زهره مهرنوروزی-جنگ رسانهای از انواع جنگ نرم و با رویکرد روانی است که در یک فرایند بطئی وتدریجی از طریق دستکاری ذهنی افراد کشورِ هدف در جهت فروپاشی فرهنگی و اجتماعی آنها برنامهریزی میشود؛ اما هدف نهایی جلب منافع اقتصادی برای کشور مهاجم و برانداز است.
کاربرد جنگ رسانهای هنگامی است که دشمن از جنگ سخت قبلی نتیجه نگیرد و توان مقابله نظامی مجدد را نیز نداشتهباشد. حیطه کارکرد آن مهندسی افکار عمومی ملتِ هدف و ابزار آن رسانهها، شامل: رادیو و تلویزیونهای ماهوارهای، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی است. رسانههای دشمن در این جنگ نرم، مستقیماً با بودجههای رسمی مصوب مجالس یا بودجههای سری سازمانهای اطلاعاتی، امنیتی و جاسوسی، تغذیه میشود.
سازوکار جنگ نرم رسانهای، تقویت عنصر هوا و هوس در کاربران از طریق قبحزدایی و دنیاگرایی است تا آنها را خداستیز کند و بتواند به هدف مقدماتی یعنی؛ تغییرات شناختی در افراد و سپس به اهداف میانی شامل؛ تغییرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کشور میزبان، مانند انتخاباتی در جهت مطامع مورد نظرش برسد و به این ترتیب، به هدف اصلی خود یعنی استثمار اقتصادی کشور میزبان در نتیجه تجزیه و فروپاشی دست یابد.
در این فرایند سربازان کشور متجاوز مانند استعمار گذشته، پیادهنظام آنها نیستند که از مرزهای جغرافیایی وارد کشور شوند؛ بلکه در استعمار فرانو، افرادِ خودباخته و گرفتار نفس در ملت میزبان هستند که به دلیل ضعف اراده و آگاهی و سستی باورهای دینی، تحت تأثیر القائات و تصورات غیرواقعی تبلیغات جنگ نرم و سیطره نفس اماره خود قرار میگیرند و به پیاده نظام دشمن تبدیل میشوند.
در جنگ شناختی علیه ایران، شبکه دولتی انگلیس یعنی بی.بی.سی. فارسی، در کنار صدای آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلویزیون ماهوارهای منوتو در انگلیس مدتهاست فعالیت دارند و تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال که متشکل از کمیتهای به نمایندگی از عربستان، موساد اسرائیل و مخالفان ایران است، به مجموعه تولید برنامه بر ضد ایران اضافه شدهاست. مردم انگلیس برای مشاهده برنامههای تلویزیون بی.بی.سی. داخلی باید هزینه و مالیات بپردازند؛ اما بی.بی.سی. فارسی به صورت رایگان برای مردم فارسی زبان، برنامه پخش میکند. هزینه شبکه منوتو به وسیله انگلیس، امریکا و خانواده پهلوی تأمین میشود، زیرا منوتو هدف اقتصادی ندارد و به وسیله بهائیان اداره میگردد. وظیفه این شبکه شناسایی مراکز خلاء و عناصر قابل نفوذ در حوزه فرهنگ عمومی کشور ایران به کمک شبکههای اجتماعی است و نیروهای برنامهسازی خود را در جهت تزریق اندیشههای مخرّب به این منافذ ساماندهی کرده و مخاطبان ایرانی خود را با زدودن باورهای دینی و اسلامی در مسیر تغییر هویت سوق دادهاست و با ارسال محتواهای تبلیغاتی خود به ترویج گرایشهای منحرف اخلاقی و در نتیجه تغییر سبک و روش زندگی مردم میپردازند.
زمانی جنگ نرم دشمن بی اثر خواهد شد که سواد رسانه مردم بالا رفته از اهداف پشت پرده تولید محتوای کشورهای متخاصم اطلاع یابند زمانی دیگر راهبردی از جنگ رسانه ای نخواهد داشت که مخاطبان رسانه ها پی ببرند هم اکنون رسانه به ابزار جنگ نوین غرب تبدیل شده است.