دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
تاریخ : 1402/10/10 11:03
شناسه : 405181

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: اصول حاکم بر آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی را در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه درباره آخرین وضعیت بازنگری آئین نامه ارتقای اساتید در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بعد از تأکیدات مقام معظم رهبری چندین جلسه فوق العاده درخصوص آئین نامه ارتقا اعضای هیأت علمی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: درآن جلسات ابتدا اصول حاکم بر آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی را مدون کردیم. این اصول حاکم در راستای پیشرفت کشور و در راستای تمدن سازی که مبتنی بر علم و فناوری است، انجام شد.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اصول حاکم برآیین نامه ارتقا اعضای هیأت علمی را در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی خواهیم کرد البته این اصول در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شده و درجلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب می‌رسد.

 

وی افزود: براساس این اصول آئین نامه بازنگری و درآینده نزدیک ابلاغ می‌شود.

براساس مصوبه جلسه ۸۲۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی موظف شدند آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی خود را با رویکرد تنوع بخشی و پرهیز از انحصار در نظام‌های رتبه‌بندی خاص مجلات، با لحاظ کردن مأموریت‌گرایی در نظام‌های آموزش عالی و با در نظر گرفتن امتیاز ویژه در حل مسائل کشور و حذف شاخص وتویی بودن مقالات منتشره در نشریات بین‌المللی تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنند.

پس از ۷ جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، در این جلسه مصوبه اصول حاکم بر بازنگری آئین‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در ۸ بند تنوع بخشی به مسیرهای ارتقا مرتبه، متناسب‌سازی شیوه ارتقا با ماهیت گروه‌های آموزشی، متناسب‌سازی شیوه ارتقا با مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات، متناسب‌سازی شیوه ارتقا با زیرنظام‌های آموزش عالی، تقویت جریان ملی دانش، تقویت نقش جوامع علمی و نظامات ارزیابی داخلی، توجه بیشتر به شئون آموزشی-تربیتی و فرهنگی اعضای هیئت علمی، ضرورت اثبات و استمرار شایستگی و صلاحیت علمی و کیفیت و اثربخشی فعالیت‌های عضو هیأت علمی و توجه ویژه به اثرگذاری اجتماعی فعالیت‌های عضو هیأت علمی در حل مسائل کشور نهایی‌سازی شد.

همچنین به جهت ایجاد انگیزه‌های پژوهشی در تمامی سال‌های حضور اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها و نیز تقویت جریان ملی دانش و افزایش کیفیت، در این جلسه افزایش تعداد سطوح ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی و طول مدت ماندگاری در مراتب دانشیاری و استادی به تصویب رسید. نهایتاً مقرر شد این اصول برای طرح به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.

پاسخی بگذارید