تاریخ : 1401/04/7 11:27
شناسه : 401080

فاطمه مداح نظری- هفتم تیرماه، سالروز بمباران شیمیایی «سردشت» توسط رژیم بعث عراق است؛ بمبارانی که مرگ ده‎ها نفر از ساکنان این شهر و مسمومیت هزاران نفر دیگر را به دنبال داشت.

 سردشت نخستین شهر دنیا بود که بعد از جنگ جهانی اول و تصویب کنوانسیون‌ منع سلاح‌های شیمیایی مورد حمله شیمیایی قرار گرفت و مردم این دیار ۳۴ سال با تاول و خردل زندگی می‌گذرانند.

 نیروی هوایی رژیم بعث در روز ۷ تیر ۱۳۶۶ شهر سردشت در استان آذربایجان غربی را با بمب‌های شیمیایی خریداری شده از کشور‌های اروپایی و آمریکا هدف قرار داد و مرگ و رنج هزاران شهروند غیرنظامی را رقم زد.

 

سکوت مجامع بین المللی در مورد این جنایت ناشی از نقش کشور‌های اروپایی و آمریکایی در وقوع این حادثه بود. این کشور‌ها که خود عامل فروش این تسلیحات شیمیایی به عراق بودند، نه تنها واکنش خاصی به این جنایت نشان ندادند، بلکه آن را انکار کردند. در نهایت نیز مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان و جنایات جنگی آشکار «صدام» با وتوی آمریکا بی اثر ماند.

 

بخش عجیب ماجرا، حمله کشور‌های غربی به سرکردگی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ با ادعای نابودی تسلیحات کشتارجمعی این کشور بود؛ چرا که همین کشور‌ها ظرفیت مذکور را برای عراق از طریق صادرات انواع تجهیزات و ادوات شیمیایی از باکتری سیاه زخم گرفته تا رایانه‌های پر سرعت، از مهمات توپخانه‌ای تا تسلیحات شیمیایی ایجاد کردند.

 

بررسی پرونده برنامه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی عراق در دوران «صدام»، واقعیت‌های هولناکی را در مورد همکاری کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر با او آشکار می‌کند. سود مالی معاملات مذکور در این بررسی و نه به اصطلاح نگرانی آن‌ها در مورد نقض حقوق بشر، چراغ راهنمای اقدام طیف گسترده‌ای از کشور‌های غربی بود.

 

نمونه‌هایی از این همکاری‌ها در زیر آمده است:

- «American Type Culture Collection»، مجموعه‌ای در «ویرجینا» آمریکا از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ باکتری سیاه زخم و سایر عوامل بیماری زا را به عراق تحت حکمرانی صدام صادر می‌کرد.

- مراکز کنترل بیماری «آتلانتا» آمریکا در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹، ۱۴ مامور جنگ بیولوژیک را به عراق اعزام کردند.

- آموزش جنگ بیولوژیک و ساخت مواد بیولوژیک به نیرو‌های بعث در آمریکا

- فروش میلیارد‌ها دلار تجهیزات مرتبط با ساخت سلاح‌های کشتار جمعی از شرکت‌های فعال در بیش از ۱۲ کشور غربی

- همکاری گسترده آلمان، آمریکا، انگلیس، فرانسه، اتریش، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و سوئد با رژیم بعث در زمینه فروش تجهیزات بیولوژیک و شیمیایی

- شرکت‌های آمریکایی «E.Z. Logic Data Systems»، «International Imaging Systems» و «Finnigan-MAT»، تامین کنندگان اصلی سایت مرکز توسعه موشکی و تحقیق در مورد سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای عراق در دانشگاه موصل

- شرکت‌های آلمانی «Mauserwerke Oberndorf GmbH»، «Zeiss» و «Mauser» تامین کننده تجهیزات مورد نیاز پایگاه موشکی «الکندی»

- شرکت‌های آلمانی «Heberger Ba»، «Karl Kolb»، «Water Engineering Trading» و «Pilot Plant» تامین کننده مرکز تولید اولیه گاز خردل و عوامل عصبی عراق در «سامرا»

- «Thomson-CSF» فرانسه و «Spectra Physics»، «Zeta Laboratories» و «Hewlett-Packard» آمریکا، تامین کننده تجهیزات تولید سوخت سلاح هسته‌ای مرکز «صلاح الدین»

- تامین رایانه توسط شرکت چند ملیتی «Hewlett-Packard»، تامین تجهیزات هدایت موشک توسط شرکت آلمانی «C. Plath» و تامین تجهیزات غنی سازی اورانیوم توسط شرکت اتریشی «Voest-Alpine AG» برای پایگاه دولتی «نصر

پاسخی بگذارید