حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا:‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/02/3 12:48
شناسه : 407865
رئیس اندیشکدۀ مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با اشاره به شعار ‏سال گفت: مشارکت همگانی و فعال مردم در نظام  اسلامی، جوهره و ‏ذات اصلی مردم‌سالاری دینی است؛ مشارکت و مسئولیت همگانی در ‏مدیریت جامعه اسلامی، نماد مردم‌سالاری دینی است. در نظام ‏مردم‌سالاری دینی، مردم صاحب کار و ولی نعمت هستند. مردم داعی و ‏دعوت کننده به مشارکت هستند نه اینکه برای حضور در صحنۀ ‏مشارکت دعوت شوند. بر اساس این نگاه  مشارکت حداکثری همواره ‏ملازم با رقابت واقعی است.‏
اولین نشست از دوازدهمین دورۀ کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان ‏‏«نظریۀ مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی» به همت مجمع هماهنگی ‏پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی ‏طلوع مهر به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه طلوع مهر قم ‏برگزار شد.‏
حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در این نشست با تبریک ‏عملیات «وعدۀ صادق» و حمله موشکی و پهبادی به اسرائیل، گفت: ‏شاید یکی از زیباترین عیدی‌هایی که کام همه را شیرین کرد این ‏عملیات بود. حقیقتاً عیدی زیبایی بود. اقتدار دشمنان اسلام شکست و ‏اقتدار زیبایی برای جمهوری اسلامی در دنیا مطرح شد. ‏
وی افزود: موضوع بحث این دورۀ ما مقوله «مشارکت» هست که ‏برگرفته از شعار سال هست که امسال مقام معظم رهبری مطرح کردند، ‏بخش اول آن تولیدی و اقتصادی بود و بخش دوم آن «مشارکت ‏مردم»، که ما می‌خواهیم درباره قسمت دوم آن بحث کنیم و به سهم ‏خودمان روی این موضوع کار کنیم. سال‌هاست که مقام معظم رهبری ‏بحث «جهاد تبیین» را مطرح کردند، خیلی بحث مهمی است و ما در ‏این بخش کمبود داریم. جهاد تبیین برای این است که ما اندیشه انقلاب ‏را در همه عرصه‌ها تبیین کنیم. ‏
استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: ما می‌خواهیم ‏قدری علمی‌تر دربارۀ «مشارکت» بحث کنیم. تا الآن بحث درمورد ‏مشارکت حد‌اکثری و حضور مردم در پای صندو‌ق‌های رأی بوده که ‏لازم هم هست؛ اما به عنوان یک نظریه به مشارکت پرداخته نشده ‏است.‏
وی افزود:  الان در در دنیا می‌خواهیم بگوییم ما «مشارکت» داریم و ‏با مشارکتی که شما می‌گویید تفاوت دارد؛ حقیقتاً اینجا دست ما خالی ‏است. هیچ چیزی به اسم «نظریه مشارکت»در نظام اسلامی، در ‏جمهوری اسلامی و در مردم‌سالاری دینی نداریم. خیلی راجع به آن ‏حرف زده شده است ولی آن را به یک نظریه تبدیل نکرده‌ایم.‏
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: خود من که می‌خواستم در این ‏موضوع مطالعه کنم، ‌رفتم سراغ متفکرینی که در نظریه مشارکت کار ‏کردند، متفکرین مسلمان تقریبا نداریم اگر هم کسی کار کرده است ‏ترجمه مقاله‌های دیگر است. امام خمینی به عنوان بزرگترین متفکر کل ‏اسلام بزرگترین صحنۀ مشارکت را در دنیای مدرن به وجود آورده ‏است ولی ما نتوانستیم آن را به نظریه تبدیل کنیم.‏
وی با اشاره به اینکه مردم‌سالاری دینی، «مشارکت» را جزء حقوق ‏ملت می‌داند نه جزء نیازهای نظام، گفت: در قانون اساسی مشارکت را ‏ملت به دولت می‌دهد ولی الآن برعکس شده است؛ دولت باید به مردم ‏بگوید بیایید رأی بدهید یا مشارکت کنید، در حالی که با مشارکت و رأی ‏بیش از۹۸درصد مردم این نظام تشکیل شده است و مردم که حق تعیین ‏سرنوشت داشتند از طریق انتخاب‌‌های مختلف، نظام‌، رهبر، دولت، ‏مجلس و... را انتخاب کردند همان مردمی که طبق قانون اساسی ‏صاحب مشارکت هستند، همان مردم امروز هم باید پای کار باشند. ‏
مولف کتاب آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی افزود: الان وقتی صحبت از ‏مشارکت می‌شود تلقی برخی این است که  مشارکت یعنی انتخابات، ‏یعنی صندوق رأی. در حالی‌که همه مشارکت این نیست؛ شما یک نظام ‏و انقلاب و سیستم جدیدی برای تشیع ایجاد کردید که امروز در قلب ‏غزه اثرگذار شده است.‏
وی سپس گفت: ما باید یک دستگاه معرفتی برای مشارکت درست کنیم ‏که وقتی می‌گوییم مشارکت، یعنی روش زندگی در دنیای مدرن با همه ‏سازوکارها و پیچیدگی‌های آن. چطور الآن به موشک هایپرسونیک ‏خود که جدیدترین ورژن موشک دنیا است، می‌نازیم. به همین شکل به ‏جدیدترین ورژن فکری و اندیشگی مشارکت در دنیای جدید هم باید ‏بنازیم.‏
وی با طرح این سوال که چرا ما به «تولید اندیشه» کمتر توجه ‏می‌کنیم؟گفت: دنیا شگفت‌انگیز شده بودند که امام به عنوان یک ‏روحانی چگونه یک انقلاب بزرگی در قلب دنیای دو قطبی ایجاد کرد؟ ‏اما بعد از آن ما می‌توانستیم پیام‌های جدیدی به دنیا مخابره کنیم؛ یعنی ‏نظریه‌پردازی کنیم. ما در این بخش ضعیف بودیم، به تعبیر دیگر حوزه ‏و دانشگاه ما ضعیف بوده است که نتوانستیم تئوری‌پردازی کنیم و به ‏صورت علمی دستگاه معرفتی ما فعال شود.‏
استاد مهاجرنیا افزود: رهبری فرمودند که ما خوب «نهضت‌سازی» و ‏‏«نظام‌سازی» کردیم اما در بحث «دولت‌سازی» متوقف شدیم. یعنی بعد ‏از چهل و چند سال  هنوز از مرحله دولت‌سازی عبور نکردیم، هنوز ‏طبق دیدگاه رهبری به «جامعه‌سازی» و «تمدن نوین اسلامی» ‏نرسیدیم. چرا؟ چون نظریه تولید نکردیم.‏
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر سپس افزود: ‏وظیفه ما و همه جریان‌ها و وظیفه حوزه و دانشگاه این است که به ‏موازات پیشرفت‌های نظامی، آستین‌ها را بالا بزنیم  و به میدان بیاییم و ‏همه این ظرفیت‌ها روی هم گذاشته شود و کار کنیم. چرا بعد از چهل ‏سال رهبری گلایه می‌کند که ما نتوانستیم از دولت‌سازی عبور کنیم. ‏مگرچند سال برای نظریه‌پردازی لازم است که یک کشوری وارد ‏نظریه‌پردازی شود؟ مشارکت هم همینطوری است؛ در بخش مشارکت ‏ما نظریه نداریم. مشارکت یعنی اینکه جریان‌های فکری و احزاب، ‏افراد، گروه‌ها، دست به دست هم بدهند نگذارند انقلاب مورد هجمه ‏واقع شود. ‏
وی بیان داشت: آیا امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت همگانی ‏نیست؟ مسئولیت همگانی یعنی مشارکت. مگر قرآن برای  مشارکت ‏نمی فرماید «تعاونوا علی البر والتقوی»؟در همه امور خیر و تقوا و ‏‏... کمک و مشارکت کنید.  آیا مسائل فرهنگی‌ای که در جامعه می‌بینیم، ‏این از مصادیق بارز برّ و تقوا نیست؟ آیا نباید برای رفع این مسائل، ‏مشارکت کرد؟ و نگذاشت ارزش‌های انقلاب از دست برود؟ آیا اینها ‏مشارکت نمی‌خواهد؟
وی افزود: امام بود که ولایت فقیه را از این نگاه فردی وارد عرصه ‏اجتماع کرد و بر اساس آن حکومت تشکیل داد و مشارکت ایجاد کرد. ‏یعنی یک پدیده فردی به اضافه مردم به یک قدرت برای اسلام و ‏زیستن در سایه ارزش‌های اسلامی تبدیل شد و این کار بزرگ باید به ‏نظریه تبدیل شود. ‏
رئیس اندیشکدۀ مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در ادامه با اشاره ‏به شعار سال گفت:  مشارکت همگانی و فعال مردم در نظام  اسلامی، ‏جوهره و ذات اصلی مردم‌سالاری دینی است؛ مشارکت و مسئولیت ‏همگانی در مدیریت جامعه اسلامی، نماد مردم‌سالاری دینی است. در ‏نظام مردم سالاری دینی، مردم صاحب کار و ولی نعمت هستند. مردم ‏داعی و دعوت کننده به مشارکت هستند نه اینکه برای حضور در ‏صحنۀ مشارکت دعوت شوند. بر اساس این نگاه  مشارکت حداکثری ‏همواره ملازم با رقابت واقعی است.‏
استاد مهاجرنیا گفت: خداوند در قرآن فرمود همه انبیاء را فرستادیم ‏برای «لیقوم الناس بالقسط»؛ قیام به قسط یعنی مشارکت. یعنی ‏مشارکت اسلامی ما بر خلاف مشارکت نظام لیبرالی و سکولاریسم،  ‏مبتنی بر عدالت و قسط و دین و ارزش‌ها است. لذا ما باید نشان بدهیم ‏که مبانی نظریه مشارکت بر اساس قرآن و روایات است.‏
وی در ادامه گفت: الآن تعارضی در کشور ما وجود دارد و کلیپ‌های ‏آن در دنیای مجازی هست که برخی می گویند ما مشارکت حد‌اکثری ‏نمی‌خواهیم چون اگر مشارکت حد‌اکثری بشود ممکن است که مثلاً من ‏رأی نیاورم؛ این فاجعه است. یعنی ما میان ارزش‌‌های انقلاب تعارض ‏ایجاد می‌کنیم. رهبری فرمودند که بین جریان‌های فکری و نیروها و ‏حامیان انقلاب رقابت واقعی ایجاد شود ولی برخی  می‌گویند رقابت و ‏حضور حداکثری نباشد و این تعارض است. ‏
وی بیان داشت: در درون نظریه نباید تناقص وجود داشته باشد. همه ‏عرصه‌ها و عناصر آن باید مکمل هم باشند. نظریه باید بتواند جامعیت ‏داشته باشد و نقایص خود را رفع کند. یعنی بدانیم که مشارکت ‏حد‌اکثری مساوی است با نعمت، برکت، برخورداری، فراوانی و... یعنی  ‏مردم خودشان را صاحب کار و  مالک این نظام و انقلاب و به تعبیر ‏امام راحل خودشان را ولی نعمت ببینند. ‏
استاد مهاجرنیا افزود: نظریه مبتنی بر حقایق است و تخیلی نیست. ‏بحث‌های ذهنی و  انتزاعی و کلی و واقعیات باید دیده شود. ما چهل و ‏چند سال تجربه داریم، این تجربه مدیریتی کافی است که ما فراز و ‏فرودها، نقطه‌ضعف‌ها و آسیب‌هایی که داشتیم را ارزیابی و براساس آن ‏نظریه تولید کنیم.‏
وی بیان داشت: دنیای غرب گفت دموکراسی بهترین شکل حکومت ‏است. ما هم می‌گوییم مردم‌سالاری بهترین شکل حکومت است؛ منتها با ‏مبنای دینی خودمان. اگر می‌گوییم بهترین شکل حکومت است باید ‏نظریه‌پردازی شود. غرب نظریه‌پردازی کرده است و متفکرین آن ‏مشخص هستند.‏
استاد مهاجرنیا سپس گفت: نکته بعدی این است که نظریه باید قابل ‏اثبات و دفاع باشد، اگر کسی او را نقد کرد بتوانیم از او دفاع کنیم. ‏مردم سودمندی آن را ببیند. اصلاً یک تعریف این است که مشارکت ‏یعنی سودمندی. یعنی اینکه مردم حس کنند سودی می‌برند و منفعتی ‏دارد. سودطلبی و منفعت جزء مشارکت است و این نیاز به ‏نظریه‌پردازی دارد.‏
وی افزود: ما باید این نظریه مشارکت را با نظریه مردم‌سالاری دینی ‏جفت و جور کنیم. روزی که نظام ما جمهوری اسلامی در حال ‏شکل‌گیری بود، امام محکم ایستاد و گفت «جمهوری اسلامی»؛ نه یک ‏کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر. این را به رأی مردم بگذارید. آن دفاع ‏جانانه امام از مردم‌سالاری دینی مبنا داشت. ما امروز این مردم‌سالاری ‏دینی را باید برای مردم تبیین کنیم. ‏
استاد مهاجرنیا بیان داشت: ما مشارکت را باید در نظام مردم‌سالاری ‏دینی تعریف کنیم. مردم‌سالاری دینی یک الگویی از نظم سیاسی اسلام ‏است. اگر اسلام یک نظام سیاسی دارد، قاعدتاً چهار مدل و الگو دارد؛ ‏الگوی حکومت نبوی، الگوی حکومت علوی، الگوی حکومت مهدوی، ‏الگوی حکومت ولایت فقیه در عصر غیبت. هر کدام از الگوها هم با ‏هم فرق دارند. اینها مبانی این مردم‌سالاری دینی هستند. ‏
وی در پایان افزود: حاکمیت به ذات از آن خدا است، اما همان خدا ‏مردم را حاکم بر سرنوشت‌شان کرده است، مردم هم این نظام را ‏تشکیل دادند، این نظام، نظام اسلامی است و مشارکت در این نظام باید ‏تعریف شود. در این نظام، دین محور و مدار است و  فضیلت، ارزش، ‏رضایت مردم، رأی مردم، هدایت مردم، حق‌مداری، قانون‌مداری و... ‏که در بیانات مقام معظم رهبری مورد تأکید است، جزء اصول و مبانی ‏مردم‌سالاری دینی و جزء اصول مشارکت ما هستند که باید تبیین شوند.‏

پاسخی بگذارید