تاریخ : 1402/10/27 11:10
شناسه : 405461

بیرجند- کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در خراسان جنوبی نسبت به سال قبل و تجربه زمستان گرمتر نسبت به بلند مدت همه نشان یک هشدار و در واقع صدای پای تغییر اقلیم است.

دی ماه روزهای پایانی خود را می‌گذراند ولی در خراسان جنوبی هوا نه نشانه‌ای از زمستان دارد و نه دما هوا سوز چندانی را بر تن رهگذاران می‌زند. چشم‌ها به آسمان است تا شاید ذره‌ای باران بر زمین بیفتند تا تن خشک خراسان جنوبی را سیراب کند.

اگر زمستان سال گذشته را به خاطر داشته باشیم دمای هوا آنقدرکاهش یافته بود که زمینه افزایش مصرف انرژی و در نتیجه قطعی گاز را به وجود آورد ولی این روزها دمای هوا در خراسان جنوبی به جز در یکی - دو ساعت در اول صبح چندان با دمای بهار تفاوتی ندارد.

 

همه این موارد صدای پای تغییر اقلیم است.

علیرضا خندان رو در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروز ۲۷ دی ماه وضعیت جوی پایدار را در خراسان جنوبی شاهد خواهیم بود ولی روزهای پنج شنبه و جمعه شاهد افزایش ابر، وزش باد را خواهیم داشت.

 

سردترین شهرستان منفی سه درجه بوده است

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: از روز جمعه برای نقاط مرکزی تا جنوب استان (شهرهای بیرجند، سربیشه، درمیان، نهبندان و خوسف) بارندگی پیش بینی می‌شود.

خندان رو با اشاره به اینکه همچنین امروز شاهد کاهش دما در شهرستان‌های خراسان جنوبی خواهیم بود، افزود: سربیشه با منفی پنج درجه سردترین شهرستان خراسان جنوبی ثبت شده است و بیرجند نیز در سردترین ساعات منفی سه درجه بوده است.

 

زمستان گذشته منفی ۱۴ درجه نیز ثبت شده بود

وی با بیان اینکه تا به امروز نسبت به سال گذشته زمستان گرم‌تری را در خراسان جنوبی تجربه کرده‌ایم، گفت: در سال گذشته در زمستان دمای هوا در برخی نقاط استان به منفی ۱۴ درجه نیز رسیده بود که تا به امروز در خراسان جنوبی چنین دمایی ثبت نشده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی یادآور شد: این گرم‌تر شدن دمای هوا در فصل سرد سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بی شک یک هشدار در زمینه تغییر اقلیم محسوب می‌شود که باید نسبت به آن حساسیت داشت.

 

بارندگی ۵۰ در خراسان جنوبی درصد کاهش داشته است

خندان رو با تأکید بر اینکه گرم‌تر شدن دما بر کاهش بارندگی‌ها نیز تأثیر دارد، یادآور شد: البته از قبل نیز پیش بینی شده بود که امسال در مقایسه با سال گذشته زمستان گرم‌تری را نسبت به بلند مدت تجربه خواهیم کرد.

وی گفت: تا به امروز از سال زراعی میزان بارندگی در خراسان جنوبی ۹.۳ میلی متر بوده است که نسبت به بلند مدت ۶۹ درصد کاهش و نسبت سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

پاسخی بگذارید