
در دوران جاهلیت پیش از اسلام، دختران مظلوم و بی گناه توسط پدران خود زنده به گور می شدند و حق زندگی از آنان سلب می شد و هزاران دختر قبل از اسلام بدین شیوه از حق حیات محروم گشتند تا اینکه پیامبر مهربانیها آمد و به شیوه های مختلف با زن ستیزی مقابله و مبارزه کرد.
حکایت تلخ و غمبار قیس بن عاصم که پس از مسلمان شدن در حضور پیامبراکرم (ص) به زنده به گور کردن ۱۳ دختر خود اعتراف کرد، در تاریخ عرب جاهلى ثبت شده است.
البته در قبایل غیرعربى نیز حقوق زنان پایمال می شد و کشتن، شکنجه، اهانت و تضییع حقوق همه جانبه زنان در همه نقاط دنیا که نور وحى در آن نتابیده بود، وجود داشته است مثلا در یونان قدیم زن در معرض خرید و فروش قرار مى گرفت و قیمت زن، بیش از پنجاه پیمانه جو نبود.
این اتفاق حتى در تمدن هاى بزرگ نیز مشهود بود؛ مثلا در مصر براى زیاد شدن رود نیل، دختران را به زیور آراسته و در آن غرق مى کردند.
در مقابل این تفکرات پلید، اسلام ناب برای تربیت دختر تمدنساز وارد کارزار شد.
قرآن کریم حقوق زن را در ابعاد گوناگون زندگى فردى و اجتماعى زنده کرد و به پدیده دخترکشى خاتمه داد و با بیان هاى گوناگون، اعراب را از این کردار زشت و ناپسند بر حذر داشت.
قرآن کریم زنان و مردان را با هم برابر دانست و معیار برترى انسان ها را تنها در پرتو تقوا اعلام کرد.
در قرن نوزدهم دیدگاه فمینیستى درباره حقوق زن به وجود آمد که گرچه بیشتر در گرایشهاى فمینیستى از برابرى زن و مرد و تساوى آنان در حقوق انسانى سخن گفته میشود، اما در عمل اتفاقات دیگری در حال وقوع است؛ تاجاییکه انتقادهاى بسیاری امروزه از سوى فیلسوفان و پژوهشگران خردورز بر مبانى فلسفى و حقوقى فمینیسم وارد است و پیامد هاى این اندیشه و نقش آن در تنزل دادن مقام انسانى زن بر کسی پوشیده نیست.
بى خبرى جوامع از توانمندى هاى فطرى زنان و نادیده گرفتن نقش ارزشمند او در تربیت فرزند و تحکیم خانواده او را در طول تاریخ، در تنگناى داوری هاى ناسالم و ستم بار قرار داده است.
زن در نگاه غربی کنشگر است، اما کنشگری اجتماعی خود را صرف تبلیغات سرمایه داری می کند. بدترین و پست ترین چیزها و هرچیزی که برای فروش گذاشته میشود با استفاده از ابزاری به نام زن به فروش میرسد. به همین دلیل پیش از اینکه به اندیشه و روحیه او توجه شود به جنسیتش توجه می شود.
در نگاه شرقیها نیز زن هیچگاه در متن نبوده و در حاشیه قرار داشته است؛ این در حاشیه بودن زن با اسلام مغایرت دارد؛ چراکه در اسلام زن باید در متن جامعه باشد به گفته مقام معظم رهبری زنان در شرق همیشه در حاشیه هستند و هیچگاه تاریخساز نبوده اند.
با پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت و ارتقای جایگاه زنان در کشور، رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها مطرح نمودند که زن مسلمان ایرانی میتواند الگوی سومی برای جهان باشد و این الگو به زنان دیگر کشورها نیز عرضه شود.
در این الگوی سوم زن باید تاریخ ساز باشد و در حاشیه نباشد و جنسیتش بر انسانیتش غلبه نکند.
یکی از الگوهای نابی که اسلام از زن ارائه داده است، حضرت فاطمه معصومه (س) دختر موسی بن جعفراست که با دانشی شگرف، نگاهی پربصیرت و معنویتی مثال زدنی مسیری به بلندای تمدن اسلامی را پیمود و طلایه دار مکتبی انسان ساز شد.
زنان و دختران می توانند با الگوگیری از وجود ارزشمند این بانو، به بالاترین درجات معنوی دست یابند و موجب رشد و ترقی خود و جامعه شوند.
کد: 133