شاخه سبز گزارش می دهد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/02/6 11:50
شناسه : 411007
به گزارش روزنامه شاخه سبز-هیفاء پردل- در حالی که معماری ایرانی ‏اسلامی که در پشت هر کدام از خانه های زیبای سنتی گذشته از شکوه ‏و هوش و خلاقیت ایرانیان خودنمایی می کرد و زندگی در ان با شور و ‏نشاط و دورهمی های ایرانی بود اکنون معماری ایرانی در شهرسازی ‏و خانه های امروزی دیگر نیست و خانه های قوطی کبریتی بی روح ‏جا آن را گرفته است.‏
به گزارش خبرنگار روزنامه شاخه سبز، همان لحظه که وارد خانه ‏های قدیمی می شدیم حس و حال دیگری ما دست می یافت خانه های ‏زیبا و بزرگ به رغم سادگی های آن اما در آن زیبایی؛ شکوه و ‏خلاقیت در کنار سادگی دیده می شد حوزه های فیروزه ای؛ اتاق های ‏بزرگ و جلوه ای از معماری و شکوه تمدن و فرهنگ ایران حاکم بود ‏اما با تغییر سبک زندگی ها؛ رشد شهرنشینی نوع دیگری از معماری ‏جای آن را گرفت.‏
امروز در هرکدام از شهرهای بزرگ کشور آپارتمان های قوطی کبریتی ‏و حتی بزرگ تر از آن جای خانه های سنتی و بزرگ ایرانی را گرفت ‏خانه های بی روح و سردی که امروز شهرهای ما را اشغال کرده است ‏خانه هایی که در آن دیگر خبری از آن شور و نشاط ایرانی و معماری ‏زیبا نیست.‏
گر نگاهی به در و دیوارهای شهر و ساختمان‌های اطرافمان بیندازیم ‏خواهیم دید که این برج‌های سر به فلک کشیده و این آپارتمان‌های تنیده ‏در هم نه شباهتی به خانه‌های رنگی رنگی نقاشی کودکی‌مان دارد نه ‏چیزی است که از دیدنش مثل قدیم بخواهیم احوالاتمان را خوش و ‏روحمان را سبک کنیم.‏
خانه‌هایی که سردر آن همیشه کتبیه‌هایی بود که معمولاً روی آن آیه و ‏ذکری حک می‌شد که از هویت و اعتقاد صاحب‌خانه حرف می‌زند؛ یک ‏جورهایی کاربردش شبیه همان بی وی نسل خودمان است که این ‏روزها سردر صفحات مجازی‌مان می‌نویسیم و در دنیای واقعی خبری ‏از آن نیست. کتیبه‌هایی پر نقش و نگار از گچ بری و کاشی‌کاری که ‏جای آن بالای در خانه‌هایمان خالی است.‏
حتی درهای خانه حرمت داشت
در زمان‌های قدیم که خبری از آیفون‌های تصویری نبود ذهن زیبای ‏ایرانی‌ها برای تشخیص اینکه دقیقاً چه کسی پشت در خانه انتظارشان ‏را می‌کشد به اینجا ختم شد که برای زنان و مردان از درکوبه‌های ‏متفاوت جهت «دق الباب» استفاده کنند. برای همین روی درهای ‏دولنگه قدیمی درکوبه‌های بزرگ سنگین که صدای بم‌تر و محکم‌تری ‏داشت مخصوص آقایان بود و درکوبه‌ای که ظریف‌تر بود و صدای ‏لطیف‌تری داشت برای خانم‌ها طراحی شده بود.‏
معماری ایرانی؛ نمادی از تعاملات اجتماعی؛فرهنگی و مذهبی ‏
یک کارشناس میراث فرهنگی و مردم شناسی می گوید: هنرهای والای ‏اسلامی از هنرهای تزئینی و کاربردی تا احداث بزرگ‌ترین بناهای ‏مذهبی، اهمیت و اعتبار ویژه‌ای دارد و تزئیناتی همچون آیینه‌کاری، ‏آجرکاری، کاشی‌کاری، حجاری، منبت‌کاری، گچ‌بری، نقاشی و...چون ‏زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته، تقویت‌کننده ارتباط بین انسان و پروردگار بوده ‏و سیر حرکتی از کثرت به وحدت مهم‌ترین ویژگی بارز معماری دوران ‏ایرانی-اسلامی است.‏
علیرضا معتمدی می افزاید: آثار معماری را می‌توان به نمادهای ‏اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک کشور یا جامعه تعبیر کرد که به‌نوعی ‏محصولی از شرایط و باورهای فرهنگی و اجتماعی جامعه محسوب ‏می‌شوندخشت به‌عنوان یکی از مصالح معمول و شایع به‌کاررفته در ‏بناهای احداث‌شده در چارچوب معماری ایرانی و اسلامی عنوان کرد: ‏با عنایت به مقاومت نه‌چندان مستحکم آن در برابر باد، برف و باران، ‏بناهای خشتی چندانی از روزگاران گذشته باقی نمانده است و بخش ‏قابل‌توجهی از آن‌ها دچار تخریب، ریزش و نابودی شده‌اند.‏
دلتنگ خانه های محجوب گذشته
یک دانش آموخته شهرسازی معتقد است؛ با قدم زدن در هر کدام از ‏کلانشهرهای کشور حتی شهرهای تاریخی مانند یزد و اصفهان و ‏شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم و کاشان دیگر خانه های ویلایی ‏محدودی را می بینیم خانه هایی که در آن روح زندگی بود و برای یک ‏دورهمی خانواده های ایرانی یک انگیزه بود اکنون کوچه پس کوچه ‏های شهر مملو از آپارتمان ها و برج های سرد و بی روح است.‏
سید رضا حسینی تپاه عنوان می کند: آپارتمان‌های چندین طبقه در ‏معبرهای کم عرض سر به آسمان کشیده‌اند، برای همین هم فاصله‌های ‏نزدیک به هم خانه‌ها کاری کرده که به راحتی مسئله‌ای مثل اشراف ‏خانه‌ها به یکدیگر به حاشیه برود. چیزی که در معماری اصیل ایرانی ‏کاملاً برعکس بود و حریم خانه‌ها به خوبی رعایت می‌شده و هیچ ‏ساختمانی به ساختمان دیگری دید نداشته. برای فهم بهتر این موضوع ‏کافی است سری به خانه‌های قدیمی و معروف بزنید جایی که اگر وسط ‏حیاط سرتان را بالا کنید خبری از ساختمان‌های مشرف نیست و چیزی ‏جز آبی آسمان را نخواهید دید.‏
وی می افزاید: امیدواریم دست اندرکاران صنعت مسکن و ساخت و ‏ساز ما از معماری ایرانی اسلامی دور نشوند حداقل تا جایی که ممکن ‏است در ساخت و ساز خود انصاف را رعایت و معماری ایرانی اسلامی ‏که مملو از زیبایی و خلاقیت و حرمت و نماد اجتماعی و فرهنگی بود ‏را بکار گیرند چون خانواده ها ما هم با تاثیر از این اسمان خراش های ‏سرد بی روح و نشاط خود را از دست داده اند.‏

پاسخی بگذارید