گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/02/8 11:48
شناسه : 411041

فاطمه مداح نظری- ظهر روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۴، انفجار مهیبی ‏در بندر شهید رجایی بندرعباس رخ داد که به سرعت باعث متوقف ‏شدن تمام فعالیت‌های این بندر استراتژیک شد. در ساعات اولیه، ‏گزارش‌ها حاکی از وقوع انفجار مخازن اسکله شهید رجایی در بندر ‏عباس در یکی از مخازن سوخت بندر بود، اما به تدریج اطلاعات ‏تکمیلی نشان داد که منشأ اصلی انفجار، دپوی کالاهای خطرناک و مواد ‏شیمیایی در محوطه کانتینری سینا بوده است. ‏
شدت موج انفجار به حدی زیاد بود که دود ناشی از آن در سراسر ‏شهر بندرعباس مشاهده می‌شد و شیشه‌های بسیاری از ساختمان‌های ‏اطراف شکست. تیم‌های واکنش سریع، شامل نیروهای امدادی، ‏آتش‌نشانی، اورژانس و امنیتی، بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند. ‏
با دستور ویژه وزیر کشور، عملیات تخلیه، امداد و کنترل اوضاع در ‏سریع‌ترین زمان ممکن آغاز شد. طبق اعلام رسمی شرکت ملی پالایش ‏و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، این حادثه هیچ ارتباطی به ‏پالایشگاه‌ها، مخازن سوخت و خطوط انتقال نفت نداشته و بهره‌برداری ‏از این تأسیسات بدون وقفه ادامه داردبر اساس گزارش‌های رسمی از ‏جمله اطلاعیه گمرک و اظهارات مدیرکل مدیریت بحران استان ‏هرمزگان، علت اصلی انفجار مخازن اسکله شهید رجایی در بندر ‏عباس، اشتعال چندین کانتینر دپو شده حاوی مواد شیمیایی خطرناک ‏اعلام شده است. این حادثه در محوطه کانتینری سینا واقع در محدوده ‏بندر شهید رجایی رخ داده و انفجار در شعاع حدود ۲ کیلومتری باعث ‏خسارات بسیار سنگین شده است.‏
شدت انفجار به حدی بود که ساختمان‌های اداری اطراف به شدت آسیب ‏دیدند، خودروهای سبک و سنگین مچاله شدند و برخی از ساختمان‌ها ‏به طور کامل فروریختند. همچنین تعدادی از کانتینرهای مجاور دچار ‏حریق شده و موج انفجار باعث آسیب‌های سازه‌ای در منطقه وسیعی ‏شد. با این حال، اعلام شد که منبع انفجار مربوط به مخازن آمونیاک یا ‏سوخت نبوده است.‏
رئیس دادگستری هرمزگان تعداد متوفیان بندر شهید رجایی را ۲۵ نفر ‏اعلام کرد و تاکنون ۲۱ جسد از متوفیان حادثه تحویل پزشکی قانونی ‏استان شده و ۴ پیکر دیگر نیز در حال انتقال به پزشکی قانونی است. ‏تا کنون اجساد ۱۰ نفر از متوفیان احراز هویت شده است که ۲ نفر ‏خانم و ۸ نفر آقا هستند.‏
بندر شهید رجایی یکی از مهمترین بنادر ایران محسوب می‌شود که ‏عنوان دروازه طلایی تجارت ایران با جهان را به دوش می‌کشد و با ‏‏۸۰ بندر معروف بین‌المللی ارتباط دریایی و مبادله کالا دارد، حادثه ‏امروز در این گمرک موجب شد که ویژگی‌های این گمرک استراتژیک ‏مورد بررسی قرار گیرد. ‏
این بندر با ۲۴۰۰ هکتار وسعت، ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۱۰۰ ‏میلیون تن کالا و ظرفیت ۶ میلیون‌‏TEU‏ کانتینر در سال را دارد و حجم ‏گسترده‌ای از عملیات جابه‌جایی کالاهایی مانند محصولات فولادی، فله ‏خشک، فله مایع و فرآورده‌های نفتی خام در این بندر انجام می‌شود.‏
مجتمع عظیم بندری شهید رجایی که بزرگترین و پیشرفته‌ترین ‏پایانه‌های کانتینری کشور را در اختیار دارد به‌عنوان دروازه واردات و ‏صادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور تلقی شده و گفته می‌شود  ‏در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا دارای رتبه ۵۹ است.‏
بندر شهید رجایی ظرفیت پذیرش بیش از ۴۰۰۰ کشتی از انواع فله ‏بر، کانتینری و نفتکش را دارد و بیش از ۵۳ درصد عملیات تخلیه و ‏بارگیری کالا در بنادر کشور را به خود اختصاص داده است.‏

پاسخی بگذارید