روایت محمد قاسمی از داده‌های بین‌المللی
تاریخ : 1402/04/4 13:24
شناسه : 403293

«انتظار می رود که در آینده نزدیک، شوک های متعددی ناشی از بحران های مکرر، جهان را به یکی از ضعیف ترین دوره های رشد در دهه های اخیر بکشاند، یعنی رشد اقتصادی کمتر از 3 درصد در سال 2023 تجربه شود.» این روایت رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران از چشم انداز اقتصاد کلان و بازارها در چهارمین همایش و نمایشگاه اقتصاد صنایع پلاستیک بود.

محمد قاسمی درباره پیش بینی نهادهای بین المللی از روند تولید ناخالص داخلی کشور هم گفت: اقتصاد کشور در سال های قبل از سال ۱۳۹۰ به طور متوسط رشدی ۳ درصدی را تجربه کرد، اما به دلیل کاهش سرمایه گذاری در دهه ۹۰ رصد اقتصادی بالقوه کشور تحت تاثیر قرار گرفته و پیش بینی های رشد میان مدت کشور کمتر از ۲ درصد است.

او در ادامه توضیح داد: بانک جهانی تورم ایران در سال مالی ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ را به طور میانگین ۴۴ درصد پیش بینی کرده است، اما صندوق بین المللی پول با فرض اینکه شرایط کنونی اقتصادی تداوم یابد، پیش بینی کرده که نرخ تورم در دو سال آینده به رشد خود ادامه داده و به بالای ۵۰ درصد برسد.

رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در پایان نتیجه گیری کرد که در میان مدت سیاست های دولت در زمینه قیمت گذاری انرژی و خوراک به سمت افزایش نرخ ها پیش خواهد رفت.

پاسخی بگذارید