تاریخ : 1398/07/18 12:21
شناسه : 209546

عضو اصلی شورای اسلامی شهرستان ری گفت : لزوم ایجاد نمایشگاه های فصلی در مرکزیت شهرری همراه با چشم اندازی روشن در جلسه شورای شهرستان ری مورد بررسی قرار می‌گیرد.



به گزارش آتنا تکیه سرپرست شهرستان ری شاخه سبز؛ رسیدن به اهداف توسعه ای شهرستان ری ، مستلزم حرکت به سوی اقتصاد باز  و به نوعی به کارگیری استراتژی های جهش است که یکی از سکوهای بسیار مهم در معرفی و شناسایی توانمندی ها و قابلیت های فنی واحدهای تولیدی و خدماتی ، نمایشگاه ها می باشند.


نمایشگاه ، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده های نوین علم و صنعت و همچنین عرضه و انتقال فرهنگ و تمدن است. مشارکت در نمایشگاه باعث می شود تا توانمندی واحدها و بنگاه های مختلف تولیدی به معرض نمایش گذاشته شود و زمینه برای دست یافتن به بازارهای جدید فراهم گردد.


نمایشگاه های فصلی، روزانه، دوره ای در ایام مختلف ازین موضوعات مستنثتی نیستند. در سال های گذشته شهرستان ری در ایجاد فضاهای مذکور فعالیت متناسبی داشت اما با مخالفت اصناف و بازاریون مواجه شد چون آنان معتقد بودند، زمانی برگزاری نمایشگاه فصلی موضوعیت پیدا می‌کند که کالا به‌میزان کافی در بازار موجود نباشد اما درحال‌حاضر کسبه به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای فروش کالاهای خود هستند تا میزان نقدینگی‌شان را بالا ببرند؛ به همین دلیل همواره کسبه اقدام به برگزاری حراج‌های فصلی و فروش‌های فوق‌العاده می‌کنند و دیگر لزومی به برگزاری نمایشگاه فصلی نیست.


آنان می گفتند كه نمایشگاه به معنای محل نمایش كالاست نه عرضه آن، یعنی نمایشگاه باید محل نمایش تخصصی كالاهای تازه تولید باشد و تولیدكنندگان و بنكداران در آن شركت كنند كه هیچكدام از صنوف عرضه كننده كالای شهرستان موافق برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالا در ایام ویژه سال نیستند زیرا این نمایشگاه ها محل رقابت نابرابر با صنوف است. بازاریان ایجاد اینگونه فضاها را در ایام بخصوص صلاح نمی دانستند چون روزهای اوج درآمدزایی و كسب و كار می دانند و می گویند كه برگزاری نمایشگاه علاوه بر ایجاد نارضایتی اكثر كسبه و اصناف باعث تحمیل خسارات و صدمات بیشتری به صنوف می شوند.


اما عدم برگزاری اینگونه نمایشگاه ها در شهرستان راه حل اصلی نبود و هنوز کارآفرینان زیادی ازین مسئله ناراضی و در پی راه اصلی هستند؛ البته ناگفته نماند، خوشبختانه شهرستان ری با 5 بخش متفاوت خود در این عرصه تلاش خود را داشته و با ایجاد چندین نمایشگاه روستایی خوش درخشیده است.


خبرنگار پایگاه خبری روز سپید از نارضایتی های بانوان کارآفرین از عدم ایجاد نمایشگاه های فصلی و... در نشست صمیمی کارگروه بانوان دفتر مجمع نمایندگان مجلس (شهرستان ری) با بانوان فعال اجتماعی وفرهنگی خبر می دهد که مشاور دبیر مجمع نمایندگان مجلس به آنان وعده پیگیری می دهد.


این در حالیست که گفتگوی خواندنی خبرنگار افق خبر با خدیجه فتحی مدیر امور بانوان شهرداری منطقه 20 هست که وی خبر می دهد :لیستی در حدود 170 نام داریم که واجد شرایط واگذاری غرفه هستند که ما توانستیم 12 نفر از آنان را در غرفه نمایشگاهی "زنان و تولید ملی" بوستان گفتگوی شهر تهران برایشان فضا اختصاص دهیم تا فروش محصولات خود را داشته باشند.


فتحی افزود : در طرح شادستان، جشنواره غذا برگزار کردیم و حدود 500 نفر از بانوان بعد از کارگاه های سفره آرایی توانستند مهارت های خود را شکوفا کنند، باید کاری انجام شود تا بحث خلاقیت های هنری بانوان را به‌اجرا در آوردیم. 


مدیر امور بانوان شهرداری منطقه 20 تشریح کرد : زنان سرپرست خانوار ما در  17 مرکز مهارت آموزی آموزش رشته هایی همچون خياطي، صنایع دستی، تولید عرقیات گیاهی ، سنگ تراشی، ساخت کیف، ساخت جاجیم می یابند و 300 نفر مشغول بکار بعد از آموزش داریم. همچنین در 8 مرکز کارآفرینی ما نیز 278 نفر مشغول بکار هستند و 11 نفر از خانم هایی که بهره بردار این مراکز هستند، توانمند شدند و بعنوان کارفرما در سطح شهرستان فعالیت دارند.


وی با اشاره بر ویژگی های مثبت نمایشگاه های فروش کالا، افزود:  در این رویدادها کالاها علاوه بر آنکه به نمایش گذاشته می شوند به فروش هم می رسند همچنین شمار زیادی از مردم ترغیب می شوند که ازین محل بازدید کنند و همین امر موجب توسعه گردشگری نیر خواهد شد.  چون بازدید برای عموم آزاد است و معمولا بهای کالاها کمی ارزان تر از بازار است.


فتحی خاطر نشان کرد : تقاضای زیادی بطور متداول برای ایجاد نمایشگاه و اختصاص فضا برای زنان کار آفرین، سرپرست خانوار داریم ولی ما کماکان با محدودیت های خاص در تامین فضا روبرو هستیم، چون ما از برگزاری نمایشگاه های فصلی محروم هستیم.


در همین راستا بانوان فعال رسانه ای ری گفتگویی با ناهید خدا کرمی عضو شورای شهر تهران داشتند که وی بر لزوم ایجاد بازارچه ها و نمایشگاه های فصلی و کوچک که خارج از سیستم های تجاری معمول فعالیت خود را دارند، تاکید کرد و گفت : اینگونه رویداد ها یک امر رایج در سطح اجتماع است که افراد واجد الشرایط می توانند ازین مزیت بهره ببرند.


عضو شورای اسلامی شهرستان ری افزود: عدم برگزاری اینگونه نمایشگاه ها در مرکزیت ری آن هم بصورت منظم در دستور جلسه شورای شهرستان قطعا خواهد آمد تا قبل از آنکه لایحه ایجاد غرفه ها در فروشگاه های زنجیره ای و دولتی به تصویب برسد ما نیز راه حل اصلی را در تکامل رساندن این مورد بیابیم.


وی تصریح داشت : در جلسات آتی شورای شهرستان از حضور شهردار منطقه 20 و فرماندارویژه شهرستان ری قطعا بهره خواهیم برد تا در تعامل با آنان راه چاره ای برای زنان کارآفرین و بدسرپرست این ناحیه اندیشیده شود تا مجبور نقل و انتقال به شهر تهران نشوند.


انتهای پیام/


پاسخی بگذارید