گزارشی از بی‌سرانجامی‌های پروژه‌ بین‌المللی قم؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/01/31 11:31
شناسه : 410965
شاخه سبز - احداث فرودگاه قم، ماجرایی عجیب و غریب دارد؛ از فراز ‏و فرودی که این پروژه مهم و بین‌المللی را دچار چالش‌ها و ‏گرفتاری‌های متعددی کرده تا سرمایه هنگفت و عظیمی که به واسطه ‏عدم تحقق وعده مسئولان، بدون چشم‌اندازی مشخص، رها شده است.‏
به گزارش شاخه سبز ، قم، با توجه به جایگاه معنوی، فرهنگی، ‏زائرپذیری و بین‌المللی، قم نیازمند زیرساختهای مهمی به لحاظ عمرانی ‏و توسعه‌ای است و در این باره حضور سرمایه‌گذاران در تحقق ‏پروژه‌های بزرگ و بین‌المللی در قم، اهمیت زیادی دارد، در این میان ‏یکی از پروژه‌های کلان، احداث فرودگاه است که پس از گذشت 15 ‏سال همچنان بابت انبوهی از اما و اگرهای مسئولان، بی‌سرانجام مانده ‏است.پروژه‌ای که اگر در طول این سالها، با همدلی و مدیریت یکپارچه ‏مسئولان در رفع موانع، تکمیل و راه‌اندازی شده بود در هیبت یک ‏شهر فرودگاهی گسترده، ظرفیتی مهم در جهت رونق اقتصادی، به ‏شمار می‌رفت.‏
برای بازگو شدن برخی از این مشکلات و عدم همراهی‌ها، گفتگویی با ‏مهندس نصیری پیمانکار فرودگاه قم انجام داده‌ایم که با هم مرور ‏می‌کنیم.‏
‏ نصیری با اشاره به تاریخچه این پروژه بین‌المللی و سرانجام آن ‏توضیح داد:تاریخچه احداث فرودگاه احتمالا به سال 86 و یا قبل از آن ‏برمی‌گردد؛ آنچه در اسناد و مطالعات مشاهده کرده‌ام در سال 86 ‏شركت مهندسی مشاور هوایی مآب به عنوان مهندسی مشاور، مطالعات ‏امکان سنجی را در 7 نقطه از استان قم انجام داده و در آن زمان از ‏آقای شفیعی دعوت به عمل آمده بود.‏
وی بیان کرد:در این راستا نقاطی را مشخص کرده بودند و پس از ‏مشورت به تفاهم نامه‌ای می‌رسند و قبل از اینکه تفاهم نامه با ‏استانداری امضا شود، قراردادی در سال 88 با میراث فرهنگی قم در ‏منطقه ترلان برای احداث منطه نمونه گردشگری بین المللی ترلان ‏منعقد می‌شود که بعدها نیز مصوب هیئت وزیران را کسب می‌کند.‏
مدیر اجرایی فرودگاه قم عنوان کرد:فرودگاه، با توجه به جمعیت و ‏استانداردهای لازم یکی از نیازهای مهم استان قم بود، ما شهرهایی را ‏در جهان داریم که با داشتن 500 هزار نفر جمعیت، دو فرودگاه دارند ‏و در برخی از شهرها چون مسکو و استانبول 4 فرودگاه وجود دارد، ‏به طور کلی فرودگاه به لحاظ استراتژیک نیز اهمیت زیادی دارد، برای ‏نمونه در زلزله بم، وقتی زیرساختها از میان رفت، فرودگاه بود که ‏باعث کمک‌رسانی می‌شد.‏
وی در ادامه پیرامون روند احداث فرودگاه در قم افزود:در سال 89 ‏تفاهم نامه استانداری با ارم کیش در مورد احداث فرودگاه منعقد و 21 ‏بهمن 89 کلنگ احداث به دست لاریجانی با حضور مسئولان استانی و ‏کشوری بر زمین زده شد؛ در ابتدا شرایط احداث خوب بود و مسئولان ‏بیشتر همراهی لازم را داشتند اما کم کم زمزمه‌هایی از نامهربانی ‏مسئولان به گوش می‌رسید.‏
مهندس نصیری درباره این موانع در مسیر فرودگاه قم گفت:سال 91 ‏منابع طبیعی یک سری شکایت‌های کیفری در مورد تصرف عدوانی ‏مطرح کرد که سال 92 رای صادر و در تجدید نظر رد شد و بعد ‏شکایت حقوقی را مطرح کردند که سال 93 نیز رد شد همین روند که ‏خود موانع جدی تری را به وجود آورد موجب شد عملا تا سال 96 این ‏پیگیری‌ها به طول بیانجامد.‏
وی ادامه داد: در آن دوران برای برخی از مسئولان تفاوتی نداشت و ‏هر مانعی را که توان داشتند در مسیر اجرای این پروژه قرار می‌دادند ‏برای مثال برای درخواست مجوز جهت ایجاد کارخانه آسفالت مدت‌ها، ‏فرصت سرمایه‌گذاری را تلف کردند و حتی مجوز صادر شده را باطل و ‏برق را قطع کردند، در صورتی که اجرای چنین پروژه با عظمتی نیاز ‏به کارخانه آسفالت مجزایی داشت.‏
مدیر اجرایی فرودگاه قم خاطرنشان کرد:با همه مشکلات و دغدغه‌ها ‏سال 91 روند ساخت شروع شد و مشاورین توانا و ذی الصلاح دارای ‏رتبه‌ای را گرفتیم و طراحی باند را بازنگری کرده و حتی مسیر باند جا ‏به جا شد و چند ماهی پروژه بیشتر از برنامه‌ریزی اولیه طول کشید و ‏هزینه ها به شدت افزایش پیدا کرد.‏
وی بیان کرد:حجم عملیات خاکی در این پروژه بسیار گسترده بود و ‏عملیات زیرسازی 3 هزار و 800 متر از باند‌مان تکمیل شد و ‏تاکسی‌وی متصل به آن که روی هم 4 هزار و 600 متر عملیات ‏اجرایی خاکریزی را دربرمی گرفت نیز کامل شد و در مرحله روسازی ‏قرار گرفتیم و تراکم صد در صد گرفتیم،اما در ادامه نیز موانع دیگری، ‏مانع از تحقق کامل پروژه شد.‏
مهندس نصیری تاکید کرد: ما برای اخذ مجوزهای گوناگون، بارها ‏خدمت استانداران مختلف در قم مراجعه کرده ایم که اثری نداشت؛حتی ‏در طول این سالها، شایعات بیشماری در مورد استانداردها و تراکم در ‏اجرای پروژه بیان شد که صحت نداشت و با بازدید های مختلف، این ‏شایعات رد شد؛ ما بارها اعلام کرده ایم که این پروژه برای قم و تامین ‏نیازهای آن بوده و نباید تا این حد سنگ اندازی می‌شد، ما برای رعایت ‏استانداردهای جهانی بهترین

مشاوران را گرفتیم و این مشاوران از شرکت مشاوره ره‌شهر به ‏عنوان مشاور اصلی پروزه انتخاب شد.‏
وی عنوان کرد: در ادامه راه مشاوران دیگری از شرکت مهندسان ‏مشاور پارساز که طراحی ترمینال و برج مراقبت را انجام داد داشتیم و ‏شرکت های معتبری به عنوان مشاور انتخاب کردیم و طرح اولیه‌ای ‏نیز در مورد ایستگاهها انجام شد که به تعطیلی کشیده شد، مطالعات ‏کلی چندین هزار جلد است که مباحث مختلفی را در بردارد و دسته‌بندی ‏شده است، شرکت ره‌شهر که بزرگترین مشاور کشور است نیز برای ‏بازنگری مطالعات باند ورود کرد، در واقع از شرکت هایی مشاوره ‏گرفتیم که فرودگاه ساز و بسیار قوی بودند.‏
مهندس نصیری تصریح کرد: قسمت به قسمت باند به پیمانکاری واگذار ‏شد و دفتر فنی مهندسی بر پروژه نظارت می کرد و شرکت مشاور ‏ره‌شهر به عنوان ناظر فعال بود و حتی ناظر مقیم داشتیم و دستگاه ‏نظارتی عالی از تهران حضور داشت و بارها تست‌های جوانه‌های ‏تراکم خاک انجام شد و 3700 متر کل عملیات زیرسازی انجام گرفت و ‏در قسمت هایی وارد روسازی شدیم، در مجموع یک فاز اول بهره ‏برداری را تعریف کردیم و تمامی هزینه های شرکت ها پرداخت شد، ‏اما بنا بر شکایت سه مرغداری این پروژه عظیم تعطیل شد.‏
وی در ادامه اظهار داشت:متاسفانه کوتاهی دستگاهها نیز تا حد زیادی ‏در توقف پروژه دخیل بود؛ درسال 96 شکایت حقوقی منابع طبیعی ‏تائید شد و عملا حکم به خلع ید شرکت ارم کیش از اراضی فرودگاهی ‏قم دادند ولی در حکم این گونه قید شده بود که قسمت هایی که ساخته ‏شده متعلق به سرمایه گذاران است، وقتی از اراضی فرودگاه خلع ید ‏شد و گفتند زمین به آن واگذار نمی شود، با موانع جدی در توقف ‏پروژه مواجه شدیم آن هم با حکمی که پر از ابهام بود، در آن موقع ‏صحبت از این بود که سرمایه گذاران چه اقداماتی را انجام داده اند ‏البته یک سری از افراد سهامی خریداری کردند که آن ها نیز بازخرید ‏شد.‏
مهندس نصیری توضیح داد: در سال 1400 رییس کل دادگستری قم از ‏برطرف شدن کامل مشکلات حقوقی مربوط به فرودگاه قم از طریق ‏اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری کشور خبر داد، در واقع ‏حکم تجدید نظر قم اعلام کرد که ارم کیش مقصر نیست و رای به نفع ‏ارام کیش داده شد بعد از رای به منابع طبیعی درخواست دادیم پرونده ‏را به جریان بیندازند که اوایل ریاست دوره سیزدهم بود و تقاضا کردیم ‏روال واگذاری را آغاز و به ارم کیش واگذار کنند که تاکنون نیز انجام ‏نشده است.‏
وی گفت:واگذاری زمین فرودگاه به منابع طبیعی و شرکت هواپیمایی ‏کشور برمی گردد، در این باره شرکت می گوید زمین را معرفی کنید ما ‏این مسیر را رفته ایم و منابع طبیعی می گوید ابتدا به شرکت هواپیمایی ‏برویم و بعد موافقت اصولی اخذ شود و این دور باطلی است که ما را ‏در بلاتکلیفی قرار داده است، از طرفی ما از زمان سفر رهبر انقلاب ‏به قم یعنی در سال 89 صورت جلسه ای داریم که از مصوبات ایشان ‏این بوده تا با بودجه تعیین شده تابلوهای فرودگاه نصب شود اما تاکنون ‏انجام نشده است.‏
مدیر اجرایی فرودگاه قم افزود:راهداری در زمینه ایمنی مسئولیت دارد ‏و برای اجرای این پروژه‌ها وظایف دستگاهها طبق مطالعات مشخص ‏شده است، در اوایل اجرای پروژه برخی از مسئولان دلسوزی لازم را ‏برای تحقق این پروژه بین‌المللی نداشتند، در جالی که سرمایه کلانی ‏برای تجهیزات و تاسیسات هزینه شد و ثمری نداشت، رسالت اصلی ‏مسئولان حمایت از طرح های توسعه ای در قم و رفع موانع در مسیر ‏پیشرفت است و امضای بسیاری از مسئولان وقت زیر مصوبات و نامه ‏های این پروژه است اما هیچ یک به معنای واقعی عملیاتی نشد.‏
وی بیان کرد:در مورد فاصله فرودگاه و زیرساختها، استانداردهایی ‏وجود دارد که ما یک به یک آن را رعایت کردیم، چرا که به عنوان ‏بخش خصوصی، این استانداردها برای ما مهم است، حتی دور تا دور ‏فرودگاه قم دیوار به طول 27 کیلومتر کشیده شده که هزینه ساخت آن ‏بسیار بالاست، ما طبق نظرات هواپیمایی کشور قدم به قدم جلو رفتیم و ‏هزینه کردیم تا با خیالی آسوده این پروژه تکمیل شود.‏
مهندس نصیری عنوان کرد:مشکل اصلی فرودگاه، اعتبارات و سرمایه ‏نیست، البته اگر تسهیلاتی باشد خوب است و اگر اعتباری تزریق شود ‏می‌توانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم، ما برای 10 هزار هکتار ‏برنامه داریم اگر قرار باشد زمین واگذار کنند باید به توسعه آن توجه ‏داشته باشند چون شهر فرودگاهی شوخی بردار نیست.‏
وی تصریح کرد:برخی مشکلات در مورد محدوده ایستگاهی راه آهن ‏وجود دارد، به طور کلی مشکل اصلی ادارت قم هستند که منابع طبیعی ‏در صدر است، ما از سال 1400 که خلع ید برداشته شد پیگیری کردیم ‏و درخواست دادیم ادارات و سازمان ها همکاری لازم داشته باشند.‏

مدیر اجرایی پروژه فرودگاه قم ،ادامه داد:قرار بود فاضلاب پردیسان را ‏به فرودگاه بیاورند که برای مقابله با ریزگردها توسعه فضای سبز ‏اهمیت زیادی دارد که سال 92 درخواست آن را داده ایم، ما برای ‏تصفیه خانه و مدیریت پسماند برنامه داریم که با آن نیز موافقت نشده ‏است، از طرفی صدها نامه و صورت جلسه در مورد تامین نیازهای ‏فرودگاه وجود دارد که به نتیجه‌ای نرسیده است در مرود فاضلاب سال ‏‏92 نامه ای زده و تفاهم نامه ای قرار بود انجام شود به هیچ وجه ‏موافقت نکرده اند.‏
وی گفت:بعد از 14 سال هنوز برق نداریم و برای استفاده از موتور ‏برق حتی گازوئیل نیز ارائه نمی‌دهنددر حالی که 1000 لیتر گازوئیل به ‏‏90 میلیون تومان هزینه نیاز دارد؛ما شبکه داخلی برای برق را احداث ‏کردیم، اما امکانات لازم را نمی دهند در حالی که کنتور را خریداری ‏کرده ایم و باز هم اعلام می کنند برق نیست روند به گونه ای است که ‏گویا مسئولان نمی خواهند این پروژه سرانجامی داشته باشد.‏
مهندس نصیری افزود:طبق قانون منطقه نمونه گردشگری دولت ‏موظف است که تا ابتدای زمین ملک زیرساختها را فراهم کند و باید ‏مسئولان زیرساختها و آب و برق و راه دسترسی را تا ورودی زمین ‏فراهم نمایند، از طرفی تنها برای یک نامه پسماند ویژه مطالعات اثر ‏زیست محیطی فرودگاه قم، یک سال مشغول پیگیری بودیم و در این ‏باره از 4 دستگاه شهرداری و بخشداری و استانداری و محیط زیست ‏این درخواست را ارجاع دادیم اما بلاتکلیف ماند.‏
وی اظهار داشت:همه مسئولان و مدیران و آقایان موافق احداث ‏فرودگاه در قم هستند اما باید آسیب شناسی شود تا موانع اصلی را پیدا ‏و رفع کنیم، در مورد طرح جامع فرودگاه و اراضی پروژه نیز با ‏مشکلاتی مواجه شدیم و در مورد 4 هزار و 312 هکتار، آقایان 2 ‏هزار و 950 هکتار اعلام کردند و 20 بار این نظرات تغییر کرد و ‏حتی جهاد کشاورزی که مرجعیتی در این باره نداشت نظر خود را در ‏مورد اراضی فرودگاه وتعیین زمین می‌دادند، این صحیح نبود که هر ‏مسئولی به خودش اجازه داد در مورد تعیین زمین فرودگاه نظر بدهد ‏در حالی که مسئول آن نبود و باید کارشناسان متخصص به اظهار نظر ‏می پرداختند، با همه این مشکلات اراضی ملی در سال 90 توسط منابع ‏طبیعی و راه و شهرسازی تصویب شد.‏
وی بیان کرد:همه این مسئولان در قم مجوزها را امضا کردند اما با ‏بهانه هایی متاسفانه این مجوزها را نپذیرفتند این اراضی در جهت ‏احداث فرودگاه به طور کامل جانمایی شده بود حتی منطقه گردشگری ‏ترلان به منطقه نمونه گردشگری بین المللی تبدیل شده بود و تصویب ‏هیئت وزیران را دارد.‏
این مدیر پروژه فرودگاه قم ادامه داد:قرارداد و موافقت های تاسیس و ‏مجوزها تکمیل بوده اما در این زمینه همکاری لازم از سوی دستگاهها ‏انجام نشد، در حالی که از سوی شرکت نفت و گاز و پایانه ها و راه و ‏شهرسازی موافقتها اعلام شده بود، به طور کلی تمامی مجوزهای لازم ‏در این مدت اخذ شده بود و از سال 90 به روزرسانی و تمدید مجوزها ‏پرداختیم، اما موانع و بروکراسی ها اجازه توسعه نداد که راه آهن ‏اراک بخشی از این موانع است.‏
وی خاطرنشان کرد:احداث خط فرعی و سرمایه گذاری جهت احداث ‏ترمینال باری و مسافربری در دستور کار است؛ مجری پروژه فرودگاه ‏بین المللی قم به انضمام مدارکی که تکمیل شده درخواست داشته‌ایم که ‏خودمان در این محدوده ترمینال احداث و تبدیل به مسافربری و باری ‏کنیم و آن را توسعه دهیم، اما موانعی با توجه به خط عبور راه آهن ‏وجود دارد.‏
وی در پایان گفت:در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته در جهت ‏اجرای پروژه ها نهایت همکاری صورت می گیرد اما این جا برای ‏اجرای پروزه 15 سال باید معطل نامه نگاری باشیم.‏

پاسخی بگذارید