شاخه سبز گزارش می دهد؛
شاخه سبز-هیفاء پردل-فرش ایرانی آینه تمامنمای فرهنگ، اصالت و هنر ایرانی است در حالی که این فرش با تار و پود زیبای خود چشمان خارجی ها را مسحور می کرد و فاتح بازارهای جهانی بود امروزه به دلیل عدم حمایت از هنرمندان این هنر زیبا و تحریم حال خوشی ندارد.
به گزارش خبرگار روزنامه شاخه سبز- با توجه به این که هر کدام از مناطق و استان ها واقوام مختلف کشور نوع خاصی از فرش دستبافت را با دستان هنرمند خود روانه بازار می کند فرش ابریشم قم از ظرافت خاصی روبرو است فرشی که بتدا میان عشایر و روستاییان قم رواج داشته است؛ اما رفته رفته با توجه به اهمیت این صنعت در تجارت، میان سایر نقاط این استان نیز رواج یافت .
فرشهای بافت قم در ابتدا با نخهای نه چندان ظریف وارد بازار شدند ولی بهتدریج هنرمندان قمی با نبوغ و سلیقه خود به بافت فرشهایی بسیار ظریف و منظم پرداختند. ظرافت و نظم فرشهای دستباف قم تا حدی است که بیننده را به تردید میاندازد.
شاید این فرشها ماشینباف باشندطرحهای رایج قالیهای قم را میتوان شامل ترنج شاه عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه دانست. رنگهای مورد استفاده در قالیهای بافت قم، ابتدا محدود به چهار تا ۶ رنگ بوده است که به مرور، طیف رنگهای مورد استفاده افزایش یافته و در حال حاضر بیش از ۴۰ رنگ متنوع و متمایز در بافت فرشهای این خطه به کار میرود.
در کدام از مناطق کشور فرش دستبافت با هنر و سبک و نمادهای خاصی بافته می شود اما معروف ترین فرش های دستبافت به بهطور کلی فرشهای تبریز، قم، کاشان و مناطق شمالی ایران را پرطرفدارترین فرشهای ایرانی هستند اما طی سال های اخیر به دلیل نبود شناسنامه ویژه فرش های دستبافت این فرش کپی برداری شده و این امر چالشی برای صادرکنندگان و تجار فرش ایرانی به شمار می رود.
شناسنامه به عنوان یک سند رسمی و قانونی در جوامع مختلف، به منظور تعیین هویت و اصالت مورد استفاده قرار میگیرد. در صنعت فرش دستباف نیز صدور شناسنامه برای تولیدات این هنر بسیار اهمیت دارد. فرش دستباف، نمادی از ارزشهای فرهنگی و هنری یک ملت است که در سراسر جهان شهرت دارد. اهمیت صدور شناسنامه برای فرش دستباف بسیار زیاد است و از مهمترین آنها میتوان به تأیید اصالت و کیفیت آثار هنری، اشاره کرد. در ادامه این مقاله به عنوان مرجع اطلاعات لازم در زمینه قالی دستبافت همراه ما باشید
جدای از مشکلات نبود تسهیلات برای بافندگان این هنر زیبا؛ گرانی مواد اولیه و حضور دلالان فرش این فرش به دلیل از دست دادن بازارهای جهانی حال خوشی ندارد.
قم؛ قطب فرش ابریشم ایرانی
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف قم با اشاره به اهمیت فرش ابریشم قمی می گوید: قم پایتخت فرش ابریشم دنیا است، به طوری که رؤسای جمهور کشورهای مختلف دنیا و اعضا همراه برای هدیه از کالای نفیس و ارزشمند هنری مثل فرش ابریشم قم استفاده میکنند.
ابوالفضل صادقی می افراید: قم پایتخت فرش ابریشم دنیا است، به طوری که رؤسای جمهور کشورهای مختلف دنیا و اعضا همراه برای هدیه از کالای نفیس و ارزشمند هنری مثل فرش ابریشم قم استفاده میکنند؛ که این باعث افتخار ما هست. ما بزرگترین تولید کننده فرش ابریشم در جهان هستیم و بیشترین تولیدات رو داریم، و فرش را به اقصی نقاط دنیا صادر میکنیم.
به گفته وی؛ استان قم همیشه در موضوع فرش دستباف پیشرو بوده است. پیشکسوتان و هنرمندانی که در راه هنر و صنعت اصیل ایرانی موی سفید کردهاند؛ مردم دنیا فرش را با ایران میشناسند، فرش یکی از منابع درآمدی کشور محسوب میشود و پرچم هویت فرهنگی ما بالاست.
قوانین دست وپاگیر ؛ مانع اصلی صنعت فرش
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستبافت با اشاره به مهم ترین موانع و مشکلات فرش ابریشم قم بیان می کند: هنرمندان، تولید کنندگان و صادرکنندگان این هنر کهن و با ارزش مشکلاتی هم داشتهاند، از جمله خرید مواد اولیه که به علت بالا رفتن قیمت باعث شده که تولیدکنندگان ما متأسفانه نتوانند خیلی از مصالح را در درجه اول به دست بیاورند. یکی از مشکلات مهم دیگر مربوط به معیشت کارگران و هزینههای زندگی آنهاست که بسیار سخت شده است، و همچنین مشکل فروش و کم شدن صادرات به علت وجود قوانین دستوپاگیر را نیز داریم.
صادقی می افزاید: ما باتوجه به مشکلات بسیار زیاد تورم، صادراتی و قانونی که داشتهایم و تعدادی از هنرمندان بزرگ از این صنف خارج شدهاند، یک حرکت رو به جلو داشتیم و جوانان را وارد بحث دانش بنیان و علمی شدن فرش کردیم.
پایین آمدن جایگاه صادراتی فرش ایرانی
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف نیز با اشاره به وضعیت صادرات فرش ایرانی عنوان می کند: تا سال های قبل بیش از 2 میلیون نفر بافنده در کشور وجود داشت ولی اکنون زیر یک میلیون بافنده در کشور داریم. در دهه هفتاد ظرفیت تولید ما 6 میلیون متر مربع بود که امروز به کمتر از 2میلیون متر مربع رسیده و طبعا به همان نسبت تعداد بافندگان کاهش یافته است.
عبدالله بهرامی می افراید: ز دولت چهاردهم خواستاریم که به بحث فرش دستباف توجه ویژه ای داشته باشددرحال حاضر بیش از 10هزار کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف وجود دارد که باید از ظرفیت این نیروهای آماده برای اتصال آنها به بازار کار استفاده کرد.
به گفته این مسئول؛ در حالی که در سال گذشته صادرات فرش ایرانی ؛ در سال 1402 حدود 42 میلیون دلار بوده است در سال های 92 تا1402 بالای 2میلیارد دلار بوده و در دهه 90 حدوداً400 تا500میلیون دلار صادرات گزارش شده است یعنی جایگاه صادرات فرش ایرانی تنزل داشته اشت.
بهرامی معتقد است؛ در بحث مواد اولیه نیز مشکل داریم. ایران در بحث تولید پشم بزرگترین تولید کننده پشم در جهان هستیم,اما با توجه به اینکه فرآوری نداریم,سالیانه حدود 65 میلیون تن پشم وارد می کنیم. اگر کسی در این حوزه توجه کافی داشت. بدون شک صنعت نساجی دچار تحول عظیمی می شد.
سال 1402 سال سقوط فرش ایرانی
یکی از دست اندرکاران فرش دستبافت ایرانی عنوان می کند: سقوط فرش در سال ۱۴۰۲ با ادغام مرکز ملی فرش ایران با دفتر صنایع ورزشی و خلاق که طیف وسیعی از حوزهها، از اسباببازی گرفته تا پویانمایی، صنایع ورزشی، هنرهای تجسمی، طلا و جواهر، بازیهای رایانهای و... را تحت پوشش دارد، رقم خورد.
مسعود سپهرزاد می افزاید: بهبود وضعیت صنعت فرش بهدست بخش خصوصی نیست و این اتفاق باید بهدست متولیان این صنعت محقق شود، اما باتوجه به شواهد موجود امیدی به تغییر وضعیت نیست و در سال ۱۴۰۳ شاهد هیچ اتفاق مثبتی نخواهیم بود. البته دولت با برخی اقدامات کمک کرد تا مواد اولیه ارزانتری وارد کشور شود، اما زمانی که بازار صادراتی برای محصولات تولیدشده وجود ندارد، تولید چه فایدهای دارد؟ ..
.گفتنی است؛ دهه هفتاد ظرفیت تولید ما 6میلیون متر مربع بود که امروز به کمتر از 2میلیون متر مربع تولید رسیده است.
به گزارش روزنامه شاخه سبز-هیفاء پردل-فرش ایرانی آینه تمامنمای فرهنگ، اصالت و هنر ایرانی است در حالی که این فرش با تار و پود زیبای خود چشمان خارجی ها را مسحور می کرد و فاتح بازارهای جهانی بود امروزه به دلیل عدم حمایت از هنرمندان این هنر زیبا و تحریم حال خوشی ندارد.
به گزارش خبرگار روزنامه شاخه سبز- با توجه به این که هر کدام از مناطق و استان ها واقوام مختلف کشور نوع خاصی از فرش دستبافت را با دستان هنرمند خود روانه بازار می کند فرش ابریشم قم از ظرافت خاصی روبرو است فرشی که بتدا میان عشایر و روستاییان قم رواج داشته است؛ اما رفته رفته با توجه به اهمیت این صنعت در تجارت، میان سایر نقاط این استان نیز رواج یافت .
فرشهای بافت قم در ابتدا با نخهای نه چندان ظریف وارد بازار شدند ولی بهتدریج هنرمندان قمی با نبوغ و سلیقه خود به بافت فرشهایی بسیار ظریف و منظم پرداختند. ظرافت و نظم فرشهای دستباف قم تا حدی است که بیننده را به تردید میاندازد.
شاید این فرشها ماشینباف باشندطرحهای رایج قالیهای قم را میتوان شامل ترنج شاه عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه دانست. رنگهای مورد استفاده در قالیهای بافت قم، ابتدا محدود به چهار تا ۶ رنگ بوده است که به مرور، طیف رنگهای مورد استفاده افزایش یافته و در حال حاضر بیش از ۴۰ رنگ متنوع و متمایز در بافت فرشهای این خطه به کار میرود.
در کدام از مناطق کشور فرش دستبافت با هنر و سبک و نمادهای خاصی بافته می شود اما معروف ترین فرش های دستبافت به بهطور کلی فرشهای تبریز، قم، کاشان و مناطق شمالی ایران را پرطرفدارترین فرشهای ایرانی هستند اما طی سال های اخیر به دلیل نبود شناسنامه ویژه فرش های دستبافت این فرش کپی برداری شده و این امر چالشی برای صادرکنندگان و تجار فرش ایرانی به شمار می رود.
شناسنامه به عنوان یک سند رسمی و قانونی در جوامع مختلف، به منظور تعیین هویت و اصالت مورد استفاده قرار میگیرد. در صنعت فرش دستباف نیز صدور شناسنامه برای تولیدات این هنر بسیار اهمیت دارد. فرش دستباف، نمادی از ارزشهای فرهنگی و هنری یک ملت است که در سراسر جهان شهرت دارد. اهمیت صدور شناسنامه برای فرش دستباف بسیار زیاد است و از مهمترین آنها میتوان به تأیید اصالت و کیفیت آثار هنری، اشاره کرد. در ادامه این مقاله به عنوان مرجع اطلاعات لازم در زمینه قالی دستبافت همراه ما باشید.
جدای از مشکلات نبود تسهیلات برای بافندگان این هنر زیبا؛ گرانی مواد اولیه و حضور دلالان فرش این فرش به دلیل از دست دادن بازارهای جهانی حال خوشی ندارد.
قم؛ قطب فرش ابریشم ایرانی
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف قم با اشاره به اهمیت فرش ابریشم قمی می گوید: قم پایتخت فرش ابریشم دنیا است، به طوری که رؤسای جمهور کشورهای مختلف دنیا و اعضا همراه برای هدیه از کالای نفیس و ارزشمند هنری مثل فرش ابریشم قم استفاده میکنند.
ابوالفضل صادقی می افراید: قم پایتخت فرش ابریشم دنیا است، به طوری که رؤسای جمهور کشورهای مختلف دنیا و اعضا همراه برای هدیه از کالای نفیس و ارزشمند هنری مثل فرش ابریشم قم استفاده میکنند؛ که این باعث افتخار ما هست. ما بزرگترین تولید کننده فرش ابریشم در جهان هستیم و بیشترین تولیدات رو داریم، و فرش را به اقصی نقاط دنیا صادر میکنیم.
به گفته وی؛ استان قم همیشه در موضوع فرش دستباف پیشرو بوده است. پیشکسوتان و هنرمندانی که در راه هنر و صنعت اصیل ایرانی موی سفید کردهاند؛ مردم دنیا فرش را با ایران میشناسند، فرش یکی از منابع درآمدی کشور محسوب میشود و پرچم هویت فرهنگی ما بالاست.
قوانین دست وپاگیر ؛ مانع اصلی صنعت فرش
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستبافت با اشاره به مهم ترین موانع و مشکلات فرش ابریشم قم بیان می کند: هنرمندان، تولید کنندگان و صادرکنندگان این هنر کهن و با ارزش مشکلاتی هم داشتهاند، از جمله خرید مواد اولیه که به علت بالا رفتن قیمت باعث شده که تولیدکنندگان ما متأسفانه نتوانند خیلی از مصالح را در درجه اول به دست بیاورند. یکی از مشکلات مهم دیگر مربوط به معیشت کارگران و هزینههای زندگی آنهاست که بسیار سخت شده است، و همچنین مشکل فروش و کم شدن صادرات به علت وجود قوانین دستوپاگیر را نیز داریم.
صادقی می افزاید: ما باتوجه به مشکلات بسیار زیاد تورم، صادراتی و قانونی که داشتهایم و تعدادی از هنرمندان بزرگ از این صنف خارج شدهاند، یک حرکت رو به جلو داشتیم و جوانان را وارد بحث دانش بنیان و علمی شدن فرش کردیم.
پایین آمدن جایگاه صادراتی فرش ایرانی
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف نیز با اشاره به وضعیت صادرات فرش ایرانی عنوان می کند: تا سال های قبل بیش از 2 میلیون نفر بافنده در کشور وجود داشت ولی اکنون زیر یک میلیون بافنده در کشور داریم. در دهه هفتاد ظرفیت تولید ما 6 میلیون متر مربع بود که امروز به کمتر از 2میلیون متر مربع رسیده و طبعا به همان نسبت تعداد بافندگان کاهش یافته است.
عبدالله بهرامی می افراید: ز دولت چهاردهم خواستاریم که به بحث فرش دستباف توجه ویژه ای داشته باشددرحال حاضر بیش از 10هزار کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف وجود دارد که باید از ظرفیت این نیروهای آماده برای اتصال آنها به بازار کار استفاده کرد.
به گفته این مسئول؛ در حالی که در سال گذشته صادرات فرش ایرانی ؛ در سال 1402 حدود 42 میلیون دلار بوده است در سال های 92 تا1402 بالای 2میلیارد دلار بوده و در دهه 90 حدوداً400 تا500میلیون دلار صادرات گزارش شده است یعنی جایگاه صادرات فرش ایرانی تنزل داشته اشت.
بهرامی معتقد است؛ در بحث مواد اولیه نیز مشکل داریم. ایران در بحث تولید پشم بزرگترین تولید کننده پشم در جهان هستیم,اما با توجه به اینکه فرآوری نداریم,سالیانه حدود 65 میلیون تن پشم وارد می کنیم. اگر کسی در این حوزه توجه کافی داشت. بدون شک صنعت نساجی دچار تحول عظیمی می شد.
سال 1402 سال سقوط فرش ایرانی
یکی از دست اندرکاران فرش دستبافت ایرانی عنوان می کند: سقوط فرش در سال ۱۴۰۲ با ادغام مرکز ملی فرش ایران با دفتر صنایع ورزشی و خلاق که طیف وسیعی از حوزهها، از اسباببازی گرفته تا پویانمایی، صنایع ورزشی، هنرهای تجسمی، طلا و جواهر، بازیهای رایانهای و... را تحت پوشش دارد، رقم خورد.
مسعود سپهرزاد می افزاید: بهبود وضعیت صنعت فرش بهدست بخش خصوصی نیست و این اتفاق باید بهدست متولیان این صنعت محقق شود، اما باتوجه به شواهد موجود امیدی به تغییر وضعیت نیست و در سال ۱۴۰۳ شاهد هیچ اتفاق مثبتی نخواهیم بود. البته دولت با برخی اقدامات کمک کرد تا مواد اولیه ارزانتری وارد کشور شود، اما زمانی که بازار صادراتی برای محصولات تولیدشده وجود ندارد، تولید چه فایدهای دارد؟ ..
.گفتنی است؛ دهه هفتاد ظرفیت تولید ما 6میلیون متر مربع بود که امروز به کمتر از 2میلیون متر مربع تولید رسیده است.