دستیار ویژه رئیس سازمان اتمی:
تاریخ : 1398/07/29 00:58
شناسه : 209600

دستیار ویژه رییس سازمان اتمی گفت: طی دو هفته آینده مدار ثانویه راکتور در حال بازطراحی اراک راه‌اندازی خواهد شد.



علی اصغر زارعان ظهر یکشنبه در مراسم افتتاحیه چهل و یکمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به اجتماع مردم در پیاده‌روی اربعین حسینی بیان داشت: هر چه داریم از عاشورا است، این اجتماع در دنیا بی نظیر است لذا باید بتوانیم با وحدت و همدلی توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم.
وی افزود: در دانشگاه باهنر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوب و خاصی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی در در ارتباط با وظایف سازمان انرژی اتمی گفت: این سازمان یک سری وظایف حاکمیتی را دنبال می‌کند اما وظیفه اصلی آن در تولید برق پاک، سامانه‌های پرتودهی، تولید رادیوداروها، لیزر و داشتن چرخه سوخت است.
زارعان تصریح کرد: فعالیت‌های ایران در زمینه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است و این در حالیست که برخی از کشورها پنهان کاری می‌کنند لذا ما سعی کردیم به اهداف تعریف شده در این راستا برسیم.
وی افزود ادامه داد: انرژی هسته‌ای موضوع خاصی است اما دشمنی دشمنان ما کم نمی‌شود و هسته‌ای تنها یک بهانه است، دشمن با ما مشکل ایدئولوژیکی دارد لذا اگر مسئله هسته‌ای هم مرتفع شود آنها مباحث دیگری مثل حقوق بشر، موشکی و... را مطرح می‌کنند.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز داشت: ما باید در مقابل دشمن با ایستادگی، مقاومت، تدبیر و هوشمندی کار را جلو ببریم زیرا نظام سلطه می‌خواهد هزینه‌های وارده شده بر ما را افزایش دهد اما ما باید این هزینه‌ها را مدیریت کنیم همانطور که امروزه با مدیریت کشور و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و بهره‌گیری از اساتید دانشگاه در این حوزه موجب اقتدار روزافزون ما در فعالیت‌های مختلف از جمله هسته‌ای شده است.
وی گفت: نباید توقف کنیم و به آن چه که اکنون هستیم اکتفا کنیم؛ اگر توقف کنیم دشمن بیشتر از این می‌تازد سختی‌ها می‌گذرند و ما روزهای سخت تر از این را در کشور تجربه کردیم و ۴۰ سال است که تحریم هستیم بنابراین باید با ایستادگی از سختی‌ها عبور کنیم و یقینا روزهای خوبی پیش رو داریم.
زارعان گفت: در بحث هسته‌ای از سال ۵۳ نیروگاه‌هایی ایجاد کردیم که نیروگاه هسته‌ای بوشهر یکی از آنان است که در حال حاضر در مدار قرار دارد و روزانه مقدار قابل توجهی برق تولید می‌کند.
وی بیان داشت: نیروگاه بوشهر روزانه ۶.۵ میلیون بشکه در حوزه نفت صرفه‌جویی انرژی دارد لذا هر چه در حوزه برق هسته‌ای پیشرفت داشته باشیم می‌توانیم در ذخایر استراتژیک کار کنیم و برق ماندگار و پایدار داشته باشیم.
زارعان تصریح کرد: جمهوری اسلامی با عملیاتی کردن چرخه سوخت و اکتشاف و استخراج سوخت بومی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در این حوزه قرار دارد لذا این موفقیت موجب عصبانیت غربی‌ها و حتی برخی از کشورهایی که با ما رابطه‌ای دوستانه دارند شده است.
وی یادآور شد: از ابتدای شروع فعالیت‌های هسته‌ای تا به امروز با حمایت همه دولت‌ها و حمایت مقام معظم رهبری صنعت هسته‌ای کشور بومی شده لذا همه در ادوار مختلف کمک کرده‌اند تا بتوانیم این چرخه را بومی‌سازی کنیم و با یک باد نلرزد.
۱۰۰ در صد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بومی شده است
زارعان با بیان این که ۱۰۰ در صد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بومی شده است، ابراز داشت: امروزه در ساخت و طراحی انواع سانتریفیوژ به خودکفایی رسیدیم و مشکلی نداریم و این تکنولوژی هایتک و خاص است.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در گذشته کشورهای دیگر حاضر نبودند یک سانتریفیوژ به ما بدهند و حتی تحمل این که یک سانتریفیوژ در کشور ما بچرخد را نداشتند اما در حال حاضر هزاران سانتریفیوژ در فوردو و نطنز مشغول به کار هستند.
وی افزود: کیک زرد مهمتر از سانتریفیوژ است زیرا یک ماده اولیه و استراتژیک بوده و همه دنیا می‌توانند آن را خریداری کنند اما این ماده مهم را به ایران نمی‌فروشند و ما اکنون این ماده مهم را در اختیار داریم.
زارعان عنوان داشت: در راستای حرکت به سوی فناوری‌های نوین در دنیا باید ریسک کرد و هزینه پرداخت زیرا اگر کشور نخواهد زیر سلطه برود باید هزینه کند.
وی ادامه داد: ما با اسکن بخش اعظمی از مساحت کشور به این نتیجه رسیدیم که چقدر ماده استراتژیک اورانیوم بومی داریم و امسال از ۵۰ تن اورانیوم بومی بهره خواهیم برد.  سالانه ما به ۲۷ تن اورانیوم غنی شده برای یک نیروگاه قدرت نیازمندیم.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز داشت: انرژی هسته‌ای به صنایع دیگر خدمات ارائه می‌کند لذا ماده اولیه کیک زرد را بومی تولید می‌کنیم و این اقدام ما در قدرت چانه زنی در عرصه بین‌المللی بسیار موثر است.
فتوای رهبر ملاک عمل ما در زمینه انرژی هسته ای است
وی افزود: ما به دنبال ساخت بمب و انبار کردن آن نیستیم و فتوای مقام معظم رهبری برای ما ملاک است زیرا ما فناوری داریم که موجب اقتدار ما شده است و قدرت چانه زنی ایران را در دنیا بالا برده است.
زارعان تصریح کرد: در مذاکرات تلاش شد تا کاربری راآکتور اراک را تغییر دهند لذا در کنار این رآکتور آب سنگین فعالیت می‌کند و سالانه ۲۰ تن آب سنگین تولید می‌کنیم که به بعضی از کشورها صادر می‌شود و تا ظرفیت ۲۵ تن هم بر حسب نیاز می‌توانیم آب سنگین تولید کنیم.
وی یادآور شد: برخی از کشورها می‌گفتند ایران بلوف می‌زند و جالب این که خودشان خریدار آب سنگین ما شده‌اند.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز داشت: طی دو هفته آینده مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک راه‌اندازی خواهد شد و تا سال آینده نیز تست‌های سرد انجام می‌گیرد و ما شاهد راه‌اندازی کامل رآکتور اراک تا سال ۱۴۰۰ خواهیم بود که یک اقدام اقتدارآفرین و کاری جهادی محسوب می‌شود.
رونمایی از ۳ نسل جدید ماشین های سانتریفیوژ
وی با اشاره به اینکه سه نسل جدید از ماشین‌های سانتریفیوژ در روزهای آتی رونمایی می‌شوند،  گفت: اگر ما در مذاکرات ۱۰۰ در صد اعتماد می‌کردیم اکنون در این جایگاه قرار نداشتیم لذا با کار جهادی و بصیرت توانستیم این کارها را انجام دهیم.
وی افزود: سایت فوردو یک سایت پدافندی است و در حال حاضر هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فوردو و همچنین پنج هزار و ۶۰ سانتریفیوژ در نطنز داریم.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: در سازمان انرژی اتمی متخصصان جوانی داریم که با وضو در محل کارشان حضور پیدا می‌کنند همچنین پروژه‌ها با نام ائمه معصومین (ع) نامگذاری می‌شود و خداوند شاهد کار ما است و به آن برکت می‌دهد لذا این موفقیت‌هایی که حاصل شده با توکل و توسل و کاری جهادی انجام شده است.
وی ادامه داد: در سازمان انرژی اتمی ما برنامه‌ها و اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را پیش رو داریم متاسفانه برخی افراد بی انصافی می‌کنند و می‌گویند سازمان انرژی اتمی متوقف شده لذا نهادهای نظارتی بیایند و مشاهده کنند که ما کجا بودیم و اکنون به کجا رسیدیم.
زارعان تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف سازمان انرژی اتمی تولید رادیو دارو است در هفته ۱۹۰ بیمارستان و مرکز درمانی از رادیو دارو بهره‌مند می‌شوند که این طرح ۶۳ میلیون یورو هزینه به همراه دارد حتی ما به برخی از کشورها نیز رادیو دارو صادر می‌کنیم.
وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی مرکز درمان قطعی سرطان را در دست ساخت دارد که قریب به ۲۰۰ میلیون یورو هزینه دارد.
زارعان بیان داشت: ما پژوهشگاه ملی مواد را راه‌اندازی کرده‌ایم که از دستاوردهای صنعت هسته‌ای است با این اقداماتی که انجام شده ما شانه به شانه کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا حرکت می‌کنیم.


پاسخی بگذارید