تاریخ : 1398/07/9 16:37
شناسه : 209479

یک جنگ تمام‌عیار می‌تواند ۶میلیون بشکه در روز را برای همیشه از تولید نفت جهان پاک کند و تأثیر بسیار عمیق‌تری بر قیمت نفت نسبت به آنچه حمله‌های ۱۴ سپتامبر گذاشت بگذارد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گفته بود اگر جنگی با ایران صورت بگیرد، قیمت نفت بسیار افزایش خواهد یافت و به‌نظر او اگر جلوی ایران گرفته نشود این جنگ اتفاق می‌افتد.

هر زمان که صحبت از تهدید مواضع ایران می‌شود بن‌سلمان مبالغه‌آمیز صحبت می‌کند ولی وقایع اخیر نشان می‌دهد که او این بار منظوری از این حرف خود داشته است. ولی این قیمت بسیار بالا تا چه‌حد است؛ 100 دلار در هر بشکه؟ 300 دلار در هر بشکه؟ و جهان با این قیمت‌های بالا چه شرایطی خواهد داشت؟

حملات اخیر پهپادها به تأسیسات نفتی عربستان که 5.7 میلیون بشکه از تولید نفت آن را کم کرد با وجود قبول مسئولیت حوثی‌های یمن، به ایران نسبت داده می‌شود. این حملات نشان می‌دهد که ایران تجهیزات لازم برای حمله به قلب تأسیسات نفتی عربستان را دارد و در صورت یک جنگ تمام‌عیار حمله به این تأسیسات بسیار مخرب‌تر خواهد بود، در این صورت، این 5.7 میلیون بشکه در روز به‌طور دائم از خط تولید پاک می‌شود و صنعت نفت جهان را در شرایطی مخاطره‌آمیز قرار می‌دهد.

اینها همه در حد یک فرضیه است ولی حمله‌های چهاردهم سپتامبر ثابت کرد که امکان آن وجود دارد و با توجه به آن می‌توان صحبت‌های بن‌سلمان را کاملاً متوجه شد. یک حمله مخرب می‌تواند 6 میلیون بشکه در روز را برای همیشه از تولید نفت جهان پاک کند و تأثیر بسیار عمیق‌تری بر قیمت نفت نسبت به آنچه حمله‌های 14 سپتامبر گذاشت بگذارد. پس از این حملات قیمت نفت به 70 دلار در هر بشکه رسید ولی با اطمینان از افزایش تولید عربستان به‌سرعت پایین آمد. پس از آنکه گزارش شد کار تعمیرات آرامکو ماه‌ها طول می‌کشد قیمت نفت باز هم افزایش یافت. ولی در آخر این ترس کوتاه‌مدت بود و با اطلاعات جدید مبنی بر توانایی عربستان برای بازگرداندن تولید به سطح قبل از حملات، قیمت نفت باز هم کاهش یافت.

چند روز پس از این حمله‌ها، برخی تحلیلگران پیش‌بینی کردند قیمت نفت برنت تا 100 دلار در هر بشکه افزایش می‌یابد ولی تحلیلگران هوشیاری هم بودند که گفتند دلیلی برای این افزایش قیمت وجود ندارد چون برخی اعضای اوپک می‌توانند تولیدشان را افزایش دهند و نفت شیل آمریکا هم بقیه کمبود را جبران می‌کند، ولی اتکا به نفت شیل و تولید اعضای اوپک در چنین شرایطی کمی خوشبینانه است.

ایران و امارات دو عضو اوپک هستند که ذخایر مازاد بالایی دارند ولی اگر ایران و امارات هر دو در جنگ باشند، تولید نفتشان کاهش خواهد یافت، این بدان معناست که همه 5.7 میلیون بشکه در روز را باید نفت آمریکا جبران کند چیزی که حتی تندوتیزترین طرفداران شیل آمریکا هم نمی‌توانند باور کنند.

آمریکا تولید نفت خود را طی سال گذشته به‌طور مداوم افزایش داده ولی این شتاب رو به بالا دائمی نیست و نتایج ضعیف برخی حوزه‌های شیل این کشور می‌تواند آن را کاهش دهد.

واقعیت این است که هیچ تولیدکننده نفتی نمی‌تواند تولید خود را شش میلیون بشکه در روز افزایش دهد و این شش میلیون یک برآورد خوشبینانه در صورت یک جنگ تمام‌عیار است.

اگر بسته شدن تنگه هرمز یا یک حمله دیگر به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان 6 میلیون بشکه در روز یا بیشتر از آن را از تولید نفت کم کند، قیمت نفت تا حد غیر قابل تصوری بالا می‌رود.

اگر مشخص نباشد تولید نفت کی از سر گرفته می‌شود رقابتی برای دزدیدن سهم بازار به‌وجود می‌آید. کشورها بدون شک تمام تلاش خود را برای افزایش تولید انجام می‌دهند ولی این کافی نیست. ذخایر استراتژیک نفت جهان برای متعادل نگه داشتن بازار باز می‌شود ولی همه این‌ها تنها یک راه‌حل کوتاه‌مدت است.

مصرف کنندگان بزرگ نفت مثل چین و هند به‌دنبال عرضه کنندگان جایگزین می‌گردند. ولی اگر قیمت نفت از 100 دلار در هر بشکه فراتر رود این مصرف کنندگان بزرگ هم با مشکل مواجه می‌شوند. مشخص نیست چین چقدر ذخایر نفتی دارد ولی اگر مجبور شود از آن استفاده کند به‌سرعت تمام خواهد شد.

هند در حال ساخت ذخایر اضافی نفت است تا برای مشکلات احتمالی در خاورمیانه آماده باشد. هدف هند داشتن 90 تا 100 روز ذخایر اضافی است.

ژاپن و کره جنوبی هم وارد کنندگان بزرگ نفت خام هستند. ژاپن 300 میلیون بشکه ذخایر نفتی دارد.

علی‌رغم آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک مختلف جهان، تا زمانی که تولیدات جدید آغاز نشود یا تقاضای نفت کاهش نیابد، قیمت آن همچنان بالا می‌رود.

ولی قیمت نفت تا چه‌حد می‌تواند افزایش یابد؟ اگر تولید نفت به‌مدت 6 ماه 6 میلیون بشکه  در روز کاهش یابد، افزایش تا 100 دلار در هر بشکه ممکن است، ولی اگر 20 میلیون بشکه نفت تنگه هرمز برای چند روز تا چند هفته موجود نباشد چه می‌شود؟ یا اگر ظرفیت تولید کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس مختل شود؟ کاهش 20 میلیون بشکه در روز تولید نفت می‌تواند قیمت آن را به 300 دلار در هر بشکه برساند، ولی قیمت نفت نباید تا این حد بالا برود چون اقتصادهای پرمصرف را نابود می‌کند.

بنابراین دورنمای قیمت بسیار بالای نفت آنقدرها هم که تحلیلگران می‌گویند دور از انتظار نیست.

پاسخی بگذارید