گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1402/11/16 12:41
شناسه : 405682
‏ ‏
‏ زهره مهرنوروزی-جنگ رسانه‌ای از انواع جنگ نرم و با رویکرد روانی است ‏که در یک فرایند بطئی وتدریجی از طریق دستکاری ذهنی افراد کشورِ هدف در ‏جهت فروپاشی فرهنگی و اجتماعی آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود؛ اما هدف نهایی ‏جلب منافع اقتصادی برای کشور مهاجم و برانداز است. ‏
کاربرد جنگ رسانه‌ای هنگامی است که دشمن از جنگ سخت قبلی نتیجه نگیرد ‏و توان مقابله نظامی مجدد را نیز نداشته‌باشد. حیطه کارکرد آن مهندسی افکار ‏عمومی ملتِ هدف و ابزار آن رسانه‌ها، شامل: رادیو و تلویزیون‌های ‏ماهواره‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. رسانه‌های دشمن در این ‏جنگ نرم، مستقیماً با بودجه‌های رسمی مصوب مجالس یا بودجه‌های سری ‏سازمان‌های اطلاعاتی، امنیتی و جاسوسی، تغذیه می‌شود. ‏
سازوکار جنگ نرم رسانه‌ای، تقویت عنصر هوا و هوس در کاربران از طریق ‏قبح‌زدایی و دنیاگرایی است تا آنها را خداستیز کند و بتواند به هدف مقدماتی ‏یعنی؛ تغییرات شناختی در افراد و سپس به اهداف میانی شامل؛ تغییرات ‏فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کشور میزبان، مانند انتخاباتی در جهت مطامع ‏مورد نظرش برسد و به این ترتیب، به هدف اصلی خود یعنی استثمار اقتصادی ‏کشور میزبان در نتیجه تجزیه و فروپاشی دست یابد. ‏
در این فرایند سربازان کشور متجاوز مانند استعمار گذشته، پیاده‌نظام آن‌ها ‏نیستند که از مرزهای جغرافیایی وارد کشور شوند؛ بلکه در استعمار فرانو، ‏افرادِ خودباخته و گرفتار نفس در ملت میزبان هستند که به دلیل ضعف اراده و ‏آگاهی و سستی باورهای دینی، تحت تأثیر القائات و تصورات غیرواقعی تبلیغات ‏جنگ نرم و سیطره نفس اماره خود قرار می‌گیرند و به پیاده نظام دشمن تبدیل ‏می‌شوند. ‏
در جنگ شناختی علیه ایران، شبکه دولتی انگلیس یعنی بی.بی.سی. فارسی، در ‏کنار صدای آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلویزیون ماهواره‌ای من‌وتو در ‏انگلیس مدتهاست فعالیت دارند و تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال که متشکل ‏از کمیته‌ای به نمایندگی از عربستان، موساد اسرائیل و مخالفان ایران است، به ‏مجموعه تولید برنامه بر ضد ایران اضافه شده‌است. مردم انگلیس برای مشاهده ‏برنامه‌های تلویزیون بی.بی.سی. داخلی باید هزینه و مالیات بپردازند؛ اما ‏بی.بی.سی. فارسی به صورت رایگان برای مردم فارسی زبان، برنامه پخش ‏می‌کند. هزینه شبکه من‌وتو به وسیله انگلیس، امریکا و خانواده پهلوی تأمین ‏می‌شود، زیرا من‌وتو هدف اقتصادی ندارد و به وسیله بهائیان اداره می‌گردد. ‏وظیفه این شبکه شناسایی مراکز خلاء و عناصر قابل نفوذ در حوزه فرهنگ ‏عمومی کشور ایران به کمک شبکه‌های اجتماعی است و نیروهای برنامه‌سازی ‏خود را در جهت تزریق اندیشه‌های مخرّب به این منافذ ساماندهی کرده و ‏مخاطبان ایرانی خود را با زدودن باورهای دینی و اسلامی در مسیر تغییر ‏هویت سوق داده‌است و با ارسال محتواهای تبلیغاتی خود به ترویج گرایش‌های ‏منحرف اخلاقی و در نتیجه تغییر سبک و روش زندگی مردم می‌پردازند. ‏
زمانی جنگ نرم دشمن بی اثر خواهد شد که سواد رسانه مردم بالا رفته از ‏اهداف پشت پرده تولید محتوای کشورهای متخاصم اطلاع یابند زمانی دیگر ‏راهبردی از جنگ رسانه ای نخواهد داشت که مخاطبان رسانه ها پی ببرند هم ‏اکنون رسانه به ابزار جنگ نوین غرب تبدیل شده است.‏

پاسخی بگذارید