به گزارش روزنامه شاخه سبز
روزنامه شاخه سبز- هیفاء پردل- شهر قم دومین شهر مذهبی کشور است این شهر به واسطه وجود پر برکت حرم کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران و از سویی سایر امامزادگان مهم جزو شهرهای زیارتی است که در طول سال میزبان زائرانی از داخل و خارج از کشور است .
شهرداری کلانشهر قم برای توسعه پایدار شهر طی سال های اخیر اقدامات مهمی را اجرا کرده است که مهم ترین آن سیاست پیاده راه سازی در محورهای منتهی به حرم مطهر است هرچند این سیاست به زیبایی و تغییر سیما و منظر هسته مرکزی اطراف حرم و هم چنین باز شدن گره ترافیکی در این محورها ختم شده است اما باعث شده است راه دسترسی به حرم برای مجاوران و زائران به ویژه افراد سالمند و معلول سخت و با چالش هایی روبرو شود.
از سال ۹۶ سیاست پیاده راه سازی برای اطراف حرم در قم آغاز شدعملیات پیاده راهسازی خیابان ارم، حدفاصل سه راه بازار و ابتدای خیابان انقلاب با ۳۵ میلیارد ریال اعتبار اجرا شد و هدف از اجرای این طرح حذف ترافیک خودرو، افزایش ایمنی و سهولت در آمد و شد زائران و شهروندان، حفظ آراستگی و زیبایی منظر شهری است هرچند این پیاده راهها جلوه بسیار زیبایی به راههای منتهی به حرم مطهر داده است اما راه دسترسی به حرم را برای سالمندان و معلولان و افردی که قادر نیستند این مسیر را طی کنند را ایجاد کرده است که برای این امر شهرداری خودروهای ویژه معلولان و یا همان خودورهای برقی را در نظر گرفته است.
شهرداری در مسیر حرم تا چهارمردان؛ صفاییه و هم چنین خیابان ارم تا سه راه بازار را یک سری خودروهای برقی تامین کرده تا سالمندان و معلولان مجاور و زائر راحت به حرم دسترسی داشته باشند و با خیال آسوده به زیارت معنوی خود بپردازند اما نکته مهم اینجا است که به دلیل این که در برخی از پیک ها که زائران افزایش می یابند این خودروها جوابگو نیست و یا این که به قدری تقاضا زیاد است که این تعداد محدود خودرو نمی تواند پاسخگوی نیاز مجاوران و زائران باشد.
قم با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز با خیل عظیم مسافر داخلی و خارجی طی روزهای آینده روبرو می شود و برای اینکه معلولان و سالمندان از زیارت کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) محروم نباشند لازم است دیگر دست اندرکاران امر زیارت مانند تولیت حرم و امور زائران استانداری قم و از سویی میراث فرهنگی با هم فکری در تامین چنین خودروهایی و آسان کردن مسیر دسترسی به حرم برنامه ریزی و متحد الفکر تصمیم بگیرند.
گلایه از دوری راه و عدم دسترسی به خودروهای ویژه حمل سالمندان.
با توجه به گزارش های میدانی که خبرنگار روزنامه شاخه سبز از برخی زائران و مجاوران گرفته مشخص است که زائرانی که از استان های دیگر و حتی کشورهای اسلامی مانند عراق و پاکستان و لبنان به قم سفر می کنند و حتی خود شهروندان قمی از دوری راه و عدم ساماندهی خودروهای برقی ویژه سالمندان گلایه دارند.
سید محمد علی حسینی زائر سالمند اهل نجف می گوید: سنی از من گذشته است و با درد پایی که دارم باید برای طی مسیر حرم از خودروهای ویژه و برقی استفاده کنم در حالی که در ایستگاه ویژه منتظر می شویم می بنییم افرادی هستند بدون در در نظر گرفتن سن و شرایط ما سوار می شوند وما مجبوریم با این شرایط این مسیر دور را پیاده طی کنیم.
به گفته وی؛ این خودروها باید تنها برای استفاده افراد معلول و سالمند استفاده شود و دست اندرکاران حرم و یا تولیت آستانه باید در این زمینه ساماندهی و برنامه ریزی کنند چرا که سالمندان توان رفتن به حرم با پای پیاده را ندارند.
یک بانوی قمی بیان می کند: پیاده راه که درمسیر خیابان ارم و هم چنین چهارمردان ساخته شده است چهره اطراف حرم را زیبا کرده است و این لحاظ قابل تقدیر است منتهی باید با توجه به مناسبت های خاص و پیک زیارت خودروهای حمل سالمندان را بیشتر کنند در مواقعی کلی زمان برای انتظار صرف می کنیم و آخر گفته می شود خودرو شارژ آن تمام و یا باید تعمیر شود باید تولیت با همکاری شهرداری این نوع خودروها را در زمان شلوغی افزایش دهد بعضا یک خودرو تنها در مسیر خیابان ارم به سمت سه راه بازار فعالیت دارد.
سیده زهرا حسینی که در باجک یک زندگی می کند می افزاید: من بسیاری از زائران را می بینم که به دلیل دوری مسیر در بین راه از رفتن به حرم باز می مانند تا همراهان خود را به زحمت نیاندازند روزهای پنج شنبه و جمعه برخی کاروان ها هستند که زنان سالمند و یا مردان پا به سن از رفتن به حرم باز می مانند و این درست نیست پیاده راه ها فکر و ایده خوبی بود ولی ای کاش برای معلولان و سالمندان هم فکری می شد ماشین های ویژه سالمندان هم بسیار اندک است.
یک بانوی قمی می گوید: باید تدابیری اتخاذ شود که این خودروها تنها برای استفاده افراد معلول و سالمند باشد و برای استفاده هم راننده مدیریت کند که افرادی که در ایستگاه مدت زمانی ایستاده اند ومنتظر خودرو هستند در اولویت باشند اما متاسفانه با آمدن این خودرو ما شاهد دعوا ونزاع هستیم چون واقعا افرادی هستند که حق معلولان و سالمندان زائر را زیر پا لگد و بدون انتظار سوار خودرو می شوند.
لیلا نظری می افزاید: اگر هم توان افزایش خودرو را ندارند حداقل ساعت های فعالیت این نوع خودروها را افزایش دهند متاسفانه تا ساعت 8 و برخی موافع تا ساعت 9 دیگر خبری از این خودروها نیست درمناسبت ها باید زمان آنها را افزایش دهند.
پیاده راهها و گشودن گره های ترافیکی اطراف حرم
لیلی نیک خلق احمدی مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم در ارتباط با فلسفه پیاده راه سازی از سوی شهرداری کلانشهر قم چنین تعبیر می کرده و می گوید: احداث پیادهراه ارم اطراف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها باعث افزایش راحتی و امنیت عبور پیادهروان به حرم مطهر میشود احداث پیاده راه با طراحی مناسب و استفاده از فضای سبز و هنر معماری، زیباییبخشی و توسعه فضای عمومی شهر را بهبود میبخشد.
وی می افزاید: با تشویق استفاده از حمل و نقل پیاده، این پروژه به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کرده و حفظ محیط زیست را ترویج میدهد از سویی احداث پیادهراه اطراف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها فضای مناسبی برای برگزاری فعالیتهای فرهنگی و دینی مانند مراسمات دینی، نمایشگاهها و جشنوارهها فراهم میکند.
به گفته این مسئول؛ باعث بهبود شرایط زندگی شهروندان، تسهیل در دسترسی به حرم مطهر، حفظ محیط زیست و ترویج فعالیتهای فرهنگی و دینی خواهد شد در یک کلام ایجاد نشاط و سرزندگی اجتماعی، پویایی و امنیت اجتماعی، بهبود ساختار مدیریت ترافیک ، ارتقاء کیفیت زندگی در فضاهای شهری و هم چنین گسترش ارتباطات و تعاملات و تقویت بنیان های اجتماعی ، بهبود کیفیت زیست پذیر خواهد شد.
برای بررسی مشکل تعداد خودروهای برقی و از سویی افزایش تقاضا برای چنین خودورهایی در مسیرهای منتهی به حرم از سوی سالمندان و معلولان و زائرانی که توانایی طی مسیر این پیاده راهها را ندارند با روابط عمومی آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) تماس گرفتیم ولی پاسخی دریافت نکردیم.
برای بررسی مشکلات زائران و لزوم تامین خودروهای برقی بیشتر در زمان پیک مسافر و زائر با تولیت آستانه پیگیری کردیم که پاسخی دریافت نشد .
سه مسیر منتهی با حرم زیر پوشش خودورهای برقی شهرداری
در ادامه پیگیری مشکل راه دسترسی معلولان و سالمندان مجاور و زائر حرم مطهر از مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم پیگیر ماجرا می شویم.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در ارتباط با پوشش خودروهای برقی شهرداری در مسیرهای پیاده راه سه گانه منتهی به حرم مطهر می گوید: ۳ مسیر پیاده راه منتهی به حرم مطهر که شامل چهارراه شهدا تا حرم مطهر و خیابان چهارمردان و عمار یاسر تا حرم و هم چنین خیابان ارم و سه راه بازار تا حرم مطهر است با تامین خودروهای ویژه برقی حمل معلولان و سالمندان پوشش داده ایم و در این خودروها این مسیرها را برای راحتی افرادی که توان طی این مسیر را ندارند جابه جا می کنند.
علی نیک می افزاید: این خودروها صبح و عصر از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰ برای جابجایی این افراد فعالیت دارند در مناسبت هایی که تقاضا زیاد است ساعت های فعالیت یک ساعت افزایش و ما برای نمازگزاران ظهرو مغرب و عشای حرم هم برنامه ریزی کردیم که راحت به مسیر های حرم دسترسی پیدا کنند. تعداد خودروهای ما قبلا ۸ خودرو بود که الان به ۱۱ خودرو افزایش یافته است.
به گفته وی؛ در نظر داریم خودروهای بیشتری را تامین کنیم اما با توجه به کوتاهی مسیر همین تعداد برای این مسیرها کافی است اما از زائران و مجاورانی که طی کردن مسیرهای منتهی به حرم برای آنها آسان است خواهش داریم حدالامکان از این خودروها استفاده نکنند و راه را برای سالمندان و معلولان برای دسترسی و یک زیارت آسان برای افراد ناتوان باز کنند.
گفتنی است؛ با توجه به تامین چنین خودروها و رانندگانی از سوی شهرداری تقاضا می شود تولیت هم برای راحتی زائران و مجاورانی که می خواهند به حرم دسترسی داشته باشند و زیارت کنند تمهیدات و برنامه ریزی مطلوبی را برای این امر اتخاذ کند