مدیرکل بهزیستی قم
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1401/06/8 15:37
شناسه : 401214

زهره مهرنوروزی-مدیرکل بهزیستی قم گفت: سال گذشته برای نخستین بار نقشه ژنتیک استان قم با اندیکاسیون  دقیقعلمی طراحی شده است.

به گزارش شاخه سبز مهدی پهلوانی که به مناسبت هفته دولت در دفتر این روزنامه حضور یافت افزود: با دستیابی به این نقشه می توان از بیماری های ژنتیکی نسل آینده جلو گیری کرد.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه بهزیستی مولود انقلاب است تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید بهشتی به همراه شهید فیاض بخش در ابتدا برای ارائه خدمات به معلولان ایجاد کردند و هم اکنون 22هزار معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند اما بجز معلولان، زنان سرپرست خانوارو آسیب دیدگان اجتماعی نیز از این سازمان خدمات دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه بهزیستی  دیدبان سلامت اجتماعی است  تصریح کرد: در زمینه آسیب های اجتماعی در حین طراحی نقشه آسیب های اجتماعی مناطق مختلف قم هستیم تا به یک نقشه دقیق دست یابیم.

پهلوانی با بیان اینکه خدمات اجتماعی بهزیستی به تنهایی عمق ندارد و به شرکای اجتماعی نیاز دارد گفت: با تحقیق های صورت گرفته و ساماندهی شده هم اکنون 80شرکای اجتماعی در قالب موسسات خیریه و افراد خیر به ما کمک می رسانند.

وی افزود: افراد و یا موسساتی که از لحاظ اعتباری به ما کمک می کنند به آنها اعلام وصول می دهیم که معادل آن در مالیات قابل قبول است.

مدیرکل بهزیستی استان قم در پاسخ به خبرنگار شاخه سبز در اینکه آیا عملکرد نهادهای دیگر مانند کمیته امداد امام خمینی موازی کاری نیست گفت: ما به وحدت بخشی خدمات تحت عنوان یک اداره کل واحد نیازمندیم تا آن مسئولیت کل را برعهده بگیرد تا در راستای خدمت رسانی بهتر به مددجویان فعالیت کنیم که این کاربه مصوبه مجلس نیازدارد.

پهلوانی افزود: در موضوع مهم غربالگری ، تمام کودکان تولد یافته از نظرشنوایی در 24ساعت اول زندگی خود مورد معاینه شنوایی قرار می گیرند و تاکنون 40کودک بعد از غربالگری در زمینه شنوایی نیاز به مداخله درمان و یا به کاشت حلزون نیاز دارند.

وی تصریح کرد: از نظر بینایی برای جلو گیری ازتنبلی چشم کودکان سه تا پنج ساله نیز آبان ماه هرسال تحت عنوان  غربالگری مورد معاینه  قرار می گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه غربالگری اجباری و القا غربالگری جنین حذف شده است اظهارداشت: غربالگری اضطراب از دیگر خدمات بهزیستی است که از طریق سایت انجام می شود ضمن اینکه خانواده ها از ساعت 8صبح تا 8 شب می توانند با گرفتن شماره 1480با مشاورین ما در زمینه اضطراب صحبت کنند که درسال گذشته 38 هزارساعت مشاوره رایگان انجام شده است.درآینده ای نزدیک سعی داریم از 8صبح تا 12 شب این خدمات را ارایه دهیم.

پهلوانی با اشاره به ارائه خدمات به معلولان گفت: سعی داریم نگهداری از معلولان را خانواده محور کنیم به همین علت به خانواده های دو معلول حق پرستاری به پردازیم تا از آنها در خانواده ها نگهدارشود که برای معلولان نیز بودن در خانه از نظر روحی و روانی  بهتر از ماندن در مراکز نگهداری ما است.

با بیان اینکه  ۳۵ هزار مددجو تحت پوشش بهزیستی هستند تصریح کرد: از این تعداد۲۲ هزار نفر آنان دارای معلولیت هستند.

پهلوانی  با اشاره به پرداخت مستمری به ۱۰ هزار مددجو افزود: مبلغ این مستمری‌ها برای خانواده یک نفر ۴۲۰ هزار تومان است و تا سقف یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان برای خانوار‌های چهار و پنج نفره افزایش می‌یابد.

وی به فعالیت ۱۳ کمپ درمان سوء مصرف مواد مخدر در سطح استان اشاره کرد و گفت: دو کمپ اجباری ترک سوء مصرف مواد هم در سطح استان فعال است که معتادان متجاهر در آن نگهداری می‌شوند.

فرهنگ احسان باید اصلاح شود

مدیرکل بهزیستی استان قم با تاکید براینکه فرهنگ احسان باید اصلاح شود، گفت: از مردم تقاصا داریم کمک هایشان را به بهزیستی بدهند تا همه نیازمندان از خدمات یکسان استفاده کنند و بخصوص به معتاد متجاهر و کودک کار کمک نکنند زیرا درآمد بالا جمع آوری آنان را توسط بهزیستی سخت می کند.

مدیرکل بهزیستی استان قم اظهارداشت: مردم به محض مشاهده کودک کار اطلاع رسانی کنند و کمک ها را به ما بدهند و حتی اگر تمایل داشته باشند برای همان کودک هزینه می کنیم.

وی با بیان اینکه در قم آمار کودک کارخیابانی صفر است و همچنین باند سوه استفاده از کودکان کاروجود ندارد گفت: کودکان کاری که توسط بهزیستی ساماندهی شدند هم اکنون در مقاطع بالای تحصیلی هستند؛ این کودکان بسیار با هوش هستند و به دلیل مشکلات خانواده احساس مسئولیت کردند اگر تحت پوشش قرار گیرند زندگی شان بهتر خواهد شد.

پهلوانی با بیان اینکه درصورت مشاهده شهروندان با کودکان کار با گرفتن شماره 123با اورژانس اجتماعی بهزیستی تماس بگیرند گفت: در سازمان بهزیستی قم تیم دوستدار کودک وجود دارد که به محض تماس مخاطبان در خصوص کودکان کار به سرعت اعزام شده و کودک را شناشایی  کرده و او را مورد بررسی قرار می دهند در نتیجه اگر خانوداده ها از نظر معیشت مشکل داشته باشند با گزارس دوستداران کودک برای کمک های بعدی اقدام می کنیم.

وی ابرازداشت: اعتبارات دولتی سازمان بهزیستی در سال گذشته دو برابر شد و تمام مددجویانی که برای ویلچر و سمعک در نوبت بودند دریافت کردند و هر مددجویی که تقاضا دارد به ما اعلام کند.

پهلوانی اظهارکرد: مرکز کاهش آسیب های اجتماعی را برای جمع آوری معتادان ایجاد کردیم که آسیب های اجتماعی کاهش یابد اما ایجاد گرمخانه فقط وظیفه بهزیستی نیست و به عنوان مثال در استان تهران بیش از ۱۰ مرکز توسط شهرداری ایجاد شده اما به دلیل اینکه تاکنون در قم ایجاد نشده بود ما این مرکز را ایجاد کرده ایم که بخشی از آن در سفر ریاست جمهوری به قم تامین شده است و شهرداری نیز تامین 22میلیارد تومان را برای تکمیل این مجتمع برعهده دارد.

وی افزود: مجتمع چند منظوره ای که در دست ساخت است  بخشی از آن به توانمند سازی مددجویان با آموزش های مهارت های زندگی و انواع اشتغال خانگی اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه بهزیستی برای ارایه خدمات بهتربه همکاری و همیاری دیگر دستگاه ها نیاز دارد گفت: استاندار و مسئولان پای کار هستند دستگاه های دیگر هم باید بیایند تا درموضوع مهم آسیب های اجتماعی خدمات مناسبی مانند مداخله فعال در درمان اعتیاد ایجاد شود.

مدیرکل بهزیستی قم گفت: در چندین سال اخیرهیچ باند کودکی در قم نداشتیم و کودک خیابانی که خانواده ای نداشته باشد و شبانه روز در خیابان باشد در قم نداریم و کودکانی که در خیابان ها هستند کودک کار هستند و علت اصلی ورود کودکان کار به خیابان مشکلات اقتصادی است.

وی یادآورشد: سازمان بهزیستی علاوه بر معلولین به زنان سرپرست خانوار، کودکان کار ، ایتام و آسیب دیدگان از مسائل اجتماعی خدمات ارائه می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان قم کمک 25 میلیارد تومانی خیرین به بهزیستی

پهلوانی اظهارداشت: خیرین سال گذشته 25 میلیارد تومان به صورت نقدی، غیر نقدی و خدماتی به بهزیستی کمک کرده اند.

وی گفت: 200مرکز شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی قم هستند که در زمینه های مختلف از جمله مددکاری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست در قالب صدور مجوزها با نیابت از ما فعالیت می کنند.

مدیرکل بهزیستی قم بیان کرد: درخصوص مسکن ملی کمک های بلاعوض تا سقف ۵۰ میلیون تومان به مددجویان و تا سقف ۱۵۰‌میلیون تومان به خانواده های دارای دو معلول پرداخت شد.

شیوع اعتیاد در قم هشت و در کشور ۱۱ درصد است.

پهلوانی اظهارداشت: وضعیت استان در بحث اعتیاد بهتر است نسبت به استان های دیگر است و جزء ۲۰ استان بالا هستیم.

وی با بیان اینکه سه نوع اعتیاد متجاهر، اعتیاد تمایلی و ترک اجباری داریم؛ گفت: شیوع اعتیاد در قم هشت و در کشور ۱۱ درصد است و در استان قم ۱۱ کمپ ترک اعتیاد است که در دو کمپ ترک به صورت اجباری انجام می شود و شامل کسانی است که دستگیر و به مرکز غربالگری ارجاع می شوند و به صورت میانگین از شش تا یک سال در کمپ می مانند.

 

سه هزار معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد درمان شدند

وی گفت: درسال ۱۴۰۰ قریب به سه هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ترک اعتیاد درمان شده و به جامعه برگشتند.

 

پهلوانی  بیان کرد: ۴۰ درصد افرادی که تحت درمان اجباری قرار گرفتند بیش از یک سال پاکی داشتند اما درمان اجباری مورد تاکید ما نیست بلکه پاکی ماندگار است که تحت درمان تمایلی باشد

توانمندسازی نسل آینده جامعه از مهمترین برنامه های دولت است که بهزیستی نقش و تاثیر به سزایی در این مهم بر عهده دارد  و این اقدامات باید  با همکاری سایر دستگاهها با قوت ادامه داشته باشد.

 

وی  با بیان اینکه سازمان بهزیستی  تمام تلاش خود را در جهت ایفای وظیفه کیفی و کمی برای افرادی که نیازمند این خدمات هستند ارائه می کند. افزود: یکی از محوری ترین برنامه های بهزیستی، برنامه ریزی و اقدام برای توسعه سلامت اجتماعی جامعه، به ویژه نسل آینده بوده است که در این راستا تولیت سلامت اجتماعی بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است.

پهلوانی بیان کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در زمینه طلاق، اعتیاد، کودک آزاری، خشونت، دختران فراری، کاهش معلولیت‌ها، مشاوره ژنتیک اساس اقدامات این سازمان است.

 وی افزود: درحوزه توانبخشی نیز مناسب سازی به عنوان یکی از شاخص های جوامع پیشرفته همیشه مد نظر سازمان بهزیستی بوده تا جایی که ماده یک قانون حمایت از معلولینبه این مهم اختصاص داده شده است و با توجه به اینکه مناسب سازی  فقط مختص معلولین نیست و گاها هر فرد سالم نیز به دلایلی نیاز به تسهیل در رفت و آمد در سطح شهر دارد؛ با کمک دستگاههای متولی اقدامات خوبی برای تسهیل در تردد جامعه هدف صورت گرفته است

گفتنی است افرادی که تمایل دارند در رفع نیاز معلولین و نیازمندان اداره کل بهزیستی مشارکت داشته باشند می‌توانند وجوه نقدی خود را از طریق کد دستوری #۹۰۹۰*۷۲۴* ویا شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۶۱۸۲۵۸۸ اهدا کنند.

مرکز بحران خط تلفنی ۱۲۳ در خدمت شهروندان است و تاکنون از بسیاری موارد خودکشی، معلول آزاری، کودک آزاری و سالمند آزاری جلوگیری می شود.

 

 

 

 

پاسخی بگذارید