تاریخ : 1402/10/27 11:05
شناسه : 405456

رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از اجرای رتبه‌بندی رویت‌پذیری دانشگاه‌های کشور برای نخستین بار خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها در درج اطلاعات رتبه بندی‌های بین‌المللی توانمند می‌شوند.

دکتر محمد حسن‌زاده، رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از اجرای رتبه‌بندی رویت‌پذیری برای دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: رویت پذیری به عنوان یک امر ترکیبی در برگیرنده جنبه‌های اجتماعی و فنی میزان دیده شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در فضاهای عمومی است.

وی افزود: امروزه دانشگاهی که دیده نمی‌شود به منزله این است که اصولاً وجود ندارد. همزمان با افزایش رقابت‌های جهانی برای جذب دانشجو، نخبگان و اعتبار مالی رویت پذیری اهمیت بسیار بیشتری یافته است. رتبه بندی برمبنای رویت پذیری با هدف ایجاد رقابت سالم بین موسسات آموزش عالی برای ارتقای رویت پذیری انجام می‌شود.

حسن زاده با اشاره به شاخص‌های رتبه‌بندی رویت‌پذیری خاطرنشان کرد: این رتبه بندی شاخص‌های مهمی مانند «هویت دیجیتال»، «فضای وب»، «شبکه سازی»، «برونداد» را تحت پوشش قرار می‌دهد. هرکدام از شاخص‌ها از سنجه های مختلفی تشکیل شده اند.

وی گفت: به عنوان نمونه سنجه هایی مانند حضور دانشگاه و اعضای آن در شبکه‌های اجتماعی علمی، پیوندهای دریافتی از طریق وب سایت، دستاوردها، شبکه سازی، و غیره تشکیل دهنده شاخص‌های مذکور است.

رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران درباره چگونگی توانمندسازی دانشگاه‌های کشور در درج اطلاعات حوزه رتبه بندی‌های بین‌المللی یادآور شد: امروزه رتبه بندی‌های مختلفی برای دانشگاه‌ها وجود دارد. هرچند بروندادهای علمی، فناورانه، اشتهار و اعتبار دانشگاه در بین کارفرمایان و صاحبنظران و غیره به صورت سنتی در رتبه بندی ها نقش مهمی ایفا می‌کنند، اما جدیدترین رتبه بندی ها بر اثر دانشگاه بر جامعه تاکید دارند.

وی خاطرنشان کرد: نحوه حضور و تعامل دانشگاه‌های کشور با نظام‌های رتبه بندی تعیین کننده احراز جایگاه واقعی آنها در سطح جهانی است. امروزه در جذب دانشجو، ایجاد تعاملات بین دانشگاهی، و حتی تخصیص اعتبارات پژوهشی مانند گرنت های بین المللی به رتبه و جایگاه دانشگاه‌ها توجه می‌شود.

حسن زاده با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور ما از ظرفیت بسیار بالایی برای حضور در جایگاه‌های ممتاز برخوردارند، گفت: این پتانسیل برآمده از ریشه دار بودن فرهنگ علمی و دانشگاهی در کشور و آموزه‌های اسلامی ما است.

وی درباره در درج اطلاعات دانشگاه‌ها در رتبه بندی‌های بین‌المللی گفت: بخشی از داده‌های رتبه بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی علم سنجی بین المللی دریافت می‌شود و نیازی به اقدام از سوی دانشگاه‌ها نیست اما بخشی از داده‌ها نیز توسط خود دانشگاه‌ها در سامانه‌ها رتبه بندی بارگذاری می‌شود.

رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کردک احراز جایگاه واقعی در رتبه بندی ها تابع میزان دقت دست اندرکاران در ارائه اطلاعات و تعامل با متولیان رتبه بندی است. به ویژه در جاهایی که ارائه اطلاعات به صورت مستقیم توسط موسسات آموزش عالی صورت می‌گیرد، این امر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بخشی از جایگاه دانشگاه‌ها نیز به تعاملات علمی و بین المللی آنها و اشتهار آنها در مجامع علمی و حرفه‌ای بستگی دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به این موارد، توانمندسازی دانشگاه‌ها باید در دو قسمت مورد توجه قرار گیرد. اول، نحوه تعامل و ارائه اطلاعات مورد نیاز آموزش داده شود. دوم، افزایش کیفیت فرایندها و بروندادها در دستورکار قرار گیرد.

حسن زاده تاکید کرد: در حال حاضر دانشگاه‌هایی که جهت گیری بین المللی دارند رتبه‌های بهتری را احراز می‌کنند و با توجه به اینکه میزان حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی‌های جهانی همیشه رو به افزایش بوده است، با تقویت جنبه‌های کیفی می‌توان نسبت به قرار گرفتن برخی دانشگاه‌ها در رتبه‌های ممتاز امیدوار بود.

وی گفت: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برای توانمندسازی دانشگاه‌ها در زمینه رتبه بندی خدمات ویژه ای در نظر گرفته است که شامل توانمندسازی مدیران مربوطه و ارتقای کیفیت در زمینه شاخص هاست.

پاسخی بگذارید