شاخه سبز گزارش می دهد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/05/2 12:16
شناسه : 408706
شاخه سبز-هیفاء پردل-فرش ایرانی آینه تمام‌نمای فرهنگ، اصالت و ‏هنر ایرانی است در حالی که این فرش با تار و پود زیبای خود چشمان ‏خارجی ها را مسحور می کرد و فاتح بازارهای جهانی بود امروزه به ‏دلیل عدم حمایت از هنرمندان این هنر زیبا و تحریم حال خوشی ندارد.‏
به گزارش خبرگار روزنامه شاخه سبز- با توجه به این که هر کدام از ‏مناطق و استان ها واقوام مختلف کشور نوع خاصی از فرش دستبافت ‏را با دستان هنرمند خود روانه بازار می کند فرش ابریشم قم از ظرافت ‏خاصی روبرو است فرشی که بتدا میان عشایر و روستاییان قم رواج ‏داشته است؛ اما رفته رفته با توجه به اهمیت این صنعت در تجارت، ‏میان سایر نقاط این استان نیز رواج یافت .‏
فرش‌های بافت قم در ابتدا با نخ‌های نه چندان ظریف وارد بازار شدند ‏ولی به‌تدریج هنرمندان قمی با نبوغ و سلیقه خود به بافت فرش‌هایی ‏بسیار ظریف و منظم پرداختند. ظرافت و نظم فرش‌های دستباف قم تا ‏حدی است که بیننده را به تردید می‌اندازد.‏
‏ شاید این فرش‌ها ماشین‌باف باشندطرح‌های رایج قالی‌های قم را ‏می‌توان شامل ترنج شاه عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه ‏دانست. رنگ‌های مورد استفاده در قالی‌های بافت قم، ابتدا محدود به ‏چهار  تا ۶ رنگ بوده است که به مرور، طیف رنگ‌های مورد استفاده ‏افزایش یافته و در حال حاضر بیش از ۴۰ رنگ متنوع و متمایز در بافت ‏فرش‌های این خطه به کار می‌رود.‏
در کدام از مناطق کشور فرش دستبافت با هنر و سبک و نمادهای ‏خاصی بافته می شود اما معروف ترین فرش های دستبافت به به‌طور ‏کلی فرش‌های تبریز، قم، کاشان و مناطق شمالی ایران را ‏پرطرفدارترین فرش‌های ایرانی هستند اما طی سال های اخیر به دلیل ‏نبود شناسنامه ویژه فرش های دستبافت این فرش کپی برداری شده و ‏این امر چالشی برای صادرکنندگان و تجار فرش ایرانی به شمار می ‏رود.‏
‎ 
شناسنامه به عنوان یک سند رسمی و قانونی در جوامع مختلف، به ‏منظور تعیین هویت و اصالت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت ‏فرش دستباف نیز صدور شناسنامه برای تولیدات این هنر بسیار اهمیت ‏دارد. فرش دستباف، نمادی از ارزش‌های فرهنگی و هنری یک ملت ‏است که در سراسر جهان شهرت دارد. اهمیت صدور شناسنامه برای ‏فرش دستباف بسیار زیاد است و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تأیید ‏اصالت و کیفیت آثار هنری، اشاره کرد. در ادامه این مقاله به عنوان ‏مرجع اطلاعات لازم در زمینه قالی دستبافت همراه ما باشید
جدای از مشکلات نبود تسهیلات برای بافندگان این هنر زیبا؛ گرانی مواد ‏اولیه و حضور دلالان فرش این فرش به دلیل از دست دادن بازارهای ‏جهانی حال خوشی ندارد.‏
قم؛ قطب فرش ابریشم ایرانی ‏
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف قم با اشاره به اهمیت فرش ‏ابریشم قمی می گوید: قم پایتخت فرش ابریشم دنیا است، به طوری ‏که رؤسای جمهور کشورهای مختلف دنیا و اعضا همراه برای هدیه از ‏کالای نفیس و ارزشمند هنری مثل فرش ابریشم قم استفاده می‌کنند.‏
ابوالفضل صادقی می افراید: قم پایتخت فرش ابریشم دنیا است، به ‏طوری که رؤسای جمهور کشورهای مختلف دنیا و اعضا همراه برای ‏هدیه از کالای نفیس و ارزشمند هنری مثل فرش ابریشم قم استفاده ‏می‌کنند؛ که این باعث افتخار ما هست. ما بزرگترین تولید کننده فرش ‏ابریشم در جهان هستیم و بیشترین تولیدات رو داریم، و فرش را به ‏اقصی نقاط دنیا صادر می‌کنیم.‏
به گفته وی؛ استان قم همیشه در موضوع فرش دستباف پیشرو بوده ‏است. پیشکسوتان و هنرمندانی که در راه هنر و صنعت اصیل ایرانی ‏موی سفید کرده‌اند؛ مردم دنیا فرش را با ایران می‌شناسند، فرش یکی ‏از منابع درآمدی کشور محسوب می‌شود و پرچم هویت فرهنگی ما ‏بالاست.‏
قوانین دست وپاگیر ؛ مانع اصلی صنعت فرش ‏
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستبافت با اشاره به مهم ترین موانع ‏و مشکلات فرش ابریشم قم بیان می کند: هنرمندان، تولید کنندگان و ‏صادرکنندگان این هنر کهن و با ارزش مشکلاتی هم داشته‌اند، از جمله ‏خرید مواد اولیه که به علت بالا رفتن قیمت باعث شده که تولیدکنندگان ‏ما متأسفانه نتوانند خیلی از مصالح را در درجه اول به دست بیاورند. ‏یکی از مشکلات مهم دیگر مربوط به معیشت کارگران و هزینه‌های ‏زندگی آن‌هاست که بسیار سخت شده است، و همچنین مشکل ‏فروش و کم شدن صادرات به علت وجود قوانین دست‌وپاگیر را نیز ‏داریم.‏
صادقی می افزاید: ما باتوجه به مشکلات بسیار زیاد تورم، صادراتی و ‏قانونی که داشته‌ایم و تعدادی از هنرمندان بزرگ از این صنف خارج ‏شده‌اند، یک حرکت رو به جلو داشتیم و جوانان را وارد بحث دانش بنیان ‏و علمی شدن فرش کردیم‎.‎
پایین آمدن جایگاه صادراتی فرش ایرانی
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف نیز با اشاره به وضعیت ‏صادرات فرش ایرانی عنوان می کند: تا سال های قبل بیش از 2 میلیون ‏نفر بافنده در کشور وجود داشت ولی اکنون زیر یک میلیون بافنده در ‏کشور داریم. در دهه هفتاد ظرفیت تولید ما 6 میلیون متر مربع بود که ‏امروز به کمتر از 2میلیون متر مربع رسیده و طبعا به همان نسبت تعداد ‏بافندگان کاهش یافته است.‏
عبدالله بهرامی می افراید: ز دولت چهاردهم خواستاریم که به بحث ‏فرش دستباف توجه ویژه ای داشته باشددرحال حاضر بیش از 10هزار ‏کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف وجود دارد که باید از ظرفیت این ‏نیروهای آماده برای اتصال آنها به بازار کار استفاده کرد.‏
به گفته این مسئول؛ در حالی که در سال گذشته صادرات فرش ایرانی ‏؛ در سال 1402 حدود 42 میلیون دلار بوده است  در سال های 92 ‏تا1402  بالای 2میلیارد دلار بوده و در دهه 90 حدوداً400 تا500میلیون ‏دلار صادرات گزارش شده است یعنی جایگاه صادرات فرش ایرانی تنزل ‏داشته اشت.‏
بهرامی معتقد است؛ در بحث مواد اولیه نیز مشکل داریم. ایران در بحث ‏تولید پشم بزرگترین تولید کننده پشم در جهان هستیم‌,‌اما با توجه به ‏اینکه فرآوری نداریم,‌سالیانه حدود 65 میلیون تن پشم وارد می کنیم. ‏اگر کسی در این حوزه توجه کافی داشت. بدون شک صنعت نساجی ‏دچار تحول عظیمی می شد.‏
سال 1402 سال سقوط فرش ایرانی
یکی از دست اندرکاران فرش دستبافت ایرانی عنوان می کند: سقوط ‏فرش در سال ۱۴۰۲ با ادغام مرکز ملی فرش ایران با دفتر صنایع ‏ورزشی و خلاق که طیف وسیعی از حوزه‌‌‌ها،  از اسباب‌‌‌بازی گرفته تا ‏پویانمایی،  صنایع ورزشی،  هنرهای تجسمی،  طلا و جواهر،  بازی‌‌‌های ‏رایانه‌‌‌ای و... را تحت پوشش دارد،  رقم خورد.‏
مسعود سپهرزاد می افزاید: بهبود وضعیت صنعت فرش به‌‌‌دست بخش ‏خصوصی نیست و این اتفاق باید به‌‌‌دست متولیان این صنعت محقق ‏شود،  اما باتوجه به شواهد موجود امیدی به تغییر وضعیت نیست و در ‏سال ۱۴۰۳ شاهد هیچ اتفاق مثبتی نخواهیم بود. البته دولت با برخی ‏اقدامات کمک کرد تا مواد اولیه ارزان‌‌‌تری وارد کشور شود،  اما زمانی ‏که بازار صادراتی برای محصولات تولیدشده وجود ندارد،  تولید چه ‏فایده‌‌‌ای دارد؟ ‏‎..‎
‎.‎گفتنی است؛ دهه هفتاد ظرفیت تولید ما 6میلیون متر مربع بود که ‏امروز به کمتر از 2میلیون متر مربع تولید رسیده است.‏

به گزارش روزنامه شاخه سبز-هیفاء پردل-فرش ایرانی آینه تمام‌نمای ‏فرهنگ، اصالت و هنر ایرانی است در حالی که این فرش با تار و پود ‏زیبای خود چشمان خارجی ها را مسحور می کرد و فاتح بازارهای ‏جهانی بود امروزه به دلیل عدم حمایت از هنرمندان این هنر زیبا و تحریم ‏حال خوشی ندارد.‏
به گزارش خبرگار روزنامه شاخه سبز- با توجه به این که هر کدام از ‏مناطق و استان ها واقوام مختلف کشور نوع خاصی از فرش دستبافت ‏را با دستان هنرمند خود روانه بازار می کند فرش ابریشم قم از ظرافت ‏خاصی روبرو است فرشی که بتدا میان عشایر و روستاییان قم رواج ‏داشته است؛ اما رفته رفته با توجه به اهمیت این صنعت در تجارت، ‏میان سایر نقاط این استان نیز رواج یافت .‏
فرش‌های بافت قم در ابتدا با نخ‌های نه چندان ظریف وارد بازار شدند ‏ولی به‌تدریج هنرمندان قمی با نبوغ و سلیقه خود به بافت فرش‌هایی ‏بسیار ظریف و منظم پرداختند. ظرافت و نظم فرش‌های دستباف قم تا ‏حدی است که بیننده را به تردید می‌اندازد.‏
‏ شاید این فرش‌ها ماشین‌باف باشندطرح‌های رایج قالی‌های قم را ‏می‌توان شامل ترنج شاه عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه ‏دانست. رنگ‌های مورد استفاده در قالی‌های بافت قم، ابتدا محدود به ‏چهار  تا ۶ رنگ بوده است که به مرور، طیف رنگ‌های مورد استفاده ‏افزایش یافته و در حال حاضر بیش از ۴۰ رنگ متنوع و متمایز در بافت ‏فرش‌های این خطه به کار می‌رود.‏
در کدام از مناطق کشور فرش دستبافت با هنر و سبک و نمادهای ‏خاصی بافته می شود اما معروف ترین فرش های دستبافت به به‌طور ‏کلی فرش‌های تبریز، قم، کاشان و مناطق شمالی ایران را ‏پرطرفدارترین فرش‌های ایرانی هستند اما طی سال های اخیر به دلیل ‏نبود شناسنامه ویژه فرش های دستبافت این فرش کپی برداری شده و ‏این امر چالشی برای صادرکنندگان و تجار فرش ایرانی به شمار می ‏رود.‏
‎ 
شناسنامه به عنوان یک سند رسمی و قانونی در جوامع مختلف، به ‏منظور تعیین هویت و اصالت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت ‏فرش دستباف نیز صدور شناسنامه برای تولیدات این هنر بسیار اهمیت ‏دارد. فرش دستباف، نمادی از ارزش‌های فرهنگی و هنری یک ملت ‏است که در سراسر جهان شهرت دارد. اهمیت صدور شناسنامه برای ‏فرش دستباف بسیار زیاد است و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تأیید ‏اصالت و کیفیت آثار هنری، اشاره کرد. در ادامه این مقاله به عنوان ‏مرجع اطلاعات لازم در زمینه قالی دستبافت همراه ما باشید.‏

جدای از مشکلات نبود تسهیلات برای بافندگان این هنر زیبا؛ گرانی مواد ‏اولیه و حضور دلالان فرش این فرش به دلیل از دست دادن بازارهای ‏جهانی حال خوشی ندارد.‏
قم؛ قطب فرش ابریشم ایرانی ‏
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف قم با اشاره به اهمیت فرش ‏ابریشم قمی می گوید: قم پایتخت فرش ابریشم دنیا است، به طوری ‏که رؤسای جمهور کشورهای مختلف دنیا و اعضا همراه برای هدیه از ‏کالای نفیس و ارزشمند هنری مثل فرش ابریشم قم استفاده می‌کنند.‏
ابوالفضل صادقی می افراید: قم پایتخت فرش ابریشم دنیا است، به ‏طوری که رؤسای جمهور کشورهای مختلف دنیا و اعضا همراه برای ‏هدیه از کالای نفیس و ارزشمند هنری مثل فرش ابریشم قم استفاده ‏می‌کنند؛ که این باعث افتخار ما هست. ما بزرگترین تولید کننده فرش ‏ابریشم در جهان هستیم و بیشترین تولیدات رو داریم، و فرش را به ‏اقصی نقاط دنیا صادر می‌کنیم.‏
به گفته وی؛ استان قم همیشه در موضوع فرش دستباف پیشرو بوده ‏است. پیشکسوتان و هنرمندانی که در راه هنر و صنعت اصیل ایرانی ‏موی سفید کرده‌اند؛ مردم دنیا فرش را با ایران می‌شناسند، فرش یکی ‏از منابع درآمدی کشور محسوب می‌شود و پرچم هویت فرهنگی ما ‏بالاست.‏
قوانین دست وپاگیر ؛ مانع اصلی صنعت فرش ‏
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستبافت با اشاره به مهم ترین موانع ‏و مشکلات فرش ابریشم قم بیان می کند: هنرمندان، تولید کنندگان و ‏صادرکنندگان این هنر کهن و با ارزش مشکلاتی هم داشته‌اند، از جمله ‏خرید مواد اولیه که به علت بالا رفتن قیمت باعث شده که تولیدکنندگان ‏ما متأسفانه نتوانند خیلی از مصالح را در درجه اول به دست بیاورند. ‏یکی از مشکلات مهم دیگر مربوط به معیشت کارگران و هزینه‌های ‏زندگی آن‌هاست که بسیار سخت شده است، و همچنین مشکل ‏فروش و کم شدن صادرات به علت وجود قوانین دست‌وپاگیر را نیز ‏داریم.‏
صادقی می افزاید: ما باتوجه به مشکلات بسیار زیاد تورم، صادراتی و ‏قانونی که داشته‌ایم و تعدادی از هنرمندان بزرگ از این صنف خارج ‏شده‌اند، یک حرکت رو به جلو داشتیم و جوانان را وارد بحث دانش بنیان ‏و علمی شدن فرش کردیم‎.‎
پایین آمدن جایگاه صادراتی فرش ایرانی
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف نیز با اشاره به وضعیت ‏صادرات فرش ایرانی عنوان می کند: تا سال های قبل بیش از 2 میلیون ‏نفر بافنده در کشور وجود داشت ولی اکنون زیر یک میلیون بافنده در ‏کشور داریم. در دهه هفتاد ظرفیت تولید ما 6 میلیون متر مربع بود که ‏امروز به کمتر از 2میلیون متر مربع رسیده و طبعا به همان نسبت تعداد ‏بافندگان کاهش یافته است.‏
عبدالله بهرامی می افراید: ز دولت چهاردهم خواستاریم که به بحث ‏فرش دستباف توجه ویژه ای داشته باشددرحال حاضر بیش از 10هزار ‏کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف وجود دارد که باید از ظرفیت این ‏نیروهای آماده برای اتصال آنها به بازار کار استفاده کرد.‏
به گفته این مسئول؛ در حالی که در سال گذشته صادرات فرش ایرانی ‏؛ در سال 1402 حدود 42 میلیون دلار بوده است  در سال های 92 ‏تا1402  بالای 2میلیارد دلار بوده و در دهه 90 حدوداً400 تا500میلیون ‏دلار صادرات گزارش شده است یعنی جایگاه صادرات فرش ایرانی تنزل ‏داشته اشت.‏
بهرامی معتقد است؛ در بحث مواد اولیه نیز مشکل داریم. ایران در بحث ‏تولید پشم بزرگترین تولید کننده پشم در جهان هستیم‌,‌اما با توجه به ‏اینکه فرآوری نداریم,‌سالیانه حدود 65 میلیون تن پشم وارد می کنیم. ‏اگر کسی در این حوزه توجه کافی داشت. بدون شک صنعت نساجی ‏دچار تحول عظیمی می شد.‏
سال 1402 سال سقوط فرش ایرانی
یکی از دست اندرکاران فرش دستبافت ایرانی عنوان می کند: سقوط ‏فرش در سال ۱۴۰۲ با ادغام مرکز ملی فرش ایران با دفتر صنایع ‏ورزشی و خلاق که طیف وسیعی از حوزه‌‌‌ها،  از اسباب‌‌‌بازی گرفته تا ‏پویانمایی،  صنایع ورزشی،  هنرهای تجسمی،  طلا و جواهر،  بازی‌‌‌های ‏رایانه‌‌‌ای و... را تحت پوشش دارد،  رقم خورد.‏
مسعود سپهرزاد می افزاید: بهبود وضعیت صنعت فرش به‌‌‌دست بخش ‏خصوصی نیست و این اتفاق باید به‌‌‌دست متولیان این صنعت محقق ‏شود،  اما باتوجه به شواهد موجود امیدی به تغییر وضعیت نیست و در ‏سال ۱۴۰۳ شاهد هیچ اتفاق مثبتی نخواهیم بود. البته دولت با برخی ‏اقدامات کمک کرد تا مواد اولیه ارزان‌‌‌تری وارد کشور شود،  اما زمانی ‏که بازار صادراتی برای محصولات تولیدشده وجود ندارد،  تولید چه ‏فایده‌‌‌ای دارد؟ ‏‎..‎
‎.‎گفتنی است؛ دهه هفتاد ظرفیت تولید ما 6میلیون متر مربع بود که ‏امروز به کمتر از 2میلیون متر مربع تولید رسیده است.‏

پاسخی بگذارید