تاریخ : 1402/10/27 11:22
شناسه : 405455

در برخی اظهار نظرها گفته شده که قرار است وظیفه رفع بی سوادی مطلق به عهده معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد؛ موضوعی که معاونت آموزش ابتدایی مایل به آن نیست.

مدت هاست در رسانه‌ها خبری مبنی بر انحلال قریب الوقوع سازمان نهضت سواد آموزی به گوش می‌رسد؛ این خبر از ابتدای سال جاری بیشتر هم شنیده شد.

اوایل دی سال جاری علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در یک نشست خبری از تغییر در رویکردهای این سازمان خبر داد و گفت: در گام دوم نهضت سوادآموزی، تعریف جدیدی از سواد داریم و حتماً با نگاه توسعه‌ای به سواد به عنوان کارکرد نگاه خواهد شد.

عبدی با بیان اینکه حالا دیگر ۹۸ درصد مردم باسواد هستند به تغییر در نگاه نهضت سواد آموزی اشاره کرد و گفت: نهضت سوادآموزی از یک متصدی به یک تنظیم گر تبدیل خواهد شد و بین دستگاه‌های دولتی، حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی تنظیم‌گری خواهد کرد.

همان روز عبدی از تغییر در اساسنامه نهضت سوادآموزی خبر داد و گفت: وزارت آموزش و پرورش بر اساس قانون مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی را با هدف ریشه کنی کامل بی‌سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد و در جهت ارتقای سوادآموزی جامعه مبتنی بر مفاهیم جدید و آموزش مستمر و همگانی بازنگری کند.

وی البته توضیح نداد که حالا که قرار است نهضت از یک متصدی به یک تنظیم گر تبدیل شود؛ وظیفه ریشه کنی کامل بی‌سوادی مطلق به عهده چه کسی است.

در برخی اظهار نظرها این طور نشان داده شده است که قرار است وظیفه حل بی سوادی مطلق به عهده معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. موضوعی که معاونت آموزش ابتدایی چندان مایل به آن نیست.

معصومه نجفی پازوکی معاون‌آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنوز چیزی به ما اعلام نشده است؛ گفت: چند روز خیلی پر سر و صدا اعلام کردند که ریشه کنی بی سوادی مطلق باید در اختیار معاونت ابتدایی باشد اما دیگر خبری نشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آنچه که صحبت کردند تا این وظیفه ریشه کنی بی سوادی مطلق به معاونت ما محول شود بدون اینکه ساختار آن لحاظ شود؛ واقعاً برای معاونت ابتدایی مشکل است. امروز معاونت ابتدایی بسیاری از وظایف سازمان تعلیم و تربیت کودک را هم انجام می‌دهد. انجام وظایف سازمان نهضت سواد آموزی نیازمند یک ظرفیت است.

نجفی پازوکی افزود: شاید برای همین که هنوز ساختار و برنامه ریزی مناسبی برای ریشه کنی بی سوادی مطلق در نظر گرفته نشده است؛ دیگر نمی‌شنویم که وظایف سازمان نهضت سواد آموزی به معاونت ابتدایی محول می‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت سامانه شهید محمود وند که سامانه‌ای برای رصد جاماندگان از تحصیل است؛ گفت: سال تحصیلی گذشته این سامانه به تازگی طراحی شده بود و دلایل ترک تحصیل تا پایان سال مشخص شد؛ امسال متناسب با کودکی که از مدرسه دور است یا به دلیل معلولیت قادر به تحصیل حضوری نیست؛ در حال تولید و توزیع بسته‌های آموزشی هستیم که برای این دسته از دانش آموزان این کتب و بسته‌های آموزشی آماده شود.

در حقیقت معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به کمک سامانه شهید محمودوند میزان جاماندگان از تحصیل در همین دوره ابتدایی را رصد می‌کند؛ اما این سامانه برای افرادی که از سال‌های قبل اصلاً به مدرسه نرفتند و حالا دیگر سن مدرسه را سپری کرده اند یا دانش آموزانی که پس از دوره ابتدایی ترک تحصیل کرده اند هیچ برنامه‌ای ندارد.

 

اساسنامه نهضت سوادآموزی تغییر می‌کند

یکی از تکالیف برنامه هفتم توسعه کشور تهیه و تدوین اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی با هدف توسعه و تعمیق سواد کشور است.

علیرضا عبدی روز شنبه این هفته در جلسه شورای پشتیبانی سواد استان اردبیل با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای رشد سوادآموزی در کشور گفت: در برنامه هفتم توسعه، آموزش و پرورش مکلف شده است اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی را با هدف توسعه و تعمیق سواد و بر اساس تعاریف جدید سواد و با رویکرد همگانی و مدام العمر کردن سواد، تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار داشت: یکی از شاخص‌های توسعه جوامع بحث توسعه سواد است. ماهیت سوادآموزی یک کار مردمی است و در اساس نامه جدید نیز با به سمت مردمی سازی تشکیلات سوادآموزی در کشور باشیم.

عبدی در حالی از اساسنامه جدید برای نهضت حرف می‌زند که هنوز مشخص نیست وظایف این سازمان در ریشه کنی بی سوادی چه متولی خواهد داشت.

از سویی سازمان نهضت سواد آموزی در برابر انحلال خود به اساسنامه جدید و تغییر مفهوم سواد روی آورده است و از سوی دیگر هنوز معلوم نیست چه نهادی می‌تواند ریشه کنی بی سوادی را به عهده بگیرد.

این در حالی است که میزان جاماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی در سال تحصیلی جاری نسبت به سال قبل رشد هم داشته است. همچنین بنا بر آمارها میزان کودکان کار و کودکان اتباعی که از تحصیل بازمانده اند نیز رشد داشته داشته است. موضوعی که توجه بیشتر سازمان نهضت سواد آموزی را به امر ریشه کنی بی سوادی می‌طلبد.

در حقیقت شاید مفهوم سواد و معنای بی سوادی در این عصر دیجیتال تغییر کرده باشد اما جامعه همچنان با خطر بی سوادی مطلق مواجه است.

پاسخی بگذارید