مطالبه برزیل:
تاریخ : 1402/02/31 12:53
شناسه : 402830

شاخه سبز- رئیس‌جمهوری برزیل اصلاح شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد و تاکید کرد راه‌حل مشکلات پیش‌روی بشریت در ایجاد «بلوک‌های متخاصم» نیست.

شاخه سبز- رئیس‌جمهوری برزیل اصلاح شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد و تاکید کرد راه‌حل مشکلات پیش‌روی بشریت در ایجاد «بلوک‌های متخاصم» نیست.

 

به گزارش شاخه سبز به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل با حضور در اجلاس سران جی‌۷ در شهر هیروشیما در ژاپن، بر ایده خود مبنی بر جهانی چند قطبی که هیچ کشوری را به دلایل ایدئولوژیک یا سیاسی مستثنی نمی‌کند، تاکید کرد.

داسیلوا به همین منظور با اشاره به ضرورت ایجاد تحولات مختلف در سازمان‌هایی همچون سازمان ملل متحد گفت: بدون اصلاح شورای امنیت، با گنجاندن اعضای دائمی جدید، سازمان ملل اثربخشی یا اقتدار سیاسی و اخلاقی برای رویارویی با درگیری‌ها و معضل‌های قرن بیست‌ویکم را به دست نخواهد آورد.

 

داسیلوا در جریان این اجلاس که با حضور سران کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، کانادا، آمریکا، ژاپن و همچنین نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد، خاطر نشان کرد: راه حل در تشکیل بلوک‌های متخاصم یا پاسخ هایی نیست که فقط تعداد کمی از کشورها را درگیر کند. این امر به ویژه در شرایط گذار به سمت نظم چندقطبی که مستلزم تغییرات عمیق در نهادها است، مهم خواهد بود.

به عقیده رئیس‌جمهوری برزیل، با توجه به تهدیدهایی که بشریت با آن‌ها مواجه است مانند همه‌گیری ویروس کرونا، تغییرات آب‌وهوایی، تنش‌های ژئوپلیتیکی و جنگ اوکراین، تغییر ذهنیت ضروری است.

داسیلوا که به عنوان یکی از رهبران دعوت شده از سوی فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در این اجلاس شرکت کرد، گفت: لازم است اسطوره‌ها شکسته شود و پارادایم‌های در حال فروپاشی کنار گذاشته شوند.

 

رئیس دولت برزیل در انتقاد از کشورهای جی‌۷ تصریح کرد در سال‌های اخیر، پسرفت‌های مهمی مانند تضعیف سیستم تجاری چند جانبه رخ داده است. وی افزود: حمایت‌گرایی کشورهای ثروتمند، تقویت شده است و سازمان تجارت جهانی همچنان ناکارآمد است.

 

داسیلوا گفت: نظام مالی جهانی باید در خدمت تولید، کار و اشتغال باشد. تنها در صورتی رشد واقعی پایدار خواهیم داشت که تلاش‌ها و منابع را به سمت اقتصاد واقعی هدایت کنیم.

 

لولا در جمع سران هفت کشور صنعتی جهان و ده‌ها رهبر دیگر که توسط نخست وزیر ژاپن دعوت شده بودند، خاطر نشان کرد بدهی‌هایی که پیشتر برزیل و اکنون آرژانتین قربانی آن است، عامل نابرابری آشکار و فزاینده است.

در همین راستا، او اطمینان داد که صندوق بین‌المللی پول (IMF) باید پیامدهای اجتماعی سیاست‌های تعدیلی را که اعمال می‌کند در نظر بگیرد.

 

لولا داسیلوا گفت: بیکاری، فقر، گرسنگی، تخریب محیط زیست، بیماری‌های همه‌گیر و همه اشکال نابرابری و تبعیض مشکلاتی نیازمند پاسخ‌های مسئولانه اجتماعی هستند.

وی افزود: مبارزه با گرسنگی، فقر و نابرابری باید به مرکز دستورکار بین‌المللی بازگردد و تامین مالی کافی و انتقال فناوری را تضمین کند.

به گفته رئیس‌جمهوری برزیل، هیچ کشوری قادر نخواهد بود به تنهایی با تهدیدات سیستمیک کنونی مقابله کند. وی افزود: علاوه بر این، تصمیم‌ها تنها در صورتی مشروعیت و اثربخشی خواهند داشت که به صورت دموکراتیک تحت استانداردهای بین‌المللی اتخاذ و اعمال شوند.

وی خاطر نشان کرد: درخواست از کشورهای نوظهور برای کمک به حل بحران‌های متعددی که جهان با آن روبه‌رو است، بدون توجه به نگرانی‌های مشروع آن‌ها و بدون داشتن نمایندگی کافی در نهادهای اصلی حاکمیت جهانی، منطقی نیست.

پاسخی بگذارید