تاریخ : 1402/11/3 12:14
شناسه : 405520

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: در نامه ای به شورای پول و اعتبار پیشنهاد دادم مبلغ وام ودیعه مسکن به یک میلیارد تومان و وام خرید مسکن نیز به ۳ میلیارد تومان افزایش یابد.

سید سلمان سید افقهی درباره آخرین وضعیت وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان اظهار کرد: در حال حاضر وام خرید مسکن نخبگان یک میلیارد تومان و وام ودیعه مسکن ۳۰۰ میلیون تومان است اما با توجه به اینکه در شرایط حال حاضر کسی نمی‌تواند با یک میلیارد تومان خانه بخرد، در نامه‌ای به شورای پول و اعتبار پیشنهاد دادم مبلغ وام ودیعه مسکن به یک میلیارد تومان و وام خرید مسکن نیز به ۳ میلیارد تومان افزایش یابد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه سال گذشته در هیأت امنای بنیاد ملی نخبگان تهیه ۱۰۰۰ واحد مسکونی برای نخبگان مصوب شد، افزود: تأمین اعتبار این طرح به سازمان برنامه موکول شده اما این سازمان متأسفانه علی رغم پیگیری‌هایی که انجام شده، هنوز هیچ اعتباری را به این کار اختصاص نداده است.

 

بیمه تکمیلی نخبگان در راه است

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از طرح جدید بنیاد برای بیمه تکمیلی نخبگان هزار نفر از نخبگان خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار دارد بحث بیمه تکمیلی این عزیزان است که پیشنهاد دادم بالاترین تعهدات بیمه‌ای برای نخبگان در نظر گرفته شود که برای هر فرد تقریباً در ماه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در سال برای هزار نفر، ۱۲ هزار میلیارد تومان باید پرداخت کنیم.

 

بیمه هزار نخبه با بالاترین تعهدات بیمه‌ای قطعی شد

وی ادامه داد: البته به من گفته شد تعهدات بیمه‌ای کم شود تا افراد بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که بنده پاسخ دادم یا کسی را بیمه نمی‌کنیم یا اگر این کار را انجام می‌دهیم، باید بهترین شرایط را فراهم کنیم. در حال حاضر بیمه تکمیلی برای هزار نفر از نخبگان قطعی شده ولی اجرای چنین طرح‌هایی به تأمین اعتبار گره خورده است.

 

بودجه ۱۴۰۲ بنیاد تنها ۲۵ درصد محقق شده است!

سید افقهی با بیان اینکه بودجه بنیاد در سال ۱۴۰۲ تاکنون تنها ۲۵ درصد محقق شده و این موضوع باعث شده که در برنامه‌ها و حمایت‌هایمان با مشکل مواجه شویم، تصریح کرد: ما تحت فشار هستیم و از دوستان بارها هم پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رئیس بنیاد، معاون علمی رئیس جمهور است، متأسفانه این درکِ اشتباه وجود دارد که سازمان برنامه وقتی بودجه‌ای را برای معاونت لحاظ می‌کند، عنوان می‌کند که بودجه بنیاد هم در دل آن قرار گرفته در حالی که رئیس بنیاد با حفظ سمت، معاون علمی رئیس جمهور است.

 

اولویت سازمان برنامه و بودجه نخبگان نیست

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: بارها این را گفته ایم که دولتی که می‌خواهد چند میلیون مسکن بسازد برای هزار مسکن نخبگان نباید دچار مشکل باشد و البته هم نیست، ولی مساله این است که اولویت عزیزان در سازمان برنامه و بودجه نخبگان نیست. وقتی بودجه بنیاد تنها ۲۵ درصد محقق شده و از طرفی طرح مسکن نخبگان محقق نشده و طرح جذب در دستگاه‌های اجرایی به دلیل عدم تأمین اعتبار در برخی جاها مشکل اعتبار دارد، برداشت ما این است که نخبگان در اولویت قرار ندارند و طرح‌های مربوط به آنها اجرایی نمی‌شود.

 

شعار نخبه پروری می‌دهیم اما در عمل هیچ کاری انجام نمی‌دهیم

وی افزود: مرتباً از نخبه پروری، نخبه گزینی و نخبه گماری صحبت می‌کنیم اما هیچ اتفاق خاصی در عمل برای آنها رقم نمی‌خورد. در حال حاضر برای پیشبرد برنامه‌های جاری بنیاد با اعتبارات موجود، با مشکل مواجه هستیم و وضعیت نامطلوبی داریم. در صورتی که نسبت فایده به هزینه در حوزه نخبگان به شدت بالا است ولی ما این را در نظر نمی‌گیریم و بنده معتقدم متأسفانه تقسیم درست بودجه اتفاق نمیفتد.

پاسخی بگذارید