باید امسال در شرایط فشار این پول را دیرتر به کشاورزان می‌دادیم اما امسال زودتر از هر زمان دیگر آن را پرداخت کردیم.
روحانی افزود: اینکه در بخش عمرانی توانستیم در 6 ماهه نخست امسال 29 هزار میلیارد تومان ، هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم به معنای قدرت جمهوری اسلامی ایران و پیروزی این ملت در مسیری است که در آن حرکت می‌کند.
رئیس جمهور ادامه داد: براساس آماری که وزارت نیرو ارایه کرده تا پایان سال جاری هر هفته یک پروژه مهم، آب یا برق در سطح کشور افتتاح خواهد شد که جمعاً 227 پروژه با ارزش بیش از 33 هزار میلیارد تومان است؛ یعنی در هر استان بیش از هزار میلیارد تومان طرح تنها در بخش آب و برق افتتاح خواهد شد که این به معنای موفقیت ملت و کارآمدی دولت و نظام است.
روحانی اظهار داشت: تا پایان سال علاوه بر سدهایی که در 6 ماهه اول امسال افتتاح شده، 10 سد دیگر نیز در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین 26 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کشور تا پایان سال انجام می‌شود و به 1124 روستا آب‌رسانی بهداشتی صورت گرفته و 29 تصفیه‌خانه فاضلاب و 12 تصفیه‌خانه آب شرب افتتاح شده و 3 هزار مگاوات به تولید برق نیروگاهی کشور اضافه می‌شود.
رئیس جمهور ادامه داد: این در حالی است که سالانه حدود 1700 مگاوات به تولید برق کشور اضافه می‌شده و در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم تقریباً به طور متوسط حدود 2 هزار مگاوات بوده است و اینکه 3 هزار مگاوات برق تولید می‌شود به معنای توسعه و قدرت ما است.
روحانی با بیان اینکه آمارها و شاخص‌هایی که مرکز آمار ایران در موضوع اشتغال در تابستان امسال نسبت به سال گذشته اعلام کرده ارزشمند و حائز اهمیت است، گفت: براساس این آمار مشارکت مردم افزایش و نرخ بیکاری 1.8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
رئیس جمهور ادامه داد: در تابستان سال گذشته افراد شاغل در کشور 23 میلیون و 900 هزار نفر بودند که این رقم در تابستان 98، 24 میلیون و 750 هزار نفر است که این آماری افتخارآمیز است. یعنی در طول این یکسال 843 هزار اشتغال در کشور ایجاد شده و این آمار براساس معیارهای جهانی در زمینه اشتغال است.
روحانی افزود: براساس همین آمار نرخ بیکاری در تابستان گذشته 3 میلیون و 350 هزار نفر بوده که امسال 2 میلیون و 900 هزار نفر است و نشان می‌دهد که 450 هزار نفر از بیکاری باقیمانده از گذشته از بین رفته است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحولات منطقه پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه هنوز در گوشه و کنار منطقه شعله‌هایی دیده می‌شود که گاهی این شعله در یمن و گاهی در نزدیکی مدیترانه و مرزهای ترکیه و سوریه است.
وی با بیان اینکه دولت ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی خود نگرانی‌هایی دارد و حق آنهاست که این نگرانی‌شان برطرف شود، گفت: معتقدیم باید راه و شیوه درست در این مسیر انتخاب شود.
روحانی افزود: در اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به صراحت اعلام کردیم که راه‌حل امنیت در مرزهای شمالی سوریه و جنوب ترکیه تنها با حضور ارتش سوریه امکان‌پذیر است و ما باید همه زمینه‌ها را برای حضور ارتش سوریه در این مناطق فراهم کنیم و دیگر کشورها نیز باید کمک کرده و آمریکایی‌ها از این منطقه خارج شوند و کردها نیز در این منطقه که در حقیقت کشور خودشان است در کنار ارتش سوریه قرار بگیرند.
رئیس جمهور تصریح کرد: شیوه‌ای که امروز انتخاب شده و توافقاتی که در پشت پرده صورت گرفته به نفع منطقه نخواهد بود و ما از کشور دوست و برادر خود ترکیه و دولت این کشور می‌خواهیم که در این گونه امور دقت و حوصله بیشتری به خرج داده و در مسیری که انتخاب شده، تجدیدنظر کند.
روحانی تأکید کرد: معتقدیم این راهی که انتخاب شده برای منطقه راهی مناسب و خیر نیست چرا که امروز در شرایطی قرار داریم که باید در منطقه آرامش برقرار بوده و آوارگان سوری، سریع‌تر به کشورشان بازگردند.
رئیس جمهور ادامه داد: امروز موضوع اصلی، شمال سوریه و شرق فرات نیست، بلکه مشکل اول در منطقه ادلب است که همه تروریست‌ها در آن منطقه جمع شده‌اند و امیدواریم کشورهای منطقه در این زمینه کمک کرده و دولت ترکیه نیز در این راستا دقت بیشتری را داشته باشد که با مشکلی جدید در منطقه مواجه نشویم.
روحانی با اشاره به ضرورت هوشیاری نسبت به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماه‌های آینده به عنوان یک حرکت بزرگ سیاسی در کشور، گفت: همه آنهایی که مسئول اجرا و نظارت هستند، باید کاری کنند که نشاط سیاسی مردم افزایش پیدا کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه پیروزی این جناح و یا آن جناح مهم نبوده، بلکه باید اجازه دهیم، ملت پیروز شود، تأکید کرد: باید بگذاریم همه جناح‌ها، احساس پیروزی کنند؛ باید به همه فرصت دهیم تا در این اجتماع شرکت کنند.
روحانی با اشاره به اینکه بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود، اظهار داشت: در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود.
رئیس جمهور اظهار داشت: نباید اینقدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت.
روحانی افزود: مردم خودشان خوب می‌فهمند و بهترین ها را انتخاب می‌کنند. بویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که عمدتاً محلی بوده و مردم کاندیداها را بهتر می‌شناسند و انتخاب می‌کنند.
رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد در انتخابات آینده همه به نشاط سیاسی رسیده و با برگزاری انتخابات خوب بار دیگر آمریکا و دشمنان ملت ایران شکست حتمی بدهیم.
روحانی در ابتدای سخنان خود در جلسه هیأت دولت با گرامیداشت ایام اربعین حسینی، گفت: این ایام روزهای بیان عشق و ارادت و اظهار شیفتگی در برابر خاندان رسالت است.
رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع اربعین یکی از معجزات تاریخی است، افزود: اینکه عزیزانی در سرزمینی به شهادت برسند و گروه کوچکی از خانواده زجر دیده مصیبت‌زده و در حال اسارت با کاروانی غم گرفته و دلشکسته تنها در کنار مضجع عزیزان خود قرار بگیرند، حائز اهمیت است.
روحانی افزود: هیچ‌کس در تاریخ فکر نمی‌کرد که این کاروان کوچک در ایام اربعین تبدیل به حرکت و نهضت بزرگ جهانی در دنیای اسلام و در میان همه عاشقان اهل بیت(ع)، شود و این نشان می‌دهد که اخلاص، ایثار و فداکاری در راه خدا اجر و پاداش بالایی دارد.
رئیس جمهور تصریح کرد: غربت و تنهایی کاروان اهل بیت(ع)، در آن ایام که یادآور مصیبت‌های عاشورا برای آنها بود، امروز به یک شور بزرگ تبدیل شده و آن دل‌های سوخته بذر شور را در دل عاشقان کاشته‌اند و امروز همه از مرد، زن، کودک، پیر، جوان و نوجوان با پای پیاده به سمت تربت پاک ابا عبدالله(ع) به راه افتادند.
روحانی با بیان اینکه در روایات زیارت اربعین از نشانه‌های مؤمن واقعی یاد شده است، گفت: در این زیارت خطاب به امام حسین(ع) می‌خوانیم که ای حسین جان تو خود را فدای دانش، علم مردم و نجات آنها از کم‌اطلاعی و در مسیر هدایت مردم کردی و امروز می‌بینیم که محبت امام حسین(ع) میلیون‌ها انسان را از دور و نزدیک، گرد هم جمع کرده و حرکت می‌دهد.
رئیس جمهور اظهار داشت: امروز خوشبختانه فضایی ایجاد شده که مردم این حرکت عظیم معنوی را با هوشیاری و بیداری انجام می‌دهند و علاوه بر شور و حرکت عظیم مردمی از لحاظ معنوی یک ترکیبی میان ملت‌های عاشق خاندان رسالت ایجاد کرده، بویژه این حرکت قرابت نزدیکی را میان دو ملت ایران و عراق بوجود آورده است و اتفاقی مانند آنچه میان مهاجران و انصار روی داد در این حرکت به چشم می‌خورد.
روحانی با تجلیل از محبت و پذیرایی مردم عراق نسبت به زوار امام حسین(ع) که همواره وجود داشته و در این ایام متبلور می‌شود، گفت: خوشبختانه امسال با تلاش دولت و حذف روادید تسهیلات خوبی در سفر مردم به عراق برای حضور در این اجتماع بزرگ بوجود آمده است.
رئیس جمهور تأکید کرد: این اجتماع بزرگ دل آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را می‌لرزاند و آنها را مرعوب می‌کند؛ حضور میلیونی مردم با عشق و علاقه در هر شرایطی در این اجتماع عظیم، یک قدرت‌نمایی بزرگ سیاسی، فرهنگی و معنوی به شمار می‌رود.
روحانی ادامه داد: خوشبختانه همه دستگاه‌ها به خوبی در این مسیر همکاری و تلاش می‌کنند و افتخار دارند که بتوانند در این راه گامی بردارند.
رئیس جمهور اظهار داشت: در این ایام یک نمایش بزرگ و حماسه کربلایی‌ها، مجاهدین راه خدا و عاشقان خاندان رسالت در کربلا شکل می‌گیرد و این نشأت گرفته از رحمت و لطف خداوند است.
روحانی با اظهار امیدواری از اینکه مردم ایران به سلامت به این سفر بروند و برگردند و سال به سال این حرکت عظیم مردمی با شکوه‌تر برگزار شود، گفت: امیدواریم تا سال آینده با توافقاتی که با دولت عراق صورت گرفته شاهد بهره‌برداری از راه‌آهن شلمچه به بصره باشیم تا مردم راحت‌تر سفر خود را انجام دهند.

پاسخی بگذارید