گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1403/02/1 12:32
شناسه : 407827
هیفاء پردل- قبرستان بقیع یکی از آثار تاریخی از صدر اسلام است. ‏بقیع به عنوان زمینی در حاشیه بخش مرکزی یثرب پیش از اسلام، ‏گورستان مردم این شهر بود و پس از اسلام نیز به عنوان مهمترین ‏گورستان مدینه شناخته شد، ‌ در طول قرون مختلف اسلامی، مدفن ‏صحابه، تابعین، همسران و فرزندان پیامبر(ص) و مهمتر از همه ‏چهارتن از امامان شیعه بوده و از این رو محل زیارت تمامی زائران ‏مدینة‌ منوره است.‏
طبق آن چه که در منابع تاریخی و کتب مهم تشیع و هم چنین مطالبی ‏که در کتب بزرگان تشیع گردآوری شده است ؛ در طول چهارده قرن ‏گذشته و از زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) بقیع مورد توجه ‏مسلمین و بالاخص شیعیان بوده و همواره سعی می کردند آنرا آباد نگه ‏دارند و در تکریم آن می کوشیدند و همچنین بر قبور ائمه(علیهم ‏السلام) و مدفونین در آن قبه و بنا می ساختند که تا حدود یک قرن ‏پیش هم این بناها وجود داشتند.‏
در طول تاریخ بشری حکام و دولت های ظالمی حکمرانی کرده اند که ‏مغلیان از جمله جکومت های وحشی در طول تاریخ بوده است که آثار ‏فرهنگی و علمی و کتب مسلمانان را آتش زده اند اما همین حکومت ‏مغول هرگز به خود اجازه ندادند به قبرستان مهم بقیع دسترسی و آن ‏را تخریب نمایند و با توجه به این که غیر مسلمان و خویی وحشی ‏داشتند به ائمه بقیع احترام می گذاشتند اما خط انحرافی وهابی که غرق ‏در جهالت و کینه ای دیرینه نسبت به ائمه اطهار (ع) داشتند در 8 ‏شوال سال 1344 قمری اقدام به تخریب این قبرستان مهم و تاریخی ‏جهان اسلام کردند.‏
به حق وهابیت بنیانگذار تخریب قبور هستند و این فکر انحرافی در ‏میان آن دسته از جاهلان اهل سنت ترویج و ماندگار مانده است زمانی ‏که وهابیان و آل سعود بر حجاز و شهرهایی از مکه و مدینه تسلط ‏یافتند با همین اعتقادات انحرافی خود که مخالف اسلام اصیل و خط ائمه ‏و معصومین می باشد در اقدامی ننگین قبور ائمه ما را تخریب و این ‏حادثه دردناک ترین حادثه تاریخ معاصر برای جهان تشییع به شمار می ‏رود. ‏
وهابیان که پیروان محمد بن عبدالوهاب می باشند و همچنین از عقاید ‏و نظرات ابن تیمیه متاثر هستند دارای عقاید و تفکراتی هستند که بر ‏اساس آن عقاید نمی توان بر روی قبور قبه و بارگاه ساخت و همچنین ‏نمی توان به انبیاء و اولیاء و صالحان توسل کرد با کینه ای که از ‏تشیع و اهل بیت (ع) علیهم السلام را داشتند این اقدام را انجام دادند ‏وآنها حتی ویران کردن قبر مطهر رسول اکرم صلی الله علیه و آله را ‏در برنامه های پلید خود داشتند که هرگز موفق نشدند.‏
قبرستان بقیع از لحاظ جایگاه  برای مسلمانان بسیار حائز اهمیت بود و ‏طبق روایات اسلامی مورد توجه پیامبر (ص) بود این قبرستان مهم ‏ترین قبرستان مسلمانان بوده و مدفن چهار امام معصوم و هم چنین ‏صحابه و تابعین بوده است و بقعه هایی بر این قبور مزین بوده است ‏این قبرستان بعد از تخریب به زمینی مسطح تبدیل و به رغم تلاش های ‏عالمان شیعه و به ویژه رایزنی ایران اسلامی برای ایجاد حداقل ‏سایبانی بر روی قبرها این تلاش ها نتیجه ای نداده است.‏
اما این حادثه تلخ واکنش هایی از سوی علمای شیعه در طول تاریخ به ‏همراه داشته که مهم ترین آن را می توان به واکنش سید ابوالحسن ‏اصفهانی و عبدالکریم حائری یزدی و دیگر علمای شیعه را نام برد که ‏از بزرگان و علمای حوزه های نجف و قم بودند و این واکنش به ‏تعطیلی دروس حوزه و بازار ختم شد .‏
پس از آن سال ها سید حسین طباطبایی قمی مشهور به آیت الله قمی به ‏دنبال بازسازی قبور بفیع پرداخت و وزارت امور خارجه در آن زمان ‏برای تامین خواسته ایشان با عربستان سعودی مذاکراتی داشت حضرت ‏امام خمینی (ره) هم این تخریب را نوعی کج روی ونافهمی دانستند ‏آیت الله کاشف الغظا در نامه ای به عبدالله بن بلیهد هم گفت وگویی ‏علمی باور شیعیان به توحید را متذکر ولی این گفت وگو بی پاسخ می ‏ماند.‏
در تلگرافی به تاریخ اول خرداد ۱۳۰۵که از کاظمین به ایران ارسال ‏شده است خبر تخریب بقیع توسط وهابیان در ایران منتشر می‌شود. ‏تیمورتاش وزیر دربار پهلوی در نامه‌ای به تاریخ هفتم خرداد ۱۳۰۵ ‏خطاب به رضاشاه ضمن اشاره به دستور وی جهت پیگیری قضیه ‏ناگوار اعتاب بقیع، اعلام می‌کند که مقرر شده است کمیسیونی متشکل ‏از روحانیون و رجال درجه اول تشکیل شود.‏
اما واکنش ها تا بعد از انقلاب اسلامی ادامه می یابد و هر اقدامی برای  ‏ساماندهی قبرستان بقیع پیگیری می شود مرجوم حجه الاسلام ری ‏شهری که مسئولیت حج و زیارت را داشت خاطراتی را عنوان می کند ‏مبنی بر این که در سال 70 هیاتی  با حضور رضایی؛شریعتمداری و ‏محسن شریفی عازم عربستان می شود تا مسئله بقیع را مطرح کند اگر ‏هم دولت سعودی قصد بازسازی ندارد دست کم بر نظافت و تکریم آن ‏همکاری کند و یا این که درب آن را به روزی زائران ایرانی گشوده ‏شود.‏
در همین ایام دکتر ولایتی به عنوان وزیر خارجه دومین دیدار خود را ‏نیز با ملک فهد انجام داد که طی آن، مسئله بازسازی بقیع با توجه به ‏وضعیت نامناسبی که برای آن به وجود آورده بودند، مطرح شد، به ‏ویژه آن که آقای هاشمی رفسنجانی نیز در این باره گفته بود: «دوست ‏دارم این جا در دوران ریاست جمهوری من ساخته شود». بر این ‏اساس در آن ملاقات، دکتر ولایتی با طرح مسئله قبرستان بقیع ‏ضرورت سر و سامان دادن به آن را مطرح می‌کند و فهد نیز انجام ‏برخی تغییر و تحولات در آنجا را می‌پذیرد و تا حد اندکی این خواسته ‏ها انجام شد.‏
کتاب های مختلفی در ارتباط با این حادثه تالیف شده است و در ‏سال‌های اخیر نیز به همت واحد بقیع شناسی پژوهشکده حج و زیارت ‏آثار متعددی اعم از کتاب و مقاله علمی منتشر کرده است.‏

پاسخی بگذارید