اسلامی:
تاریخ : 1402/09/21 12:25
شناسه : 405005

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: در حال حاضر ۲ بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صورت سرزده در حال بازدید از ۲ مکان در ایران هستند.

«محمد اسلامی» رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز در آئین رونمایی از ۳ رادیوداروی تشخیصی و درمانی در محل نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار، ضمن تبریک هفته پژوهش اظهار کرد: به لطف الهی همکاران ما در سازمان انرژی اتمی، به صورت کاملاً فعال فرایند تحقیقات را با ظرفیت‌سازی هوشمندانه تداوم بخشیدند و ما امروز از این ظرفیت سه نتیجه را ارائه می‌کنیم.

اسلامی افزود: در توسعه رادیوداروها دو هدف را دنبال می‌کنیم؛ یکی افزایش اثربخشی رادیودارو و دوم قدرت تشخیص رادیوداروها؛ این ۳ رادیودارو نتیجه این دو رویکرد است. وی گفت: در حال حاضر در سازمان انرژی اتمی، ۵۰ نوع رادیودارو تولید می‌شود و ۱۰ رادیو دارو در فرایند بالینی، قرار دارد.

اسلامی درخصوص فروش آب سنگین به آمریکا گفت: ما این آب سنگین را به صورت رسمی می‌فروشیم و آمریکا مقداری خرید کرده است؛ متقاضی از کشورهای دیگر هم داریم. درحال حاضر هم مشتقات آب سنگین و هم خود آب سنگین را می‌فروشیم.

وی در مورد حضور بازرسان در ایران گفت: هیچ قانونی نمی‌تواند بازرسان را به ایران تحمیل کند؛ در حال حاضر ۲ بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صورت سرزده در حال بازدید از ۲ مکان در ایران هستند.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مورد برجام گفت: آمریکا به تنهایی از برجام خارج شده است و معیار کار ما، قانون اقدام راهبردی مجلس است؛ بنابراین ایران هیچ‌گونه بی تعهدی در برجام نداشته است و آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند؛ سند برجام برای ما معتبر است.

اسلامی در مورد برنامه سازمان انرژی اتمی برای همکاری با کشورهای همسایه در خصوص مسائل هسته‌ای گفت: در حال حاضر با کشور عراق در خصوص ارسال رادیوداروها توافق کرده‌ایم و ارسال انجام می‌شود؛ اگر کشورهای دیگر درخواستی در این زمینه داشته باشند، بررسی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اخراج بازرسان از ایران گفت: ما هیچ بازرسی را اخراج نکرده‌ایم بلکه اعتبارنامه آن‌ها را لغو کردیم؛ امروز هم در همین مهلت ۵ بازرس جدید را موافقت کردیم که این یک امر بدیهی و تعریف شده است.

اسلامی افزود: در یک کمیته‌ای، این بازرسان را ارزیابی می‌کنیم و آن‌هایی که تأیید صلاحیت می‌شوند، می‌توانند وارد ایران شوند؛ هیچ مشکلی میان ما و آژانس به صورت اجرایی وجود ندارد.

وی در مورد بسته‌شدن پرونده ۲ مکان ادعایی، افزود: ما نگفته‌ایم که بسته شده است اما امیدواریم اراده سیاسی برای بسته‌شدن این موضوع وجود داشته باشد.

رییس سازمان انرژی اتمی در مورد ادعای گروسی در خصوص فعالیت هسته‌ای ایران، گفت: نه تنها وزیر صهیونیستی غزه را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرد بلکه آن‌ها ایران را هم تهدید کردند؛ ما با نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را پیگیری کردیم و گفتیم باید به آن‌ها تذکر بدهند.

اسلامی با اشاره به قیمت رادیوداروها گفت: رادیوداروها عمر کوتاهی دارند و قیمت هر دوز آن‌ها در بازار، امروز به طور متوسط به حدود ۴ هزار دلار می‌رسد که با توجه به شرایط تحریمی قابل تامین نیستند و این افتخار برای همکاران ما در سازمان انرژی اتمی است که توانستند این‌ها را تولید کنند.

وی در مورد کاربرد شتاب‌دهنده‌ها گفت: انواع مدل‌های پرتو و شتاب‌دهنده، هر کدام کاربردی برای بهبود کیفیت زندگی مردم دارند؛ موضوع مهم این بوده که بتوانیم این قابلیت را ایجاد کنیم تا در برآیندهای تولیدی مورد استفاده قرار بگیرد.

اسلامی گفت: اینکه سامانه‌ها را به صورت گروهی تولید می‌کنیم، گام اول است و گام دوم، نصب این سامانه‌ها است.

وی با اشاره به کاربرد پلاسما نیز گفت: پلاسما دامنه گسترده‌ای را تحت پوشش قرار داده است؛ ما زودترین نتیجه‌ای که گرفتیم برای معالجه بیماران دیابتی است؛ در چند کار کلیدی کارمان را شروع کردیم و در روزهای آینده از یک مرکز پلاسما درمانی افتتاح می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در بحث بالینی در بیمارستان شهدای تجریش، پلاسما مورد استفاده قرار می‌گیرد و ان‌شاءالله در کل کشور هم آن را توسعه خواهیم داد. وی افزود: متاسفانه وقفه‌ای در خط تولید پیش آمد و تا قبل از پایان سال جاری، این را بازآفرینی خواهیم کرد و در بخش کشاورزی ورود پیدا می‌کنیم.

اسلامی با اشاره به مسئله پساب‌ها نیز گفت: اکنون به دنبال تصفیه پساب‌های خطرناک و شیرابه هستیم؛ فازهای مهندسی طی شده و در همین سال، در یک شهر برای تصفیه شیرابه‌ها پروژه خودمان را آغاز می‌کنیم.

پاسخی بگذارید