گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/02/2 11:38
شناسه : 410987
یادداشت -سید مهدی قریشی – دکتری مدیریت منابع انسانی- بنیانگذار ‏نخستین شتابدهنده کسب و کار ‏
در آستانه سوم اردیبهشت، روز ملی کارآفرینی، باید به این پدیده ‏اقتصادی-اجتماعی نه به عنوان یک مناسبت گذرا، بلکه به عنوان ‏محور اصلی توسعه پایدار کشور بنگریم. سال ۱۴۰۴ "سرمایه گذاری ‏برای تولید" نام گذاری شد که به درستی نشان می دهد ، حلقه مفقوده ‏اقتصاد ایران، پیوند سرمایه های داخلی با ظرفیت های تولیدی است و ‏این کارآفرینان هستند که می توانند پل این ارتباط باشند.‏
کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می ‏شود. در تعریف کلاسیک، کارآفرینی فرآیند شناسایی فرصت های جدید، ‏تخصیص بهینه منابع و ایجاد ارزش افزوده از طریق ترکیب نوآورانه ‏عوامل تولید است. اما در بستر اقتصاد ایران، کارآفرینی معنایی فراتر ‏دارد؛ کارآفرینان ایرانی نه تنها با چالش های معمول کسب وکار، که با ‏موانع ساختاری، تحریم ها و نوسانات اقتصادی نیز دست و پنجه نرم ‏می کنند. کارآفرینی مدرن سه ویژگی اساسی دارد؛ خلاقیت و نوآوری ‏‏(نه فقط تکرار ایده های موجود) ، ریسک پذیری حساب شده و ایجاد ‏ارزش اقتصادی و اجتماعی. ‏
در هر صورت کار آفرینی به دلایلی از جمله ایجاد اشتغال مولد و پایدار ‏، توسعه متوازن منطقه ای ، افزایش بهره وری ملی، کاهش وابستگی ‏به درآمدهای نفتی و توسعه صادرات غیرنفتی دارای اهمین بوده و نمی ‏توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.‏
کارآفرینی در بستر شعار سال ‏
کارآفرینی در شرایط کنونی باید سه ویژگی کلیدی داشته باشد؛ ‏تولیدمحور بودن، دانش بنیان بودن و اشتغال آفرین بودن. موضوعاتی ‏که طی سال های اخبر مورد تأکید رهبر انقلاب نیز قرارداشته و در نام ‏گذاری سال بدان توجه گردیده است. آمارهای رسمی نشان می دهد ‏کسب وکارهایی که این سه ویژگی را همزمان دارند، تا ۴۰ درصد ‏موفق تر از سایرین عمل می کنند. نمونه های موفق این الگو را در ‏شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و صنایع ‏خلاق می بینیم که عمدتاً هم جوانان در این حوزه ها فعالیت دارند.‏
چرا کارآفرینی جوانان؟ ‏
در حال حاضر۲۳ درصد از جمعیت کشور را جوانان بین 15 تا 29 ‏سال تشکیل می دهند ، 40 درصد از نرخ بیکاری مربوط به فارغ ‏التحصیلان دانشگاهی است و ۶۵ درصد استارتاپ های موفق توسط ‏افراد زیر ۳۵ سال تأسیس می شوند لذا این آمارها نشان می دهد باید ‏برنامه ریزی ویژه ای برای تبدیل تهدید بیکاری جوانان به فرصت ‏کارآفرینی انجام داد.‏
‏ تجارب جهانی قابل تطبیق
در این راستا برای آنکه هم شعار سال تحقق یافته و هم کارآفرینی ‏توسعه یابد بایستی از تجربیات جهانی در این زمینه بهره گرفت. به ‏عنوان نمونه می توان از تجربه سنگاپور در "تسهیل مقررات کسب ‏وکار"  و یا الگوی آلمان در "آموزش دوگانه کارآفرینی"  و  تجربه ‏امارات در "جذب سرمایه های خطرپذیر" بهره گرفت. هرچند طی سال ‏های اخیر اتفاقات مثبتی در این زمینه را شاهد بوده ایم مثل قانون ‏تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که در سال 1401 به تصویب ‏مجلس شورای اسلامی رسید و در نوع خود تحولی قابل ملاحظه در این ‏حوزه می باشد لیکن تعدد قواین و مقررات و بعضاً تزاحم و تناقض آن ‏ها با هم خصوصاً در حوزه کسب و کار باعث بروز مشکلاتی عدیده ‏ای برای کارآفرینان، تولیدکنندگان و بازرگانان گردیده است.‏
چالش های ساختاری کارآفرینان
کارآفرینی در کشورما با مشکلات و موانع مختلفی روبروست که بخش ‏عمده آن می بایست توسط دولت مرتفع گردد. در یک دسته بندی این ‏چالش ها در سه بخش مالی، اداری و زیرساختی قابل بررسی می باشد. ‏در بخش مالی مواردی همچون نرخ بالای سود بانکی (۲۴-۱۸ درصد) ‏، کمبود سرمایه در گردش ، مشکلات بیمه تأمین اجتماعی و... قابل ‏مشاهده می باشد.در حوزه اداری هم می توان به دریافت متوسط ۱۲ ‏مجوز برای شروع کار، طولانی بودن فرآیندهای قانونی و فقدان ثبات ‏در سیاست های اقتصادی را ذکر نمود. چالش های زیرساختی نیز از ‏جمله مسائل موجود در کارآفرینی است که از جمله آن مشکلات ‏اینترنت و فضای مجازی ، کمبود آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی قابل ‏دسترس و کمبود فضاهای کار اشتراکی خصوصاً برای کسب و کارهای ‏نوپا می توان اشاره نمود. ‏
راهکارهای پیشنهادی
همانگونه که اشاره شده برای غبله بر مشکلات اقتصادی کشور ، ‏کاهش معضلات اجتماعی و... یکی از بهترین راهکارها توسعه ‏کارآفرینی و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود کشور می باشد که ‏بایستی با رفع موانع و ایجاد فرهنگ کارآفرینی به توسعه آن پرداخت ‏خصوصاً در این میان کارآفرینی جوانان از اهمیت بسزایی برخوردار ‏است. در این زمینه ایجاد "صندوق های ضمانت کارآفرینی جوانان" ، ‏تأسیس "دادگاه های تخصصی کسب وکار" ، ایجاد و توسعه "سامانه ‏یکپارچه مجوزهای کارآفرینی" ، طراحی "بسته های حمایتی منطقه ‏بندی شده" و توسعه "مراکز نوآوری در شهرهای کوچک"  می تواند ‏به عنوان بخشی از راهکارها مورد توجه قرار گیرد. همچنین دانشگاه ‏های کشور نیز می توانند نقش موثری در توسعه کارآفرینی ایفا نمایند. ‏تغییر سرفصل های درسی به سمت کارآفرینی ، ایجاد مراکز رشد در ‏تمام دانشگاه های کشور ، ارتباط مستمر با صنعت و بازار کار و  ‏آموزش مهارت های نرم کارآفرینی می تواند از کارکردهای دانشگاه ‏های در این زمینه باشد.‏
‏ سخن پایانی
کارآفرینی در ایران امروز نه یک انتخاب، که یک ضرورت ملی است. ‏تحقق شعار "سرمایه گذاری برای تولید" بدون پرورش نسل جدیدی از ‏کارآفرینان خلاق، ریسک پذیر و دانش بنیان ممکن نیست. این مسیر ‏نیازمند عزمی ملی، قوانین هوشمندانه و حمایت همه جانبه است. برای ‏ایجاد این تغییرات رسانه های کشور نیز نقش اساسی بر عهده دارند. ‏معرفی الگوهای موفق بومی ،. نقد سازنده موانع کارآفرینی ، آموزش ‏عمومی فرهنگ کارآفرینی و ایجاد فضای امید و انگیزه از وظایفی ‏است که اصحاب رسانه بایستی در جهت توسعه کارآفرینی به انجام ‏رسانند.‏
در پایان، باید روز کارآفرینی را به همه کسانی که با وجود تمام ‏دشواری ها، چراغ تولید و اشتغال و کارآفرینی را روشن نگه داشته ‏اند و تمامی دست اندرکاران این حوزه که برای توسعه آن کوشا هستند ‏تبریک عرض نمود.‏

پاسخی بگذارید