فاطمه مداح نظری- ظهر روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۴، انفجار مهیبی در بندر شهید رجایی بندرعباس رخ داد که به سرعت باعث متوقف شدن تمام فعالیتهای این بندر استراتژیک شد. در ساعات اولیه، گزارشها حاکی از وقوع انفجار مخازن اسکله شهید رجایی در بندر عباس در یکی از مخازن سوخت بندر بود، اما به تدریج اطلاعات تکمیلی نشان داد که منشأ اصلی انفجار، دپوی کالاهای خطرناک و مواد شیمیایی در محوطه کانتینری سینا بوده است.
شدت موج انفجار به حدی زیاد بود که دود ناشی از آن در سراسر شهر بندرعباس مشاهده میشد و شیشههای بسیاری از ساختمانهای اطراف شکست. تیمهای واکنش سریع، شامل نیروهای امدادی، آتشنشانی، اورژانس و امنیتی، بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.
با دستور ویژه وزیر کشور، عملیات تخلیه، امداد و کنترل اوضاع در سریعترین زمان ممکن آغاز شد. طبق اعلام رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، این حادثه هیچ ارتباطی به پالایشگاهها، مخازن سوخت و خطوط انتقال نفت نداشته و بهرهبرداری از این تأسیسات بدون وقفه ادامه داردبر اساس گزارشهای رسمی از جمله اطلاعیه گمرک و اظهارات مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان، علت اصلی انفجار مخازن اسکله شهید رجایی در بندر عباس، اشتعال چندین کانتینر دپو شده حاوی مواد شیمیایی خطرناک اعلام شده است. این حادثه در محوطه کانتینری سینا واقع در محدوده بندر شهید رجایی رخ داده و انفجار در شعاع حدود ۲ کیلومتری باعث خسارات بسیار سنگین شده است.
شدت انفجار به حدی بود که ساختمانهای اداری اطراف به شدت آسیب دیدند، خودروهای سبک و سنگین مچاله شدند و برخی از ساختمانها به طور کامل فروریختند. همچنین تعدادی از کانتینرهای مجاور دچار حریق شده و موج انفجار باعث آسیبهای سازهای در منطقه وسیعی شد. با این حال، اعلام شد که منبع انفجار مربوط به مخازن آمونیاک یا سوخت نبوده است.
رئیس دادگستری هرمزگان تعداد متوفیان بندر شهید رجایی را ۲۵ نفر اعلام کرد و تاکنون ۲۱ جسد از متوفیان حادثه تحویل پزشکی قانونی استان شده و ۴ پیکر دیگر نیز در حال انتقال به پزشکی قانونی است. تا کنون اجساد ۱۰ نفر از متوفیان احراز هویت شده است که ۲ نفر خانم و ۸ نفر آقا هستند.
بندر شهید رجایی یکی از مهمترین بنادر ایران محسوب میشود که عنوان دروازه طلایی تجارت ایران با جهان را به دوش میکشد و با ۸۰ بندر معروف بینالمللی ارتباط دریایی و مبادله کالا دارد، حادثه امروز در این گمرک موجب شد که ویژگیهای این گمرک استراتژیک مورد بررسی قرار گیرد.
این بندر با ۲۴۰۰ هکتار وسعت، ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا و ظرفیت ۶ میلیونTEU کانتینر در سال را دارد و حجم گستردهای از عملیات جابهجایی کالاهایی مانند محصولات فولادی، فله خشک، فله مایع و فرآوردههای نفتی خام در این بندر انجام میشود.
مجتمع عظیم بندری شهید رجایی که بزرگترین و پیشرفتهترین پایانههای کانتینری کشور را در اختیار دارد بهعنوان دروازه واردات و صادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور تلقی شده و گفته میشود در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا دارای رتبه ۵۹ است.
بندر شهید رجایی ظرفیت پذیرش بیش از ۴۰۰۰ کشتی از انواع فله بر، کانتینری و نفتکش را دارد و بیش از ۵۳ درصد عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور را به خود اختصاص داده است.



