گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1402/11/10 11:12
شناسه : 405591

محمدحسن فیروزعلیزاده

تغییراتی که از مدت ها پیش انجام آنها در چارت مدیریتی وزارت ورزش ‏پیش بینی می شد بالاخره با چند جابه جایی کلید خورد.

اما انتصاب اخیر وزیر برای مهمترین و کلیدی‌ترین معاونتش در وزارت ورزش ‏در شرایطی انجام شده که گزینه منصوب وی از لحاظ سوابق و پیشینه ‏مدیریت فاصله معناداری با معاونان قبلی دارد.

با این که تغییر معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای چندماه زمان برد و ‏اینگونه احساس می شد وزیر ورزش قصد دارد بدون عجله و با فراغ بال، ‏بررسی های لازم را میان گزینه های مورد نظرش انجام دهد تا با اطمینان ‏بهترین انتخاب ممکن را داشته باشد تا انتقادی برای آن باقی نماند و خیال ‏همه بابت انتخاب صورت گرفته برای معاونت کارساز و اثرگذار وزارت ورزش ‏راحت شود.

اما نتیجه چندماه بررسی و تفکر جناب وزیر برای تغییر در معاونت اول و ‏فراگیر وزارت ورزش در نهایت منجر به انتخاب سید محمد شروین اسبقیان ‏شد، فردی که همین سه ماه پیش با انتصاب او به عنوان مدیرکل حوزه ‏وزارتی تغییرات در وزارت ورزش آغاز شد و حالا با جابه جا کردن دوباره اش ‏از دفتر وزیر به معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای ادامه پیدا کرد. در ‏واقع هنوز مهر حکم اسبقیان برای بازگشت دوباره به وزارت ورزش خشک ‏نشده بود که برخلاف خیلی از انتظارات وزیر حکم دیگری برای او زد.‏

اسبقیان جانشین محمد پولادگری شد که با سابقه موفقیت و مدال آوری ‏های پرتعداد در فدراسیون تکواندو به وزارت ورزش آمده بود و نفر دوم ‏وزارت ورزش شد اما عملکرد پر انتقادی در دو سال گذشته داشت و نتوانست ‏آنگونه که انتظار می رفت به عنوان معاون اول وزیر به اوضاع ورزش و به ویژه ‏فدراسیون ها سر و سامان دهد.

پیش از محمد پولادگر هم افرادی متصدی معاونت کلیدی توسعه ورزش ‏قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش بودند که با سوابق موفقیت در فدراسیون ‏ها و یا مسوولیت های خود به وزارت ورزش رسیده بودند.

دوره فعالیت هر یک از این معاونان به این شرح است:

سیدمحمد پولادگر: ‏۱۴۰۰‏ تا ۱۴۰۲‏

مهدی علی نژاد: ‏۱۳۹۸‏ - ‏۱۴۰۰‏

محمدرضا داورزنی: ‏۱۳۹۵‏ تا ۱۳۹۸‏

نصرالله سجادی: ‏۱۳۹۲‏ تا ۱۳۹۶‏

حمید سجادی: ‏۱۳۸۸‏ تا ۱۳۹۲‏

کیومرث هاشمی: ‏۱۳۸۴‏ تا ۱۳۸۸‏

پیش از آن هم و در زمانی که هنوز سازمان تربیت بدنی به وزارت تبدیل ‏نشده بود مهدی قدمی، علی کفاشیان و سعید فائقی معاونان سازمان تربیت ‏بدنی وقت بودند. افرادی که هر یک امروز در زمره کارشناسان ورزش به ‏حساب می آیند و از خود در زمان مدیریت شان، موفقیت های بزرگی به جا ‏گذاشته اند.

به هر صورت و با این انتصاب، معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای ‏وزارت ورزش که زمانی نام های بزرگ و تاثیرگذار ورزش ایران را بالای سر ‏خود داشت حالا در اختیار کسی است که به جز ریاست فدراسیون جانبازان ‏و توان یابان، مدیریت قابل توجه دیگری در ورزش ندارد که دوره چهار ساله ‏آن هم البته هنوز به اتمام نرسیده اما نه تنها قابل توجه نبود بلکه انتقاداتی ‏هم به آن وارد بود. چه بسا همین انتقادات و اطمینان از عدم سر و سامان ‏گرفتن اوضاع باعث شد او عطای ریاست را به لقایش ببخشد و پیش از اتمام ‏دوره ریاست دوباره به بخش ستادی وزارت ورزش بازگردد و بعد از سه ماه ‏جای محمد پولادگر را بگیرد.

البته که عملکرد پولادگر در وزارت ورزش هم قابل دفاع نبود. روند پرافت و ‏خیز و متشنج در انتخابات فدراسیون ها که حتی منجر به ابطال نتیجه ‏انتخابات چهار فدراسیون (کشتی، ژیمناستیک، ورزش‌های نابینایان و کاراته) ‏شد و در کل افت ورزش قهرمانی ایران که منجر به عملکرد غیرقابل دفاع ‏کاروان ایران و یک پله سقوط در بازی های آسیایی هم شد، مواردی بود که ‏انتقادات زیادی را متوجه پولادگر و عملکردش کرد.

به هر حال بررسی سوابق و عملکرد مدیرانی که در گذشته مسوولیت معاونت ‏توسعه ورزش حرفه ای و قهرمانی را برعهده داشتند نشان می دهد همه آنها ‏سوابقی به مراتب بهتر و قویتر از معاونت فعلی داشته اند و خیلی از آنها در ‏پایان مسوولیت شان نمره قبولی نگرفتند، حالا فردی جایگزین آنها در وزارت ‏ورزش شده که نه تنها چنین پیشینه ای ندارد بلکه تجربه ای هم از مدیریت ‏در سطح رشته های المپیکی ندارد، در نهایت امیدواریم این پیش بینی ها ‏اشتباه از آب در بیاید و اسبقیان درخشان ترین دوران مدیریت خود را در ‏پست جدیدش رقم بزند.‏

 

پاسخی بگذارید