به بهانه روز شوراها ‏
گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/02/7 11:43
شناسه : 411022
هیفاء پردل- تقویم کشور را که ورق می زنیم به 9 اردیبهشت ما روز ‏تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا به فرمان امام خمینی (ره) ‏معمار کبیر انقلاب اسلامی می رسیم 17 اسفندماه سال 77 هم نخستین ‏دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشوربرگزار شد که با ‏استقبال مردم روبرو شد شوراهای اسلامی شهر و روستا در واقع ‏پارلمانی محلی برای بیان مشکلات و نظام مسائل هر استان و روستایی ‏با مشارکت مردم است .‏
اما وظایف شوراها چیست؟
شاید بتوان مهم‌ترین وظیفه شورا‌های اسلامی شهر را انتخاب شهردار ‏دانست. در تبصره ۱ ماده ۷۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات ‏شورا‌های اسلامی کشور و انتخابات شهرداران، آمده: شورای اسلامی ‏شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب ‏شهردار واجد شرایط اقدام نمایند. شهردار انتخابی نمی‌تواند عضو ‏شورای شهر باشد. همچنین سوال و حتی استیضاح شهردار برعهده ‏شورا‌های شهر است که با امضای حداقل یک سوم اعضا، استیضاح از ‏شهردار به جریان خواهد افتاد و حداکثر پس از ۱۰ روز جلسه‌ای با ‏حضور شهردار برگزار می‌شود و چنانچه دو سوم کل اعضای شورا ‏رای مخالف دهند، شهردار برکنار می‌شود.‏
دیگر وظایف شورا‌های اسلامی شهر در حوزه نظارت، پژوهش و ‏برنامه‌ریزی و تصویب بودجه است. شورای شهر می‌تواند در هر مقطع ‏زمانی بر روی عملکرد شهرداری نظارت کند و به صورت کتبی ‏گزارش عملکرد بخواهد و در هر موردی که نیاز به تذکر یا راهنمایی ‏بود به صورت کتبی به شهرداری ابلاغ کند.‏
شورای اسلامی روستا‌ها نیز از طریق انتخابات عمومی و توسط مردم ‏هر روستا تعیین می‌شوند. براساس قانون انتخابات، شورای اسلامی ‏شهر و روستا (در روستا‌های دارای بیست خانوار و بالاتر) تشکیل ‏می‌شود. تعداد اعضای شورای اسلامی روستا‌های تا ۱۵۰۰ نفر ‏جمعیت سه نفر و در روستا‌های بیش از ۱۵۰۰ نفر تعداد اعضا پنج ‏نفر خواهد بود.‏
یکی از وظایف مهم شورای روستا انتخاب دهیار است که به مدت ‏چهار سال تعیین می‌شود. از وظایف نظارتی شورای روستا می‌توان به ‏نظارت برحسن اجرای تصمیم‌های شورای اسلامی روستا، نظارت و ‏پیگیری اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته به روستا ‏می‌توان اشاره کرد.‏
شورا‌های اسلامی شهر و روستا در کشور ۱۲۶٬۱۵۳ کرسی اصلی و  ‏‏۸۱٬۴۳۴ عضو جانشین یا علی‌البدل دارد که در مجموع   ۲۰۷٬۵۸۷ ‏کرسی وجود دارد. البته وزیر کشور تعداد کل کرسی‌ها را ۱۹۶٬۹۱۷ ‏نفر اعلام کرده‌است.‏
در قانون اساسی جمهوری اسلامی، مشورت و شورا جایگاه ویژه‌ای ‏دارد. استقرار نظام شورایی در کشور ایران، پس از انقلاب اسلامی ‏‏(در سال ۱۳۵۷) چنان مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است که یک ‏فصل و ۸ اصل از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به شورا‌ها ‏اختصاص دارد.‏
شورا در قرآن
وَ الَّذِینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِم وَ أقامُوا الصَّلاةَ وَ أمرُهُمْ شُورَى بَینَهُمْ وَ مِمَّا ‏رَزَقناهُم ینْفِقُونَ تفسیر این آیه قرآنی می تواند بیانگر اهمیت شوراها ‏در کشور باشد که خداوند در قرآن کریم طبق این آیه می فرماید« و ‏آنان که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند و نماز گزاردند و کارشان ‏در میانشان مشورت است و از آنچه روزیشان کرده ایم انفاق مى ‏کنند».‏
شوراها ؛ باید ها  و نبایدها
با وجود همه کارکرد‌های مثبت شورا‌ها در ایران، می توان در ارزیابی ‏عملکرد بیست ساله این شورا به برخی اشکالات و نارسایی‌ها و ‏کارکرد‌های نه چندان مثبت این نهاد نوپا نیز اشاراتی داشت.‏
سرریز شدن رقابت‌های سیاسی و تحت الشعاع قرار گرفتن برخی از ‏کارکرد‌های این شورا با سیاست زده شدن آن از جمله این نارسایی‌ها ‏باشد. نبود هماهنگی لازم با مدیریت‌های سیاسی و دولت ها، محدود ‏بودن قلمرو فعالیت و اختیارات شورا‌ها که آن‌ها را تا حد شورای ‏شهرداری تنزل میدهد، برخی بی دقتی‌ها در انتخاب شهرداران و ‏دهیاران، امتیازخواهی و ویژه خواری برخی اعضای شوراها از ‏امکانات شهر و شهرداری، نداشتن صلاحیت ها و توانمندی‌های لازم ‏در برخی اعضا و نیز بروکراتیزه شدن آن از جمله دیگر آسیب ها می ‏باشد.‏
حال با توجه به کارکردهایی که شوراهای اسلامی دارند و جایگاه مهمی ‏که در قانون کشور و نظام به آن ها داده شده است برخی عواما باعث ‏شده است که کارکردهای این شوراها زیر سئوال رفته و در برخی ‏موارد مردم به آن بی اعتماد باشند از جمله ؛ ناآشنایی بسیاری از ‏اعضای شوراها با حیطه مسئولیت‌های اجتماعی شوراها و حیطه ‏قوانین و اختیارات آن و همچنین نبود نهادهای تخصصی به‌منظور ‏پشتیبانی نظری از مصوبات و تصمیمات تقنین و نظارتی شوراها، ‏موجب شده مدیریت محلی، روستایی و شهری که موضوعی تخصصی ‏است، در بسیاری از حیطه‌ها به ناکارآمدی در «تبیین منافع» (سنجش ‏و فهم مطالبات اجتماعی و خواسته‌های مردم) و «تألیف منابع» (ارائه ‏راهکار برای رفع آن نیازها و تدوین این راهکارها به‌صورت قوانین ‏عملیاتی) بینجامد.‏
‏ امروزه مشارکت‌پذیری نهادها و ساختارها به‌منظور اداره امور محلی، ‏یکی از اصول مهم توسعه پایدار تلقی می‌شود؛ اما پیمایش‌های میدانی ‏در ایران نشان می‌دهد میزان تمایل شهروندان به مشارکت در امور ‏شهر (به‌لحاظ تصمیم‌گیری، تأمین مالی، تأمین نیروی انسانی و...) رو ‏به افول است.‏
ضعف در شفافیت فعالیت‌ها و عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا ‏و نهادهای زیرمجموعه آنها از عوامل اصلی شیوع بی‌اعتمادی و افول ‏سرمایه اجتماعی نسبت به این نهادهاست. ابهام در «قراردادها و ‏معاملات»، «املاک و دارایی‌ها»، «بدهی‌ها و مطالبات»، «مراحل ‏مختلف بودجه از لایحه بودجه تا ردیف‌ها و تبصره‌های آن و درآمدها و ‏هزینه‌های ماهانه»، «عملکرد واحدهای تابعه»، «حوزه شهرسازی» ‏و...، ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی هستند که نیاز به اقدام سریع برای ‏شفاف‌سازی دارند.‏
اما اگر شوراها منطبق با فرمان و فلسفه و اهداف امام پیش می رفت ‏شاید این نهاد با مشکلاتی روبرو نبود و مورد اعتماد بیشتر مردم قرار ‏می گرفت امیدواریم شوراهای اسلامی شهر و روستا طبق قوانین و ‏چارچوب وظایف خود با بررسی نظام مسائل استان و شهر و روستای ‏خود گره از کار مردم که با رای خود آنها را انتخاب کرده اند باز کنند ‏تا هم اعتماد مردم را جذب کرده و هم کاررایی این پارلمان های محلی ‏را ارتقا ببخشند.....‏

پاسخی بگذارید