تاریخ : 1398/07/6 11:31
شناسه : 209436

در پی جنجال‌هایی که بعد از افشای مکالمات ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین به وجود آمده، منابع آگاه می‌گویند که کاخ سفید دسترسی به محتوای مکالمات ترامپ با رئیس‌جمهور روسیه و ولی‌عهد سعودی را محدود کرده است.

در پی افشای تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و کلید خوردن استیضاح ترامپ،  شبکه «سی ان ان» گزارش کرد که کاخ سفید تلاش کرده است که دسترسی به محتوای مکالمات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را محدود کند.

یک فرد آگاه از این موضوع به سی ان ان گفت، مقاماتی که معمولاً اجازه دسترسی به نسخه‌ای از مکالمات رئیس‌جمهور را دارا بودند، به هیچ عنوان موفق به دریافت متن گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با محمد بن سلمان نشدند.

طبق گفته منابع آگاه، دسترسی مقامات آمریکایی به نسخه ای از دستکم یکی از مکالمات رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور روسیه نیز به شدت محدود شده است.

این خبر در حالی منتشر شده است که شکایت یک افشاگر که شبکه بی‌بی سی روز گذشته (جمعه) گزارش کرد یکی از مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا همان (سیا) بوده است، نشان داد که کاخ سفید به دنبال از بین بردن متن گفت‌وگو میان ترامپ و زلنسکی بوده است که در آن مکالمه رئیس‌جمهور آمریکا تلاش داشته تا کی‌یف را وادار کند تا در خصوص «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» یکی از رقبای مهم ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا تحقیقاتی را انجام دهد.

ترامپ در مکالمه تلفنی خود از زلنسکی درخواست می‌کند تا احتمال فساد اقتصادی پسر بایدن را که برای یک شرکت انرژی در اوکراین کار می‌کرده است، پیگیری کند.

بنا به گزارش شبکه «بی بی سی»، در متن شکایت افشاگر این اطلاعات آمده است که ترامپ در ازای دریافت این اطلاعات علیه رقیب سیاسی خود، وعده افزایش کمک نظامی را به اوکراین داده بود.

بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، هنوز مشخص نیست که آیا مقامات آمریکایی‌، نسخه‌هایی از تماس ترامپ با محمد بن سلمان و پوتین را در همان سامانه الکترونیکی ایمنی قرارداده‌اند که نسخه گفت‌وگو با زلنسکی ذخیره شده بود یا خیر.

شورای امنیت ملی کاخ سفید و کاخ سفید تاکنون به درخواست هیل برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده‌اند.

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید به سی ان ان گفت: «قانونگذاران شورای امنیت ملی دستور داده‌اند که اسناد محرمانه به شیوه‌ای مناسب مدیریت شوند».

مقامات آمریکایی می‌گویند که اقدام برای محدود کردن دسترسی به برخی از متن گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با مقامات کشورهای دیگر، از یکسال پیش و زمانی آغاز شد که برخی جزئیات تماس‌های تلفنی وی با رهبران جهان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

در پی افشای مکالمات ترامپ با زلنسکی، مجلس نمایندگان آمریکا،‌فرایند استیضاح ترامپ را آغاز کرده است و درخواست ترامپ از زلنسکی برای کمک سیاسی به وی به عنوان موضوع اصلی استیضاح ترامپ بررسی می‌شود.

پاسخی بگذارید